Gå til innhold

Hvor mye bør jeg ta for regnskapsføring?


Pilot_

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Kjenner et par kompiser som har startet opp et firma nå nylig. I den anledning spurte de meg om jeg hadde lyst til å føre litt regnskap for dem, fordi de ikke hadde så mye peiling på det selv. Jeg har selv en god del økonomi på skolen, og har interesse for det, og kan gjerne ta på meg denne oppgaven. Problemet er at jeg ikke vet hvor mye jeg bør ta for en slik jobb? Bør det være timesbetalt? Vanlig regnskapsførere tar 300-400kr/timen, men en så høy sum har jeg hverken skikket utdanning eller samvittighet til å ta. Litt av poenget at de spør meg i steden for et regnskapsfirma, er at de vil spare noen kroner.

 

Og enda en ting: vil ikke det regnes som svart arbeid siden jeg ikke jobber fra et firma?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du påtar deg denne jobben bør du være 100% sikkert på at du kan føre regnskapet fra A til Å. Årsavslutning, omsetningsoppgaver hver andre måned, avsetninger, skatt osv...

 

3-400kr timen for regnskapstjenester er ingen høy timesats. Jeg jobber til eksempel med regnskap og har en timesats på 860kr/t eksl. mva.

Lenke til kommentar
Før du påtar deg denne jobben bør du være 100% sikkert på at du kan føre regnskapet fra A til Å. Årsavslutning, omsetningsoppgaver hver andre måned, avsetninger, skatt osv...

 

3-400kr timen for regnskapstjenester er ingen høy timesats. Jeg jobber til eksempel med regnskap og har en timesats på 860kr/t eksl. mva.

Så klart skal jeg vurdere dette nøye. Man får vel en god del ansvar om man påtar seg en slik jobb? Dette er i så tilfelle fritidsarbeid, og det kommer ikke til å bli så veldig mye arbeid, siden de kun driver virksomheten på fribasis de også. Firmaet de starter opp er et NUF.

Lenke til kommentar

Hvorfor NUF?

 

Et NUF er jo strengt tatt en filial av et utenlandsk foretak. Da må jo kompisene dine ha registrert selskapet sitt et sted i utlandet, gjerne et sted med mindre kostnader enn i Norge. Jeg ser jo klart fordelene med denne selskapsformen med tanke på at de slipper unna med aksjekapital, revisorplikt osv. På den andre siden er ikke den selskapsformen spesielt troverdig i norsk næringsliv.

Lenke til kommentar
Hvorfor NUF?

 

Et NUF er jo strengt tatt en filial av et utenlandsk foretak. Da må jo kompisene dine ha registrert selskapet sitt et sted i utlandet, gjerne et sted med mindre kostnader enn i Norge. Jeg ser jo klart fordelene med denne selskapsformen med tanke på at de slipper unna med aksjekapital, revisorplikt osv. På den andre siden er ikke den selskapsformen spesielt troverdig i norsk næringsliv.

Akkurat det skal ikke jeg legge meg så veldig mye opp i, men som du sier er vel aksjekapital og revisorplikt noen nøkkelord. Men vil jeg sitte med ansvar for eventuelle feil, eller er det firmaeierne? Vi vil jo selvsagt sammenbeide en del, og tror ikke det vil forekomme, men vi er jo bare mennesker, så det kan jo skje. Ønsker bare å vite mest mulig før jeg takker enten ja eller nei. Fortsatt usikker på betaling også.

Lenke til kommentar

Et NUF har regnskapsplikt på lik linje med et AS, dette er positivt for både selsapet og aktører rundt selskapet synes jeg. Når NUFet har regnskapslikt, og leverer regnskap til Brønnøysund fremstår det som mer troverdig for aktører rundt selskapet, noe som igjen et positivt for NUFet.

 

Når NUFet ikke har revisjonsplikt betyr dette jo strengt tatt at årsregnskapet og årsberetningen du utarbeider er det som blir lagt til grunn. Hvem som til slutt har ansvaret for at regnskapet er riktig, bør dere avtale før du eventuelt tar oppdraget. Det kan være en god idé å la en mer erfaren regnskapsfører se over årsregnskapet før det sendes inn til Brønnøysund.

Lenke til kommentar

Det ser ut som de fleste glemmer en ting her..

 

For å føre regnskap for et firma må du enten være autorisert regnskapsfører eller du må være ansatt i firmaet.

For å autorisert må man ha utdanningen samt to års praksis, og siden du ikke har det er eneste løsningen for at du skal kunne føre dette regnskapet at de ansetter deg og betaler deg lønn, trekker skatt og betaler arbeidsgiveravgift.

 

Om det er noe du ikke blander inn svarte penger i så er det regnskapstjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...