Gå til innhold

Den store MÅNE tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kiskogl: Imponerende skarpt av et så gammelt objektiv. Har en knippe gamle Mamiya/Sekor-objektiv liggende, skal forsøke litt med 300mm/5.6 en gang.

Takk :) ... og ja; det er imponerende. Lite CA også!

Husk at en ikke skal avskrive gammel optikk! Det er mye godt glass der ute som ikke blir brukt pga. objektivet mangler autofokus etc.

Ikke her i gården. Det eneste AF-objektivet jeg har, er kit-objektivet til Pentax (18-55). Ellers er det kun MF. Ikke alt som blir like mye brukt, men.

Som sagt; jeg brukte et Mamiya/Sekor 400mm f/6.3 med M42 feste... se mer om det her: http://freenet-homepage.de/stauber/mamiya-...iya_400_6.3.htm

Kan jo også nevne at det finnes adaptere til ca alle DSLR for slike objektiv. Ta bare en titt på ebay; "M42 4/3", "M42 Canon" etc.

 

Som sagt, gammelt glass er ofte i toppklasse; ta en titt på Oktoberfest tråden min; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=839631

Der bruker jeg en 50mm f/1,4 som sikkert er eldre enn meg selv...

Mange fine bilder der! Var dessverre litt for sen til å melde meg på Oktoberfesten, men hadde jeg blit med, hadde jeg nok montert på pappas Mamiya/Sekor 55mm/1.4 fra slutten av 60-tallet :-) Har fått tak i en original M42 --> Pentax K-adapter (og en uoriginal en), slik at jeg kan bruke alt av M42-utstyret han har, og nå er også en Zeiss Jena 35/2.4 i posten på vei til meg :-)

 

Var forresten litt sløv når jeg skrev posten. 300/5.6'ern til pappa var ikke Mamiya/Sekor, det var en Tamron.

Lenke til kommentar

Mange gode bilder her nå! Har vore overskya og regn her sidan eg opna tråden, så har ikkje fått fotografert noko særlig måne-bilder i det siste.

 

Synest bildet til Gissan vart litt overeksponert nede til venstre.

 

Og siden eg er nå i "klagehumør" så synest eg at "supahfly" har brukt litt for lang lukkertid, så månen er dradd på alle bilder, og det kvite ser litt overeksponert ut!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Ble litt lysten på å leke med egne månebilder etter å ha lest teknikken som Tom Victor har brukt..

 

Exif: Canon EOS 20D, EF 70-200 F4L, F 200, f/4, 1/1000, ISO 100, WB: Auto.

Har visst truffet bra med hvitbalansen, bildet er kun øket i hue/sat. Ingen levels, ingen colour balance.

Litt unsharp mask før konvertering til jpeg.

 

post-116083-1195326276_thumb.jpg

 

Bildet er tatt 22.09 kl 19:14 lokal tid fra båt utenfor Uruguay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...