klozzmajor Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Har satt opp samba som PDC, og fikk meldt windowsmaskiner inn i domenet og alt funka gull. Så skulle jeg prøve å få ldap til å fungere sammen med samba, og konfigurerte smb.conf og la til disse linjene under global passdb backend = ldapsam:ldap://127.0.0.1 ldap passwd sync = Yes ldap suffix = dc=tklab,dc=local ldap admin dn = cn=admin,dc=tklab,dc=local ldap ssl = start tls ldap user suffix = ou=People ldap machine suffix = ou=Computers ldap idmap suffix = ou=People add user script = /usr/sbin/smbldap-useradd -m "%u" ldap delete dn = Yes add machine script = /usr/sbin/smbldap-useradd -w "%u" Deretter restarta jeg samba serveren, og når jeg videre skulle prøve å melde inn en windowsmaskin fikk jeg denne meldinga: --------------------------------------------------- The following error occurred when DNS was queried for the service location (SRV) resource record used to locate a domain controller for domain tklab.: The error was: "DNS name does not exist." (error code 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR) The query was for the SRV record for _ldap._tcp.dc._msdcs.tklab. Common causes of this error include the following: - The DNS SRV record is not registered in DNS. - One or more of the following zones do not include delegation to its child zone: tklab. . (the root zone) --------------------------------------------------- Jeg endra sonefila og la til srv recorden, og prøvde igjen, men da fikk jeg denne feilmeldinga: ---------------------------------------------------- The domain name tklab might be a NetBIOS domain name. If this is the case, verify that the domain name is properly registered with WINS. If you are certain that the name is not a NetBIOS domain name, then the following information can help you troubleshoot your DNS configuration. DNS was successfully queried for the service location (SRV) resource record used to locate a domain controller for domain tklab: The query was for the SRV record for _ldap._tcp.dc._msdcs.tklab The following domain controllers were identified by the query: nasse.tklab.local Common causes of this error include: - Host (A) records that map the name of the domain controller to its IP addresses are missing or contain incorrect addresses. - Domain controllers registered in DNS are not connected to the network or are not running. For information about correcting this problem, click Help. --------------------------------------------------------- Alt fungerte altså perfekt før jeg gjorde disse endringene, og alt det andre er som før i smb.conf. Jeg har fortsatt tilgang til mappene jeg har delt i samba fra windowsmaskinen. Hva har skjedd?? Takker for svar:-) ps: Er ganske noobish på linux.. Endret 25. oktober 2007 av coolgrev1
Del Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg bruker dessverre ikke ldap selv, og har ikke anledning til å sjekke opp dette nå, men det ser ut som om du finner detaljert gjennomgang her: http://wiki.makethemove.net/index.php?title=LDAP-Samba og et automatisert skript for å sette det opp her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=159600 Feilmeldingen du får sier at domenenavnet ikke finnes, så for alt jeg vet så trenger du å legge inn alias til IP (det er beskrevet i guiden), men ta først en titt på lenkene over, så bør det være greit å finne ut om det er satt opp riktig.
comicz Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Får vi hele configen om du fortsatt har problemer? :-) Endret 26. oktober 2007 av comicz
klozzmajor Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Skrevet 28. oktober 2007 Det ordna seg. Var bare en absurd liten feil som at doman logons linja i global var borte . Men takker for svar uansett :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå