Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan formatere harddisk?


Anbefalte innlegg

har fått monster virus så bestemtemeg for å formatere. Så jeg fikk tak i en xp cd for å installere windows på nytt. Da trodde jeg at alle filer på hele PC-en skulle bli slettet. Men det som skjedde var at windows mappa ble erstattet med den nye windowsen jeg installerte og alle instillingene ble slettet. Men alle mapper og filer i "programfiler" var der fortsatt, så det hjalp ikke i det hele tatt.

 

Hvordan formaterer jeg harddisken? =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har fått monster virus så bestemtemeg for å formatere. Så jeg fikk tak i en xp cd for å installere windows på nytt. Da trodde jeg at alle filer på hele PC-en skulle bli slettet. Men det som skjedde var at windows mappa ble erstattet med den nye windowsen jeg installerte og alle instillingene ble slettet. Men alle mapper og filer i "programfiler" var der fortsatt, så det hjalp ikke i det hele tatt.

 

Hvordan formaterer jeg harddisken? =)

 

Når du får opp den skjermen der du velger hvor det skal installeres så sletter du Partisjon C: (hvis det er der du har windows), og lager en ny for å deretter installere det der.

 

Hvordan står på skjermen.

 

hvis partisjonen ikke kan slettes da?

Lenke til kommentar
har fått monster virus så bestemtemeg for å formatere. Så jeg fikk tak i en xp cd for å installere windows på nytt. Da trodde jeg at alle filer på hele PC-en skulle bli slettet. Men det som skjedde var at windows mappa ble erstattet med den nye windowsen jeg installerte og alle instillingene ble slettet. Men alle mapper og filer i "programfiler" var der fortsatt, så det hjalp ikke i det hele tatt.

 

Hvordan formaterer jeg harddisken? =)

 

Når du får opp den skjermen der du velger hvor det skal installeres så sletter du Partisjon C: (hvis det er der du har windows), og lager en ny for å deretter installere det der.

 

Hvordan står på skjermen.

 

hvis partisjonen ikke kan slettes da?

 

Det står at det ligger en fil i den partisjonen som trengs for å installere windows, så partisjonen ikke kan slettes :/

hjelp! desperat

Endret av Conquerer
Lenke til kommentar
har fått monster virus så bestemtemeg for å formatere. Så jeg fikk tak i en xp cd for å installere windows på nytt. Da trodde jeg at alle filer på hele PC-en skulle bli slettet. Men det som skjedde var at windows mappa ble erstattet med den nye windowsen jeg installerte og alle instillingene ble slettet. Men alle mapper og filer i "programfiler" var der fortsatt, så det hjalp ikke i det hele tatt.

 

Hvordan formaterer jeg harddisken? =)

 

Når du får opp den skjermen der du velger hvor det skal installeres så sletter du Partisjon C: (hvis det er der du har windows), og lager en ny for å deretter installere det der.

 

Hvordan står på skjermen.

 

hvis partisjonen ikke kan slettes da?

 

Det står at det ligger en fil i den partisjonen som trengs for å installere windows, så partisjonen ikke kan slettes :/

hjelp! desperat

 

 

ny harddisk kanskje? Eller ta ut pinnen bak på hardisken den lille svarte saken. har ikke hatt major virus på dataen så.... Kanskje en ide å gjøre det?

 

har fått monster virus så bestemtemeg for å formatere. Så jeg fikk tak i en xp cd for å installere windows på nytt. Da trodde jeg at alle filer på hele PC-en skulle bli slettet. Men det som skjedde var at windows mappa ble erstattet med den nye windowsen jeg installerte og alle instillingene ble slettet. Men alle mapper og filer i "programfiler" var der fortsatt, så det hjalp ikke i det hele tatt.

 

Hvordan formaterer jeg harddisken? =)

 

Når du får opp den skjermen der du velger hvor det skal installeres så sletter du Partisjon C: (hvis det er der du har windows), og lager en ny for å deretter installere det der.

 

Hvordan står på skjermen.

 

hvis partisjonen ikke kan slettes da?

 

Det står at det ligger en fil i den partisjonen som trengs for å installere windows, så partisjonen ikke kan slettes :/

hjelp! desperat

 

 

ny harddisk kanskje? Eller ta ut pinnen bak på hardisken den lille svarte saken. har ikke hatt major virus på dataen så.... Kanskje en ide å gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg innså rett etter at jeg posta at jeg ikke trengte å quote første innlegget, men så mye qouting med så få svar er bare høl i huet.

 

Hvis du har mulighet til å sette disken i en annen sin maskin kan du formatere den rett ifra windows.

 

Eller du kan laste ned en boot disk (diskett/CD/Minnepenn) og formatere fra der.

 

Du kan bruke programmer som Partition Magic eller google etter "boot disk". Mener å huske at jeg brukte Ultimate boot disk en gang i tiden og den fungerte ypperlig.

 

BTW: Floezz - Hvis du ikke har peiling på hva du svarer på så ikke svar. Pinnen bak er for å skifte mellom moduser (master/slave osv) og vil mest sansynlig ikke hjelpe stort. Og å foreslå å kjøpe nytt fordi en støter på et lite problem er ikke et råd, men idioti.

Lenke til kommentar
Jeg innså rett etter at jeg posta at jeg ikke trengte å quote første innlegget, men så mye qouting med så få svar er bare høl i huet.

 

Hvis du har mulighet til å sette disken i en annen sin maskin kan du formatere den rett ifra windows.

 

Eller du kan laste ned en boot disk (diskett/CD/Minnepenn) og formatere fra der.

 

Du kan bruke programmer som Partition Magic eller google etter "boot disk". Mener å huske at jeg brukte Ultimate boot disk en gang i tiden og den fungerte ypperlig.

 

BTW: Floezz - Hvis du ikke har peiling på hva du svarer på så ikke svar. Pinnen bak er for å skifte mellom moduser (master/slave osv) og vil mest sansynlig ikke hjelpe stort. Og å foreslå å kjøpe nytt fordi en støter på et lite problem er ikke et råd, men idioti.

 

 

ja tenkte over det. Men lærte noe jeg og.

Endret av Floezz
Lenke til kommentar

Da velger du mest sansynligvis den midlertidige installasjonspartisjonen. Hvor mange valg har du da når du skal velge hvilken partisjon du skal bruke?

 

http://www.mysuperpc.com/build/sata_windows_xp_install_5.jpg

 

Uansett, velg å slett alt som står oppført i listen, dersom du får beskjed om at det ligger en fil som er nødvendig blablabla velger du en annen. Burde funke. :)

Lenke til kommentar
Da velger du mest sansynligvis den midlertidige installasjonspartisjonen. Hvor mange valg har du da når du skal velge hvilken partisjon du skal bruke?

 

http://www.mysuperpc.com/build/sata_windows_xp_install_5.jpg

 

Uansett, velg å slett alt som står oppført i listen, dersom du får beskjed om at det ligger en fil som er nødvendig blablabla velger du en annen. Burde funke. :)

 

Jeg kan bare velge en, fordi jeg kobler ut den andre harddisken for å ta backup på noen filer.

Så jeg får bare opp en, og der ligger det en plagsom fil, kan jeg ikke gå inn og slette den filen? hva heter den? hvor ligger den?

Lenke til kommentar
Da må du lage en ny NTFS partisjon mest sansynligvis. Går ut fra at det er på det forrige steget om jeg ikke husker helt feil.

 

Her:

<a href="http://www.petri.co.il/images/setup6.jpg" target="_blank">http://www.petri.co.il/images/setup6.jpg</a>

 

Da velger du valg to der. "To set up a new partition, press .." (bildene kan være ulik din installasjon)

 

Ellers kan du kanskje følge denne? :)

 

Skal prøve når jeg kommer hjem ;) får håpe jeg får slettet hele harddisken.

 

På disse guidene står det hvordan jeg installerer windows. Jeg trenger å få slettet filen som stopper meg i å slette partisjonen (så jeg får slettet heeeele harddisken:P)

(takk for hjelp btw^^)

Endret av Conquerer
Lenke til kommentar

En ide da er da og formatere disken med en annen pc inne i Windows bare ved og høyre klikke og velge "formater"

 

Da har du en ren disk som er klar til ny innstallasjon av Windows...

 

En disk som er blitt brukt over lang tid anbefales helst og formateres grundig så da velger man ikke hurtig formatering.

 

Lykke Til :)

MVH Johsse

Lenke til kommentar
En ide da er da og formatere disken med en annen pc inne i Windows bare ved og høyre klikke og velge "formater"

 

Da har du en ren disk som er klar til ny innstallasjon av Windows...

 

En disk som er blitt brukt over lang tid anbefales helst og formateres grundig så da velger man ikke hurtig formatering.

 

Lykke Til :)

MVH Johsse

 

Tusen takk^^ det skal jeg se på når jeg kommer hjem ;)

Lenke til kommentar

Altså, du kan formatere hele disken VIA installasjonscden til Windows. Dette gjør du i disse stegene som er henvist til i lenken. Du får kanskje beskjed om at en fil brukes osv, men da har du ikke slettet alle partisjonene. Du må ta bort alt sammen for å så opprette en helt ny fresh partisjon. Formater så fullstendig med NTFS. Derfor jeg la ved lenken til den guiden. Utrolig tungvindt å begynne å ta ut disken for å sette i en annen maskin og formatere derfra. Da kan du liksågodt slenge i en Knoppix-cd og gjøre det derfra.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Altså, du kan formatere hele disken VIA installasjonscden til Windows. Dette gjør du i disse stegene som er henvist til i lenken. Du får kanskje beskjed om at en fil brukes osv, men da har du ikke slettet alle partisjonene. Du må ta bort alt sammen for å så opprette en helt ny fresh partisjon. Formater så fullstendig med NTFS. Derfor jeg la ved lenken til den guiden. Utrolig tungvindt å begynne å ta ut disken for å sette i en annen maskin og formatere derfra. Da kan du liksågodt slenge i en Knoppix-cd og gjøre det derfra.

 

Ja, men har får feilmeldingen over at han kan ikke slette partisjonen fordi det ligger en fil på disken han trenger som ikke er problemmet i det hele. Han prøver og fomatere med en xp cd som ikke er samme versjon som den han har innstallert som følger til at han han ikke kommer videre med det.

Derfor kobler han harddisken sin i en annen pc, formaterer den i Windows med å høyre klikke på den i Min Datamaskin og velge formater eller skrive: format "ønsket volum" i command.

For så å koble harddisken til sin egen pc igjen og innstallere xp på nytt på den :)

Lenke til kommentar

Meget merkelig. Har formatert og installert Windows XP uhyggelig mange ganger i mitt liv og har aldri opplevd at det ikke går an å slette partisjon eller gjøre det man vil via cden. Om slike komplikasjoner har oppstått har det alltid gått an å lage nye partisjoner og installere på disse istedet for å så slette den andre etterpå.

Lenke til kommentar
Meget merkelig. Har formatert og installert Windows XP uhyggelig mange ganger i mitt liv og har aldri opplevd at det ikke går an å slette partisjon eller gjøre det man vil via cden. Om slike komplikasjoner har oppstått har det alltid gått an å lage nye partisjoner og installere på disse istedet for å så slette den andre etterpå.

 

Det er sikkert fordi XP får bare disponert en partisjon og må da legge temp filer der. Altså de som blir lagt inn etter at en har trykt en knapp under oppstart.

 

Hadde han hatt et par partisjoner eller evt. flere disker hadde han ikke møtt på dette problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...