Gå til innhold

AMD i rute med 45 nm


Anbefalte innlegg

Så har jeg lært litt i dag og da. Men jeg mener fortsatt at viss AMD hadde klart å hoppe fra 90nm til 45nm på samme tid som til 65nm, hadde de hatt god tid til å forbedre arkitekturen, og alikevel vært foran Intel i krympningskappløpet..

 

Men hva vet jeg :p

 

EDIT: Leif gikk tur

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så har jeg lært litt i dag og da. Men jeg mener fortsatt at viss AMD hadde klart å hoppe fra 90nm til 45nm på samme tid som til 65nm, hadde de hatt god tid til å forbedre arkitekturen, og alikevel vært foran Intel i krympningskappløpet..

 

Men hva vet jeg :p

 

EDIT: Leif gikk tur

 

Realiteten er at kompleksiteten og kostnaden ved overgang fra en produksjonsprosess (90nm) til en ny (65nm) er så store at det nok er teoretisk mulig å hoppe over en, men i realiteten nesten praktisk umulig. Og risikoen ved så store teknologiske hopp er så enorm, at ingen tør gå altfor fort fram. Den økonomiske konsekvensen av å "bomme", dvs. gjøre noen større feil er for et selskap som AMD kun en ting, borte fra jordens overflate. Intel hadde trolig tålt det, men også der hadde det svidd godt.

 

Så realiteten er vel om man hadde prøvd å hoppe fra 90 --> 45 hadde man med overveiende sannsynlighet møtt problemer som medførte at man måtte tilbake til 65nm for å løse problemene. Og i og med at det er konkurrenten som i stor grad ligger først i løypa, er det også umulig å kjøpe seg fri fra problemene.

 

Ellers så tror jeg nok både Intel, AMD, og andre innen samme teknologiområder virkelig vurderer alle muligheter til å komme fortere fram. Rett og slett fordi det å få produksjonsmessig fortrinn gjennom bedre og mer effektiv produksjonsprosess økonomisk er viktigere enn absolutt å lede ytelseskappløpet. Det finnes bare ingen snarvei, alt må læres/testes underveis. Det er som å prøve å gå rett fra Ungdomskolen til hovedfag i Matematikk på Universitetet, kunnskapshullet blir for stort.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Men amd har 65 NM, og har hatt det en stund, de vil bare tjene inn penga, og produsere 65 nm til AM2 users, føler ikke du deg snytt når du må bytte rammen din og hk for å få ny cpu ? men det må skje.

 

de lager 65 NM i kort tid, november til februar ca, eller marsj rundt der .

 

Og de skal visst score ganske bra, men de mangler cache

Lenke til kommentar

Jeg føler meg absolutt ikke snytt når jeg kjøper AMD. Jeg kjøpte et AMD hovedkort i vinter med sokkel AM2, fordi jeg regnet med at de kom til å ta vare på oss kunder som gjorde det. Jeg er ikke overrasket, men veldig glad for, at jeg kan bruke kommende Phenom og hvis informasjonen som sirkulerer stemmer vil jeg til og med kunne bruke AM3 45nm prossessorer. Her synes jeg AMD er veldig flinke. Et liknende tilfelle var et gammelt socketA hovedkort jeg har med SDRAM. Når det kom nye hovedkort med DDR, holdt det å oppdatere BIOS på det gamle for å bruke nye XP prosessorer. (egentlig skulle man brukt MP, men det var ikke så vanskelig å åpne multiplier på XP)

 

-Visjoner-

 

...åousky var visst først

Lenke til kommentar
de lager 65 NM i kort tid, november til februar ca, eller marsj rundt der.
AMD begynte å levere masseproduserte 65nm i november 2006 men de konverterer ikke alle produksjonslinjene til 65nm samtidig. AMD har ennå ikke fått all produksjonen over på 65nm men det er neppe lenge igjen til det. På samme måte vil 45nm trolig bli lansert tidlig i 2. halvår 2008 samtidig som 65nm-produksjonen fases gradvis ut i 2009 en gang. Dermed vil AMD ha produsert 65nm i over 2 år. Jeg kan ikke skjønne hvorfor du kaller det kort tid.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...