Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen restarter når jeg spiller - LØST


Anbefalte innlegg

Har problemer med maskinen min men aner ikke hva som kan være galt. Litt info om maskinen:

 

Intel Core 2 Duo E6550

LG DVD-brenner GSA-H54L

XFX GeForce 8600GT 540M

Corsair TWIN2X 6400

MSI P35 NEO-FI, P35,

Seagate Barracuda 320 gig

 

Maskinen fungerer helt fint til alt utenom spilling. Når jeg startet et spill så funker alt helt fint i ca 5 min før maskinen låser seg og restarter. Kjører nå win XP da jeg fikk de samme problemene som under spilling med Vista. I Vista fikk jeg blåskjerm selv om maskinen sto KUN i dashbord. Fikk da beskjed om hardware error og mistenkte at kansje det var skjermkortet som var ødelagt. Men har prøvd å bytte dette med et eldre ett og fortsatt samme problem. Har også byttet om på rambrikkene, prøvd å kjøre 1 om gangen osv.. Men finner ingen feil på hardware. I XP har jeg ikke fått noen blåskjerm, eneste er restart under spilling. Har prøvd å "krasje" maskinen ved å sette den til å gjøre x antall ting samtidig, men maskinen takler dette helt fint. Har også kjørt ram tester (MemTest), PC Mark 05 og 3D Mark 05 uten å få opp noen feilmeldinger. Resultatene fra testene er ganske bra. Alt av drivere osv. er oppdattert.

 

Noen som har noen idé om hva som kan være galt med maskinen? Mulig at noen komponenter er defekte? Finnes det programmer som tester alt av hardware opp mot feil? Alt av forslag tas imot med takk.

 

Spillene jeg har prøvd er: Settlers 6, Civilization 4 og City Life Deluxe

Samme problem med alle spillene..

Endret av DisturbedMet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken strømforsyning har du? Hvis du har for svak strømforsyning kan det være det som utgjør problemet. Det kan også være at PSU holder på å få en defekt linje.

Dessuten ville jeg vel også for sikkerhets skyld sjekket at du ikke har varmeproblemer.

Jeg har en Apevia 550W strømforsyning. Har sjekket temp og den ligger rundt 38 grader idle. Core temp stiger til mellom 50 og 60 grader når jeg spiller. Alle komponentene er nye. Eneste jeg tenker kansje kan være et problem er at jeg ikke har satt på noen ekstra kjølepasta på cpu enn den som er på originalt da jeg ikke hadde noe liggende. (ligger jo en liten klatt fra fabrikk). Bør jeg bytte ut denne med en skikkelig kjølepasta? Jeg kan jo prøve å sette over PSU'en fra min andre maskin i morgen. Det er en Hiper Type-R 580W så den skulle no i alle fall holde.

 

Takker for svar i alle fall, men er fortsatt åpen for andre teorier.

Lenke til kommentar
Hatt samme prob sjøl, jeg har xp 64 og jeg hadde glemt å legge inn 64 driver til hovedkortet, la inn de riktige drivere aldri hatt noe prob etter det, kan faktisk være et driver prob du har....kanskje

Jeg kjører 32 bits XP elle X86 som det også heter. Så skjønner ikke helt hva jeg skal med 64 bits drivere.. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

Jeg har, som sagt i første post, allerede oppdattert alle drivere til de nyeste. Har også oppdattert biosen. Men om du mener det har kommet nye drivere (ca 3 uker siden jeg oppdatterte) så legg gjerne med en link til de nye driverne. Jeg har brukt intel sin egen oppdatterings programpakke i tillegg til manuell oppdattering.

Lenke til kommentar
Du kan jo teste med den andre PSUen......da kan du i alle fall utelukke den som et problem. Ellers så ser det ut til at du skulle ha mer enn nok strøm dersom PSUen er oppå og går

Da har jeg testet med den andre PSU'en og får fortsatt samme problem. Eneste forskjellen var at det nå tok litt lenger tid før PC-en restartet. ca 15 min. Bruker SpeedFan til å overvåke temperaturen i PC-en og der ligger temperaturen akkurat nå på:

Temp1: 35C

Temp2: 28C

Temp3: -128C (skjønner ikke hvorfor denne er så lav?)

HD0: 32C

Core0: 23C

Core1: 23C

Core: 48C (denne stiger en del under spilling, høyeste registrerte 69C)

Ambient: 0C

 

Som dere ser så er ikke temperaturen så gale med unntak av av CORE tempen stiger en del under spilling. Men har ikke funnet noen måte å sjekke temperaturen på mens jeg spiller, så jeg må inn i win hver gang jeg skal sjekke og da synker temp raskt! Finnes det noen måte å overvåke tempen på mens en spiller?

 

Edit: Core og Ambient er temp på grafikkortet. Dvs at det er grafikkortet som blir varmt. Hva er vanlig temp for et grafikkort?

Endret av DisturbedMet
Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen som kan hjelpe her? Jeg er gått tom for idéer. Det eneste jeg kan tenke meg er at skjermkortet ikke fungerer som det skal. Men jeg synes på den annen side at det var rart at maskinen klikket på samme måte da jeg satt inn et eldre radeon kort (ca 2 år gammelt) og oppdatterte drivere til dette (lånte kortet fra en dell maskin som spiller alle spill uten problemer).

 

Jeg er nødt til å få fikset denne maskinen men har ikke mulighet til å bytte ut alle komponentene da jeg ikke har noen annen intel basert maskin å hente deler fra. Trenger råd..

Lenke til kommentar

Ok skal hjelpe litt.

 

Speedfan må ofte legg til 15c for og få korrekt temp.

 

Så se hva temp er i disse.

http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE&lang=en

 

Liker ikke metalokket som sitter rundt cpu.

Ofte skjevt,kastet mitt med en gang.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742

 

Hardware tester.

----------------------------------------------

Bruk memtest86+ 1.70 fra boot.

Har du bruk noe annet,test igjen.

Memtest86+ 1.70

Sett korrekt spenning og timings i bios.

 

Prime ny finner alle kjerner.

Blend tester mye minne lite cpu.

Small fft`s tester cpu max(slå på round off checking)

 

Du kan gått øke vcore spenning litt for og de om det hjelper.

Disable alt du ikke trenger i bios.

 

For skjermkort(virker på nvidia grei og teste temp med)

Ati tool

 

Hdd.

Hd Tune

 

Post gjerne en logg.

Når du trenger hjelp til å få fjernet spyware eller bare sjekke

 

Under alle tester følg med på TEMP.

 

Se her på tidspunkt når feil skjer.

Start-kjør-eventvwr.msc

Ofte rød eller gule ikon dobbelklikk for mer info.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Jeg skal nokk tro at det blir for varmt...

Nye PC-er er stilt inn at de skal sku seg av på mindre grader. rundt 60-70 grader vis jeg ikke tar feil.

 

Jeg hadde dette problemet selv. men det ordnet seg med at jeg bestemte meg får vannkjøling.

 

Men Du kan jo prøve en kjølepasta eller ny kjøler. Beste kjølepasta jeg vet om er Artic silver 5 som kan kjøpes får 69 kr på komplett.no

 

Ny kjøler er kansje sistevalg men da jeg kan anbefale Zalman CNPS9500AT

 

Håper det ordner seg.

 

Mvh Beyeren

Endret av Beyeren
Lenke til kommentar

Råd fra en gammel traver i gamet ;)

Med de problemene du har, og alt det du har gjort i feilsøkingen, er min konklusjon :

 

- RAM-brikker som passer dårlig til hovedkortet. Prøv å bytte brikker av et annet merke fra en annen PC (selv om minne-testere rapporterer OK, kan feilen komme i vanlig bruk)

 

- Hvis ikke det hjelper, kan det være hovedkortet som er defekt.

 

- Evt. defekt grafikk-kort (test det grundig i en annen PC)

 

 

Post gjerne grunnen til problemet når du finner ut av det.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Det må være noe galt du har stilt inn under innstalasjonen av Spillet ditt, pga vis du kjører alt i 3dmark og alt funker bra, så Må det være noe galt med spillet, og vis PC-en restarter seg ved akkorat dette spillet, er det spillet som gjør det ;)

Vel.. Spillet er installert på vanlig måte, og det er ikke bare DETTE spillet som gjør at det klikker. Som du kan lese i første post så har jeg prøvd 3 forskjellige spill og maskinen klikker på alle sammen..

Lenke til kommentar

Foreløpig statusrapport på tester:

HDD Tune: Har kjørt fullstendig test her uten noen feilmeldinger

Memtest: Ikke funnet noen feil (kjørt fra win)

Max Core temp (cpu): 46 grader

Max Core temp (skjermkort): 76 grader (under test med Ati tool)

 

Kjører Ati tool nå... Har testet for max temp der den skrudde opp core speed til over 700 Mhz og fikk max temp på 76 grader. Den kjørte så ned core speeden til under 200 - 150 Mhz og skjermen begynnte å flimre (flimrer ennå etter 20 min). Er denne flimringen normalt? Skal kjøre resten av testene etterpå når flimringen gir seg / jeg kan se noe på skjermen igjen.

 

Jeg har ikke fjernet det metallokket på cpu ennå men ser ikke vitsen med dette da max temp kun er på 46 grader. Etter min oppfatning er ikke dette spesiellt varmt.

 

Nye updates kommer senere...

Lenke til kommentar
Har testet for max temp der den skrudde opp core speed til over 700 Mhz og fikk max temp på 76 grader. Den kjørte så ned core speeden til under 200 - 150 Mhz og skjermen begynnte å flimre (flimrer ennå etter 20 min). Er denne flimringen normalt? Skal kjøre resten av testene etterpå når flimringen gir seg / jeg kan se noe på skjermen igjen.

Core speed bør du ikke leke med, ender fort i at skjermkortet blir defekt. Satt det på fullt hos en kompis en gang (trykte ikke OK engang). Røde striper over hele skjermen, men den funka igjen etterpå da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...