Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hvordan bruker jeg et multimeter?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem på badet. Avtrekksvifta virker ikke. Da jeg leier her er det egentlig huseiers ansvar å fikse det, men da han ikke gjør noe med det tenkte jeg å ta en titt på det sjøl.

 

Jeg tenkte å begynne med å sjekke om det kommer strøm til den i det hele tatt. Jeg gjorde et liknende eksperiment en gang før for morro skyld, og det førte til at multimeteret sa poff og sluttet å virke.

 

Muligens fordi det var noe billig dritt jeg hadde. men nå har jeg skaffet meg et skikkelig ett. Det er volt skalaen jeg skal ha på, ikkesant? og måle i parrallell med spenningsdraget? altså, ikke seriekoble det, men bare slenge en på hver pol?

 

Hadde vært veldig greit om jeg kunne isolere problemet, og kanskje tilogmed få fiksa det sjøl. (jeg bor ikke i norge, så jeg har lov til å fikse dette sjøl, om jeg klarer. vil bare forsikre meg om at jeg ikke hærper et multimeter til)

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette forumet har alltid noen nisser som gir faen i å svare på spørsmålet som stilles, og drar frem lover og regler og advarsler istedenfor. Denne gangen er det min tur. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg i å ikke knote med dette selv, selv om stedets lover ikke forhindrer deg i å gjøre dette. Når du ikke engang har elementær kunnskap til hvordan et multimeter brukes, tviler jeg på du har kompetanse til å feilrette/reparere noe som helst slags anlegg. Jeg skriver ikke dette for å være grinete, jeg vil bare påpeke at utenlandske volt og ampere er like dødelige og brannfarlige som norske.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...