Gå til innhold

BIOS oppdateringspoblemer, ASUS hovedkort


Laxaa

Anbefalte innlegg

Her er stå.

 

Jeg har et ASUS P5W DH Deluxe hovedkort, og har hatt det i over et år(kjøpte det dagen det kom ut i fjor) I dag skulle jeg oppdatere BIOS'en for første gang(til siste versjon), fordi jeg fikk min etterlengtede E4400 prosessor. Jeg lastet ned oppdateringen via ASUS eget verktøy, flashet og skulle restarte. Så startet problemet. Jeg klikket på "you need to restart for the changes to affect" knappen, og lente meg tilbake i stolen. Nå skulle det endelig bli Core 2. Men, det ble svart. Maskinen rebootet ikke(ble helt sort, men den gikk), så jeg lot den stå en stund(nærmest en time) Så slo jeg den fysisk av, ventet, og startet den. fortsatt sort, men maskinen gikk. Og så repeterte jeg. Slå av, vente, slå på. Fungerer fortsatt ikke. Ingen ting på skjermen.

 

Har en liten innrømmelse. For en tid tilbake siden, så svidde jeg den ene IDE-kontolleren(Intel), men dette bør jo ikke ha en innvirkning på BIOs'en, ikke når det andre fungerer(JMicron) Har forsåvidt testet den når det var liv i maskinen og den funket. Kan jeg få kortet online igjen(en kollega har samme kortet), eller må jeg kjøpe nytt. Og siden jeg har OEM XP Pro lisens, må jeg erstatt denne også?

 

En annen ting. Nå når jeg virkelig trenger manualen, så finner jeg den ikke. Skikkelig irriterende.

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det samme skjedde med meg for 14 dager siden. Kortet måtte sendes inn, så fremt du ikke får lånt deg en BIOS brikke hos noen med samme kort da. Jeg gidda ikke vente så jeg kjøpte like godt et nytt :blush:

En kompis oppdaterte BIOS på en P5NSLI kort i går, å det samme skjedde jaggu hos han også.... :hmm:

Lenke til kommentar
Og siden jeg har OEM XP Pro lisens, må jeg erstatt denne også?

Nei, du kan flytte over en OEM versjon dersom du må bytte hovedkort pga feil på gammelt kort. Dersom valideringen stopper tar du kontakt med Microsoft på telefon så ordner de det.

 

Generelt sett er det hårete å oppdatere BIOS gjennom Windows. Dette bør du gjøre i flashe-programmet i BIOS.

Lenke til kommentar

En kompis med et p5b-basert kort hadde samme problemet. Ingen garanti for at samme løsning virker på p5w, men det kan jo være verdt et forsøk. Btw, manualen finner du på hjemmesia til Asus ;)

 

Klikk for link til original tråd.

 

 

I experienced the same problem (Bios upgrade, Reboot, NO POST ...)

I have installed 2x1024MB PC6400 (installed in DIMM_A1 & DIMM_B1)

 

What I did to recover:

STEP1

- Turn off power, remove power cord

- Removed the battery

- Set the CLRTC jumper to 3-2 (Clear CMOS)

- Wait 15 seconds

- Set the CLRTC jumper to 2-1 (Initial position)

- Reinstall battery

- Plug powercord & Turn on computer

->Still no POST

 

STEP2

- Turn off power, remove power cord

- Remove ALL memory

- Plug powercord & Turn on computer

->Still no POST, but beeps indicating missing memory

 

STEP3

- Turn off power, remove power cord

- Put 1024MB DIMM into slot DIMM_A2

- Plug powercord & Turn on computer

- POST with "Overclocking error ..." error message ?, recover with F2

 

STEP4

- Turn off power, remove power cord

- Put ALL memory back as initially installed

- Plug powercord & Turn on computer

- POST successfull

- Reconfigure bios settings

 

Back in business ...

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...