Gå til innhold

Ser etter billig og bra PSU


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser etter en billig og bra strømforsyning. Jeg tenkte helst en 500-800kr max, men er åpen for forslag utover det. Den skal passe inn i kabinettet Nine Hundred og klare å forsyne en Q6600, 2900pro, 500gb, 4x1gb ram og andre ting som følger med en PC. Jeg skal forøvrig overklokke CPU, ram og skjermkort viss det har noe å si :)

 

Takker for svar :)

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode forslag, men de Corsair PSU'ene blir i det dyreste laget. Dessuten så må netshop eller komplett ha PSU'en jeg skal bestille på lageret. Gidder nemlig ikkje bestille Pc-delene fra 3 forskjellig nettbutikker :)

 

Hva er foresten forskjellen mellom disse to? Ser indendiske ut spør du meg.. bare forskjellig navn. Apevia og Bzerk

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
Gode forslag, men de Corsair PSU'ene blir i det dyreste laget. Dessuten så må netshop eller komplett ha PSU'en jeg skal bestille på lageret. Gidder nemlig ikkje bestille Pc-delene fra 3 forskjellig nettbutikker :)

 

Hva er foresten forskjellen mellom disse to? Ser indendiske ut spør du meg.. bare forskjellig navn. Apevia og Bzerk

 

Det er ingen forskjel, begge er laget av OEM produsent Wintech.

Wintech Lager ikke noen bra strømforsyninger, så jeg vil fra råde deg å kjøpe noen av dem.

 

Se heller på noen av disse til under 800kr.

Corsair Powersupply 450W (Laget av Seasonic)

GIGABYTE ODIN Pro 550W (Laget av CWT)

 

Corsair og Gigabyte bruker kvalitets kondensatorer fra Japan.

 

OCZ StealthXStream strømforsyning 600W (Laget av Fortron Source)

Har mer watt, man dårligere kondensatorer. Den har også mye høyere rippel.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye peiling på kondensatorer og rippel, men den ODIN Pro 550W så jo ikkje så dum ut. Anngående den Corsair sin, blir det ikkje litt lite med bare 450 watt?

 

Fant forresten en test av den apevia PSU'en på Gamereactor hvor den har fått ganske god kritikk. Har jo ikke peiling på hvor grundig de har gått til verks da, så er annmeldelsen er noe å stole på?

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
Anngående den Corsair sin, blir det ikkje litt lite med bare 450 watt?

 

Fant forresten en test av den apevia PSU'en på Gamereactor hvor den har fått ganske god kritikk. Har jo ikke peiling på hvor grundig de har gått til verks da, så er annmeldelsen er noe å stole på?

 

Corsair VX450 greier fint å kjøre ditt oppsett selv med overklokking.

 

Den testen av apevia PSU'en på Gamereactor er den dårligste jeg har sett, det ser ikke ut som de har testet noen ting.

 

Se heller på en test av Apevia ATX-AS500W-BL på [H]ard|OCP som tester på ordentlig.

 

Det man ser i testen er at Apevia ATX-AS500W har:

-Bare 300w tilsammen på de to 12v linjene.

-Har veldig dårlige spenninger på 12v linjene (11,65v ved 135w, 11,31v ved 241w og 11,09v ved 359w).

-veldig dårlig virkningsgrad som går helt ned til 65% ved 75% (359w) belastning.

-Blir sabla varm med 67°C ved bare 75% (359w) belastning.

-Strømforsyningen begynte og smelte ved 75% (359w) belastning, så test med 100% belastning ble ikke utført.

-Strømforsyningen har også høy rippel.

 

Her har du en test av Corsair VX450 på [H]ard|OCP som du kan sammenligne med

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Ser ærlig talt ikke poenget med å drive å spare penger på en såpass vital komponent som PSU, om PSUet leverer ustabile spenninger vil maskinen være ustabil, og hvis PSUet er bygget med crappy komponenter (tenk kondensatorer i hiper psuer), så vil ting gå istykker før heller enn siden.

 

Med et bra hovedkort, bra PSU og et kabinett med ok luftflyt så har man lagt grunnlaget for at maskina er stabil og grei å jobbe med under hele "levetiden" til maskina.

Lenke til kommentar

Søker du på Hiper på forumet til Hardware.no, så vil du finne over 50 Hipere som har ryket lenge før sin tid.

 

Hiper 580w er også en veldig svak 580w PSU da den bare har 360w på 12v linjen, det er faktisk mye mindre watt enn Corsair VX450 som har 396w på 12v linjen.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Hva er det med folk og Hiper da? Er jo ikke Qtec vi snakker om her...

Hiper er et helt OK billigmerke. Har selv hatt 2 stk som aldri har feilet.

At det fins mange folk som har hatt problemer, ja, men det som ikke nevnes

er alle de som ikke har hatt problemer. Er næmlig flertall av dem. Folk har en vane

for å lage blæst når dem har problemer, ikke når noe er helt i orden. Ergo, det vil

alltid være flere som klager enn folk som er fornøy på et forum som dette.

 

Men bare så det er sagt, ville heller tatt en Corsair 450 fremfor noen andre...

Lenke til kommentar
Støtter forslaget om corsair 450W, men det er en ting jeg stusser litt på... Har hørt mye dårligt om hiper 580W, men gjelder det hiper 480W type R også? Har en slik i PC-en nå...

 

 

Hiper 480W type R er faktisk mye dårligere enn Hiper 580W type R.

 

Du kan lese en god test av Hiper 480W type R på Hardocp.

 

-Den bruker forsatt bare Fuhjyyu kondensatorer.

-Printkort er beregnet for maks 350w.

-Strømforsyningen døde ved 348w belastning.

-Ekstrem rippel ved 348w med 400mV på 12, 150mV på 5v og 200mV på 3,3v.

-Hardocp mener at denne strømforsyningen er på 300w.

 

 

 

Utdrag fra konklusjonen på Hiper Type-R 480w.

 

What does a company get when they take a long-in-the-tooth design built be a decent OEM, combine it with poor component selection, and then inflate the rating by a good 180 watts? It gets the Hiper Type-R 480w.

Beyond that at 348w the unit was outputting such horribly dirty DC output that any component downstream of it would likely be silently damaged overtime if the system was stable

The Hiper Type-R 480w is one of the poorest "values" we have seen to date.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
Eg har igrunn ikke sjønt det her med Watt og strømforsyninger. Hvordan kan F.eks Hiper si at en PSU, evt. Kalle en PSU 580W når den ikke leverer 580W? Det vill jo vært nærliggende å tro at en PSU der det står 580W leverer mer Watt enn Corsair sin 450W?

 

Det er ikke uvanlig at billige og dårlige PSU-er ikke er i nærheten til å levere det de skal.

På testene under er det flere av PSU-ene som ikke greier å levere det de lover.

$50 Power Supply Roundup

450w-500w PSU Battle Royal

 

Hiper Type-R 580W greier faktisk å levere 580w tilsammen på alle linjene.

Hiper Type-R 580W er en gammeldags konstruksjon fra den tiden da PC-er brukte mye watt på 3,3v og 5v linjene.

Derfor kan den bare levere 360w på 12v linjene, og hele 280w på 3,3v og 5v linjene som ikke brukes så mye mer.

 

Corsair VX450W er laget med tanke på nye PC-er som bruker 12v linjene mye mer, derfor kan den levere 396w på 12v linjen og 130w på 3,3v og 5v linjene.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...