Gå til innhold

Program til å produsere melodier?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter et program som lar meg lage melodier. Synth-melodier. Veldig interessert i trance og tenkte jeg skulle starte enkelt.

Jeg skjønner ingenting av FLStudio, så hadde satt stor pris på om noen veit om et program som er brukervennlig og bra og som er enklere en FL.

 

Ejay osv. blir litt for teit igjen. Så må være noe "større" enn det.

 

 

Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For nybegynnere anbefaler jeg også Reason. Utrolig smart og intuitivt brukergrensesnitt, og når man begynner å få teken på Reason kan man produsere det meste. :)

Har vedlagt en arpeggio-demo jeg har just laget med Reason 4.0 så du får høre hvordan Reason låter (selve melodien er Aulin - Emerald Island):

 

reason4_arp.mp3

 

Dritbra da. Hvor lenge har du brukt Reason? Og trenger man bare programmet for å gjøre det du lagde der? Hvor lang tid brukte du?

Lenke til kommentar

jeg kan da også anbefale reason på det sterkeste.

dette er et program som passer til de fleste sjangere. du har 3 synther. 2 samplere og en loop spiller.

 

reason kan være litt forvirrendes i begynnelsen hvis du ikke har brukt noe musikk program før. men man kommer fort inn i det.

 

det er et kjøp du helt klart aldri kommer til å angre..

Lenke til kommentar
Dritbra da. Hvor lenge har du brukt Reason? Og trenger man bare programmet for å gjøre det du lagde der? Hvor lang tid brukte du?

Alt var gjort med de integrerte synthene og effektene i Reason. :)

Nå har jeg 4 års erfaring med Reason så jeg kan lage slike ting relativt kjapt. På den lille arpeggio-saken der brukte jeg kanskje rundt 7-10 minutter alt-i-alt, da å sette inn notene for arpeggioen, programmene synthesizerne, osv. Men etterhvert som man arbeider med Reason lærer man seg slikt ganske raskt. Reason inneholder to store lydbanker med masse eksempel-lyder for de ulike synthene, og masse samples/instrumenter for samplerene. Men det følger dessverre ikke med så veldig mange gode samples for trance, eksempelvis gode basstrommer, hats, osv., så dette er ting man må hente litt rundt om kring.

 

Her er samme greia, men etter ca. 20-25 minutter mer arbeid, hvor jeg også har byttet ut synthen for arpeggioen/melodien med den nye Thor-synthen i v4.0 av Reason, samt brukt en del sampels fra min egen lydbank jeg har samlet opp igjennom årene:

 

reason4_trance.mp3

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Når jeg kompnerer litt musikk bruker jeg Guitar Pro 5.2. Kvaliteten blir jo helt grei (litt old school Black Metal-kvalitet). Programmet er jo egentlig laget for at folk kan pubelisere hvordan man spiller sanger, noe som er en fordel hvis man selv skal spille sangene man har laget med bandet sitt. Desutten er det ekstremt brukervennlig, men fortsatt såppas godt at man kan lage stort sett alt av musikk, bortsett fra veldig spesielle effekter, som f.eks knivskraping, sagelyder, osv... Men det kan man jo legge på seinere...

 

Hvis det er noen som kan anbefale MEG et program som på en måte tar GP5.2 litt vidre, ville jeg blitt glad : )

 

NB: Legg merke til at jeg skrev 5.2 ikke 5. 5.2 har mye bedre lydkvalitet på gitarer, trommer og bass.

 

Kan også nevne at man kan lage all mulig musikk der, ikke bare gitarbasert musikk. Har mange gode syntheffekter, som forskjellige ensambler, kor, instrumenter. Ikke like god kvalitetet som en god synth, eller selvfølgelig et helt orkester, men det gir jo et veldig godt hint om hvordan musikken blir når man selv spiller den.

 

Men hvis du vil lage musikk fra data'n for å høre på det / pupelisere det er jo selvfølgelig ikke Gp5.2 noe som helst.

Endret av uberkvaal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...