Gå til innhold

Propellerheads Reason - Hjelp, tips, råd og diskusjon


Skagen

Anbefalte innlegg

post-51867-1193099314_thumb.gif

 

Hei.

 

Jeg tenkte vi kunne lage en tråd hvor vi kan utveksle tips, råd og diskutere Propellerheads Reason. Selv har jeg mange års erfaring med Reason, og tørr å hevde meg som en Reason-guru. Siden Reason er mitt hjertebarn er det alltid morsomt å møte andre reasonister, om så å hjelpe de med å bruke Reason sitt fulle potensiale eller bare å utveksle tips, råd og prate om Reason løst og fast.

Jeg vil tilrettelegge denne tråden for alle, inkludert nybegynnere enten de har just begynt letingen etter et program for å starte en hobbykarrière innen musikkproduksjon, eller nybegynnere som alt har funnet veien til Reason. Derfor har jeg inkludert bl.a en kort oversikt over brukergrensesnittet i Reason samt en ordbok full av Reason-sjargong. Dere er velkommen til å komme med tips til nye begreper dere ønsker inn i ordboken, eller kritikk av ting dere synes er vanskelig forklart, så kan jeg prøve å utbedre dette.

 

Alle Reason-begreper som står i kursiv står forklart i Reason-ordboka helt nederst.

For å se bildene jeg har lagt ut her i full størrelse må man klikke på de.

 

 

Sist oppdatert 04.11.07: Utbedret det uferdige kapitlet: «En nærmere titt på sequenser-vinduet»

Antall vedlagte bilder: 38 stk.

 

 

Hva er Reason?

 

Propellerheads Reason er et virtuelt softsynth-studioprogram, altså et program som etterligner lyd/musikkstudioer med en rekke kunstige synthersizere, samplere, trommemaskiner, effekter, og mye mer. Ikke bare etterligner Reason elektronikken inni ekte synthesizere, samplere, effekter (som tilsammen utgjør maskinene), men også utseendet til disse. Det betyr at på skjermen vil man få en visuell representasjon av disse maskinene, samt manipulere/bruke alle disse maskinene via virtuelle knapper, knobber/skruhjul, fadere, LCD-display, signalkabler/ledninger og alt man ellers ville kunne hanskes med når man arbeider med ekte maskinvare-synthersizere/samplere/effekter. Disse virtuelle maskinene kan man skru opp i ett virtuelt rack-stativ og jobbe med via musa, alt fra å lage ulike oppsett/lyder/instrumenter, koble om signalkabler og programmere maskinene fra sequenser-vinduet ved å plotte inn noter, akkorder og automasjon.

 

post-51867-1193102025_thumb.jpg post-51867-1193102050_thumb.jpg post-51867-1193102069_thumb.jpg post-51867-1193102089_thumb.jpg post-51867-1193102109_thumb.jpg

 

Reason er veldig lett å bruke, men har stor dybde når man først lærer seg å bruke og unytte alle aspekter ved programmet, noe som kanskje har bidratt til å gjøre Reason veldig populært blant både hobbymusikere og profesjonelle musikere. Hos de profesjonelle artistene som har brukt Reason finner vi blant andre Prodigy og André 3000 fra Outkast.

 

(Kilder: Propellerheads; RemixMag; M-Audio)

 

 

 

Hvorfor egner Reason seg for nybegynnere?

 

Jeg har prøvd en rekke virtuelle softsynth-programmer, eksempelvis Steinberg Cubase, Ableton Live, Synapse Orion og Fruityloops Studio for å nevne noen.

Det som skiller Reason fra disse etter min, subjektive mening, er at Reason har et fantastisk elegant og intuitivt brukergrensesnitt. Reason er veldig visuelt framstilt hvordan man konstruerer og kobler maskiner i den virtuelle racken. Foruten det intuitive brukergrensesnittet i racken har Reason også en veldig lettforståelig sequenser som gjør programmeringen og automatisering av de ulike maskinene med tilhørende knapper, fadere, knobs/skruhjul, osv. veldig enkelt. Dette fordi det ikke er mange forskjellige vinduer og menyer å forholde seg til; alt man trenger finnes i sequenser-vinduet.

 

En annen stor fordel er at Reason har en rekke integrerte maskiner. Når man først har anskaffet Reason har man derfor 'alt man trenger' av synthesizere, samplere, effekter, m.m. Samtidig får alle maskinene et veldig standardisert brukergrensesnitt og operasjon, noe som absolutt er en fordel når man først ønsker å lære seg grunnleggende lydsyntese og sequensering/programmering av maskinene, eller bare musikkproduksjon generelt. Har man først funnet ut hvordan man automatiserer én maskin er det en lek å automatisere alle de andre maskinene takket være standardiseringen av parametere. Jeg kan også nevne at maskinene i Reason er optimalisert til det ekstreme. Det betyr at man kan putte inn utrolig mange maskiner uten at PC-en kneler i motsetning til de fleste VSTi/DXi.

 

Til slutt vil jeg også nevne at Reason kommer med to store lydbanker. Disse lydbankene kalles refills (ja, Propellerheads har en fetish for ord som begynner på re-). Lydbankene inneholder ikke bare samples for de ulike sampler-maskinene og trommemaskinene, men også såkalte patches til mer eller mindre samtlige maskiner. En patch kan oversettes til «maskin-konfigurasjon», altså at man kan lagre innstillingene for en maskin som gir en type lyd, og senere laste disse inn i maskinene igjen. Dermed har Reason alt en nybegynner trenger for å komme i gang med musikkproduksjon: masse samples/instrumenter, trommelyder, osv, samt masse eksempler på hvordan man kan stille inn (eller programmere) de forskjellige maskinene.

 

 

 

En kort oversikt over brukergrensesnittet i Reason

 

Reason kan kan deles inn i to separate hoveddeler, som også er to respektive vinduer:

 

Rack-vinduet:

Rack-vinduet inneholder ganske enkelt kun racken hvor man «skrur opp/setter inn» maskinene. Det er i dette vinduet hvor man har en visuell tilgang til alle maskinene man måtte putte i racken for å stille inn/konfigurere (programmere) lyden i maskinene ved å manipulere fadere, knapper og knobber (som man kan generalisere til parametre), samt laste inn patcher, osv. Samtidig er dette også vinduet hvor man kobler de virtuelle signalkablene/lydkablene fra maskinene inn i andre maskiner og til slutt til mixeren. Generelt kaller man kobling av lyd- og signalkabler for ruting.

Racken har to sider; framsiden hvor man kan har kontrollene til maskinene, samt en bakside hvor man har lyd- og signalutgangene. Ved å trykke på Tab kan man snu racken 180 grader rundt. I bildet under er venstresiden framsiden av racken, og høyresiden er samme racken bare sett fra baksiden:

 

post-51867-1193097802_thumb.jpg

 

Sequenser-vinduet

Sequenser-vinduet inneholder all «data» vi ønsker å mate maskinene i racken med. Dette er ikke bare noter, men også automasjon av ulike knapper, fadere, knobber, osv. Man kan forstå forholdet mellom rack og sequenser ved at maskinene i racken lager lyden, men trenger å motta instruksene (noter og automasjon) fra sequenseren for at de skal kunne foreta seg noe.

Sequenser-vinduet inneholder to ulike moduser. Arrange Mode, eller «oversiktsmodus», hvor man får en visuell framstilling av låtas struktur/oppbygning av ulike clips. Et clip er et lite klipp, omtrent som et lite lydklipp, bortsett fra at clips istedet kun inneholder noter og automasjon. Fordelen med disse klippene er at man kan organisere og strukturere låta veldig enkelt ved å replikere/kopiere clips, redigere clips, dele (splitt) og slå sammen (join) clips. Musikk består ofte av repetisjoner, og da er clips veldig kjekt.

I bildet under kan en se de ulike klippene og oppbygningen av Regndråper-låta mi fra 2004:

 

post-51867-1193097834_thumb.jpg

 

Edit Mode er når man går mer i detalj på innholdet i klippene. Da får man opp bl.a pianoroll med noter, anslag, samt automasjonen av kontrollene til den respektive maskinen klippet tilhører.

I bildet under kan man se detaljene i et av klippene for en «NN-19 Digital Sampler»-maskin, og man kan se pianorollen med noter øverst, anslag og nederst er automasjonen av 3 parametre for NN-19-maskinen:

 

post-51867-1193097858_thumb.jpg

 

 

 

 

En nærmere titt på sequenser-vinduet *** Under konstruksjon ***

 

Rack-vinduet er så visuelt og enkelt at jeg ikke kommer til å gi en dyptgående beskrivelse av hvordan rack-vinduet er bygget opp. Derimot kan sequenser-vinduet virke uoversiktlig. Siden sequenser-vinduet har to «modus» - 'Arrange' og 'Edit' – vil jeg gi en oversikt over sequenser-vinduet i begge «modus».

 

Arrange Mode

 

post-51867-1193169362_thumb.jpg

 

1. Verktøykassa

Verktøykassa er uavhengig av hvilken modus sequenser-vinduet opererer i, men med et lite unntak som jeg vil komme tilbake til når jeg beskriver 'Edit Mode'. Her er en kort beskrivelse av de forskjellige verktøyene:

 

post-51867-1193169389_thumb.jpg / post-51867-1193169395_thumb.jpg - «Switch to Edit Mode/Switch to Arrange Mode»

Med denne knappen kan man bytte mellom de to ulike modusene for sequenser-vinduet som jeg har tidligere beskrevet under kapitlet «En kort oversikt over brukergrensesnittet i Reason», altså oversikt- og detalj-modus. Man kan også bytte modus ved å trykke CTRL+E.

 

post-51867-1193169431_thumb.jpg - «Selection Tool»

Ganske selvforklarende verktøy som man velger objekter med (f.eks clips) og som man kan bruke til å flytte objekter rundt med. For å velge flere objekter samtidig kan man enten klikke og dra ut ei ramme som vil velge samtlige objekter innenfor denne, eller holde CTRL mens man klikker på de objektene man ønsker å velge.

 

post-51867-1193169457_thumb.jpg - «Pencil Tool»

Et verktøy for å tegne/lage nye objekter innenfor sequenser-vinduet. Dette verktøyet kan man bruke til å både lage nye clips ved og klikke og dra ut ønsket lengde på klippet i et track lane, og man kan tegne nye noter og automasjonspunkter når man studerer innholdet av et klipp i 'Edit Mode'.

 

post-51867-1193169500_thumb.jpg - «Erase Tool»

Et ganske selvforklarende verktøy som sletter alle objekter du velger. Dette objektet kan også brukes som klikk-og-dra for å slette samtlige objekter innenfor rammen man da drar ut. Alternativt kan man bruke Selection Tool til å velge objekter for så å trykke Del/Delete.

 

post-51867-1193169517_thumb.jpg - «Razor Tool»

Ikke ulikt en kniv man kan bruke til å kutte opp clips i mindre biter. Et klipp vil bli delt ved nærmeste grid-punkt fra hvor man klikker, så man burde justere oppløsningen med Grid Resolution Tool om man vil unngå upresis kutting av klipp. Razor Tool kan brukes i begge modus, men i 'Edit Mode' vil man kun kunne bruke Razor Tool på klipp man ikke har aktivert (se Reason-ordboken under clips for aktiv/inaktiv clips).

 

post-51867-1193169548_thumb.jpg - «Magnify Tool»

Et verktøy for å zoome inn enten ved å klikke eller å klikke og dra ut ei ramme man ønsker å forstørre. Alternativt kan man bruke zoom-knappene for de ulike viewports (6. Viewport-oppløsning)

 

post-51867-1193169566_thumb.jpg - «Hand Tool»

Klikk og dra for å forflytte deg rundt. Alternativt kan man bruke scrollbarene for de ulike viewports.

 

post-51867-1193170857_thumb.jpg - «Grid Resolution Tool»

 

Reason inneholder en grid, eller rutenett på godt norsk. Alle objekter i sequenser-vinduet, eksempelvis noter, automasjonspunkter og clips kan man plassere i dette rutenettet slik at posisjonene til objekter blir helt presis. Med Grid Resolution Tool kan man endre oppløsningen av dette rutenettet slik at om man ønsker å kunne putte objekter tettere sammen er man nødt til å øke oppløsningen. Modusene 'Edit Mode' og 'Arrange Mode' har hver sine oppløsninger slik at man slipper å måtte hele tiden bytte mellom Bar for 'Arrange Mode' og f.eks 1/32 for 'Edit Mode'. Alle oppløsninger som slutter med bokstaven T er tremoler.

Tips: Bruk lave oppløsninger i 'Arrange Mode' slik som Bar, så slipper du at clips plasseres upresist når du strukturerer låta di.

 

post-51867-1193169647_thumb.jpg - «Snap To Grid»

Ved å skru av og på Snap To Grid kan man overstyre at objekter plasserer i henhold til grid-punktene. Da vil objekter istedet kunne flyttes rundt med tilsynelatende uendelig høy oppløsning, noe som kan være kjekt om man ønsker å 'menneskeliggjøre' f.eks trommene ved å legge inn litt upresise anslag, eller om man trenger å mikrojustere noter og trommeanslag.

 

2. Selection Properties

Jeg vil bruke det engelske order Selction Properties for denne «boksen/området» fordi jeg ikke finner en like beskrivende norsk oversettelse. Innholdet i denne boksen vil endre seg i henhold til hvilket objekt man har valgt. I oversiktsbildet for 'Arrange Mode' ovenfor kan man se en rekke tall som angir posisjon og lengde for det røde klippet som er valgt (har svarte trekanter på begge sidene av seg). Velger man f.eks et Track Lane vil man få muligheten til å lage automasjons-lane og pattern-lane, men om man velger f.eks en note får man posisjon, note og anslag (velocity) for noten.

 

3. Track Lanes

Track Lanes kan vel i nød oversettes til «sporbane», og jeg vil bruke ordet 'bane' istedet for 'lane'.

For at maskinene i Reason i det hele tatt skal gjøre noe trenger de instrukser, og instruksene får de fra et track, eller spor som de har blitt tildelt. En maskin kan kun være tildelt ett spor til enhver tid, og et spor kan inneholde flere baner slik at vi får et hierarki hvor et spor består av en eller flere baner.

Vi kan skille mellom to typer baner: (1) Note-bane hvor vi plotter inn kun noter, og (2) automasjons-bane hvor vi kan tegne inn vektorer som angir verdien for ulike parametre for en maskin.

Tips: En maskin kan ha flere note-baner. Om vi f.eks har en ReDrum-maskin kan vi lage en note-bane for hver kanal istedet for å plotte inn anslagene for samtlige kanaler i én bane. Fordelen da er at man kan få større oversikt og det blir enklere å gjøre inngrep i notene/anslagene.

 

post-51867-1193169678_thumb.jpg

 

I bildet over har jeg isolert ett enkelt spor. Dette sporet tilhører en Combinator-maskin som heter «Cymbals» og inneholder 4 baner: 2 stk. note-baner og 2 stk. automasjons-baner. Man kan skille mellom banetypene ved å se enten på hva de inneholder av knapper/funksjoner eller å lese navnet som sier enten Lane # (note-bane) eller navnet på en parameter (automasjons-bane).

Her er en kort oversikt over de ulike funksjonene vi finner til spor og baner, og i parentes står det for hvilken type bane vi finner funksjonene:

 

post-51867-1193170239_thumb.jpg - «Collapse/Expand, tittel og bilde» (Spor, overordnet alle banene)

Jeg velger å putte disse tre sammen fordi de ikke er 'kritiske' funksjoner. Med trekanten helt til venstre kan man kollapse/krympe og ekspandere/utvide et spor, noe som kan være kjekt om man vil «gjemme bort» et spor midlertidig. Tittelen er den samme som maskinen sporet tilhører, og bildet viser hvilken type maskin det er. Den røde rammen rundt miniatyrbildet av Combinator-maskinen bare indikerer at det er sporet for denne maskinen jeg jobber med.

 

post-51867-1193170263_thumb.jpg - «Mute, Solo og Record Enable Parameter Automation» (Spor, overordnet alle banene)

Mute- og Solo-knappene er ganske selvforklarende. Trykker du på mute vil Reason ikke sende noe av dataen fra sporet til maskinen (og dermed mute samtlige baner sporet inneholder), og maskinen vil dermed ikke gjøre noe som helst og heller ikke bruke noe CPU. Solo-knappen er det stikk motsatte hvor man muter samtlige spor med unntak av sporet du ønsker solo av. Men Record Enable Parameter Automation er en ny funksjon i Reason v4.0 som jeg enda ikke har prøvd ut, og dermed aner jeg ikke hva dette er. Om noen vet, ikke nøl med å gi tips i tråden!

 

post-51867-1193170279_thumb.jpg / post-51867-1193170284_thumb.jpg - «Record Enable» (Note-bane)

 

post-51867-1193170649_thumb.jpg - «Select Groove» (Note-bane)

I versjon 4.0 av Reason har det dukket opp en ReGroove Mixer hvor man kan laste inn 'groove patterns' i kanalene på denne mixeren. Fra Select Groove kan man angi fra hvilken av de 8 kanal fra de 4 bankene sporet skal hente 'groove pattern' ifra.

 

post-51867-1193170696_thumb.jpg - «Lane Mute, Note Lane Activity og Delete Note Lane» (Note-bane)

Helt til venstre har vi en mute-knapp som vil slå av kun banen, mens hele sporet forblir aktivt. Den lille firkant-tingen i midten er bare et indikasjonslys som viser om det er noe aktivitet i banen, f.eks noter som sendes til maskinen. Knappen som er en sirkelen med kryss inni sletter note-banen.

 

post-51867-1193170714_thumb.jpg - «Automation Lane On/Off og Delete Automation Lane» (Automasjons-bane)

Når Automation Lane skrus av vil Reason ganske enkelt ikke sende noe instrukser til maskinen om automasjonen av parameteren det gjelder, og fungerer som en mute/unmute-knapp. Knappen som er en sirkelen med kryss inni sletter automasjons-banen.

 

4. Transport Panel

 

post-51867-1194112978_thumb.jpg - «Collapse/Expand Transport Panel, DSP og Audio Out Clip»

Igjen kan man se den lille trekanten som kan kollapse/krympe og ekspandere/utvide, da hele Transport-panelet. DPS står for «Digital Signal Processing» og er kanskje litt missvisene her siden denne faktisk viser CPU-bruk. Men prosessorbruken som indikeres er kun for selve lyden, alt det visuelle er utelatt fra denne indikatoren, og alt det visuelle vil ha en lavere prosessor-prioritet enn lyden. Audio Out Clip indikerer hvorvidt lyden ut av Reason clipper/forvrenges fordi volumet eller dynamikken i lyden er for stor.

 

 

post-51867-1194113001_thumb.jpg - «Metronome»

En metronom er en lite maskin som lager klikkelyder for å hjelpe deg å holde takten når man gjør opptak. Click On/Off skrur av/på metronomen, og skruhjulet Click Level justerer volumet til klikkene. Pre-knappen er en precount-funksjon som vil telle opp før Reason begynner opptaket for å forberede deg på tempoet.

 

post-51867-1194113041_thumb.jpg - «Tempo og Time Signature»

Her kan man stille både hvor fort tempoet i låta går (målt i beat per minutte – slag per minutt) og hvilken tidssignatur man ønsker. I versjon 4.0 av Reason kan disse parameterne automatiseres fra sporet til Transport-maskinen øverst i track lanes (se 3. Track Lanes).

 

post-51867-1194113076_thumb.jpg - «Song og Time Position»

Her kan man enten se eller justere avspillingsposisjonen, samt lengden i tid låta har med det gitte tempoet.

Tips: Alternativt kan man justere avspillingsposisjonen med posisjonsindikatoren i arbeidsområdet (se 5. Arbeidsområdet).

 

post-51867-1194113114_thumb.jpg - «Playback Controls»

Knappene for avspilling er ganske innlysende. Start, stopp, gå til starten/slutten av låta.

Tips: Man kan også trykke mellomromstasten (space) for å starte/stoppe avspillingen.

 

post-51867-1194113172_thumb.jpg - «Recording Controls»*

Trykker du på den røde Record-knappen vil du kun forberede Reason på å gjøre opptak. Reason vil ikke spille av noe 'playback-musikk' før du trykker Play-knappen slik at begge disse knappene lyser, og du vil kunne spille inn noter og automasjon mens låta spilles av om du har MIDI-keyboard eller bruker Bome's Mouse Keyboard (se eget kapittel om Bome's Mouse Keyboard).

Trykker du på New Dub-knappen vil Reason lage et nytt notespor for hvert opptak du gjør, uten å mute de foregående sporene du har spilt inn tidligere. Da kan du supplementere tidligere opptak med nye spor. New Alt-vil også lage nye notespor automatisk for hvert opptak, men vil mute de foregående opptakene.

 

post-51867-1194115625_thumb.jpg - «Recording Options»*

Automation As Pref Ctrl-knappen gjør det mulig å behandle automasjon du gjør under opptak på samme måte bruk av modulasjonshjul og pitch bend blir behandlet en del av 'framføringen'. Det betyr at automasjonen blir puttet inn i samme noteklippet framfor egne automasjonsbaner slik at automasjonen blir inkludert om du kopierer eller flytter klippet rundt.

Quantize During Rec-knappen vil tvinge notene du spiller inn til å arrangeres til nærmeste grid-punkt, omtrent som en automatisk snap-to-grid-funksjon mens du gjør opptak.

 

post-51867-1194115650_thumb.jpg - «Loop Control»

Er kan man skru av og på loop-funksjonen i Reason, samt sette posisjonene for begynnelsen og slutten av en loop.

Tips: Istedet for å definere begynnelsen og slutten for en loop ved å bruke tall for «Bars, Beats, 1/16, Ticks» vil jeg anbefale å bruke markørene for begynnelse/slutt av loop i arbeidsområdet (se 5. Arbeidsområdet). Men man må fortsatt bruke av/på-knappen for loop fra denne funksjonen for at loop-markørene i arbeidsområdet skal ha noe effekt.

 

post-51867-1194115690_thumb.jpg - «ReGroove Mixer Toggle»

Ganske enkelt en knapp som viser/skjuler ReGroove Mixeren.

 

post-51867-1194115721_thumb.jpg - «Automation Override»

Om man alt har automatisert en parameter (f.eks et skruhjul, fader, knapp, osv) slik at denne 'lever sitt eget liv' når man spiller av låta, kan man fortsatt styre automasjonen av denne parameteren manuelt via musa. I så fall vil Reason gjøre at manuelt inngrep i en parameter som alt er automatisert vil overstyrer automasjonen. Så lenge Reason overstyrer en automatisert parameter vil denne forbli inaktiv (med mindre man manuelt gjør noe med parameteren), og derfor trenger man en knapp for å resette/tilbakestille all overstyring av parametere om man ønsker å overføre kontrollen av parametrene tilbake til automasjonen.

 

* Funksjonene markert med stjerne (*) har jeg ikke mye erfaring med selv, og forklaringen gitt her er hentet ifra brukermanualen til Reason 4.0. Dermed kan disse inneholder feiltolkninger fra min side hvordan disse funksjonene fungerer. Skulle min forklaring av disse funksjonene være feil tar jeg gjerne imot tips fra dere som har erfaring med disse funksjonene. I så fall er det bare å tipse ved å skrive dette i et innlegg i tråden.

 

5. Arbeidsområdet

 

 

 

 

Reason-ordboken

 

Automasjon: «En forhåndsprogrammering av parametre slik at disse automatisk varierer i henhold til programmeringen.»

 

Enklere sagt vil det si at man kan programmere alle knapper, brytere, knobber/skruhjul, fadere, osv., slik at man slipper å manuelt styre disse via musen. Eksempelvis om man vil at volumet til en Subtractor-maskin skal fade inn kan man programmere parameteren «Master Level» slik at dette skjer automatisk.

 

Clips/Klipp: «En enhet for å gruppere data/instrukser for en maskin.»

 

Med data/instrukser menes både noter og automasjon, og man kan gruppere flere noter sammen til et klipp. Det samme kan man gjøre med automasjon hvor man da gruppere flere punkter sammen som utgjør en vektor for parameterens verdi. Clips er veldig kjekt siden musikk består av repetisjoner, og da kan man klone et klipp og bruke det flere ganger.

 

Maskin: «En enhet som enten produserer eller manipulerer lyd og/eller signaler.»

 

Maskiner er ganske enkelt alle de ulike enhetene man kan putte inn i racken, både synthesizere, samplere, trommemaskiner, effekter, osv. For å nevne eksempler på noen maskiner: SubTractor Analog Synthesizer, NN-19 Digital Sampler, MClass Equalizer, RV7000 Advanced Reverb, Spider Audio Merger & Splitter og Matrix Pattern Sequenser.

 

Parameter:

 

Patch: «En fil som inneholder et oppsett/konfigurasjon for en maskin».

 

Hva en patch inneholder varierer med hvilken maskin patchen er for. En patch for en ren synthesizer, eksempelvis Subtractor eller Malström, vil kun inneholder verdien for alle parametrene, mens en patch for en sampler, f.eks NN-19 eller NN-XT, vil inneholde både parametrene og stedsangivelse/filbanen for sampelsene/lydene brukt. En Combinator-patch vil inneholde patchene for samtlige maskiner den inneholder, men også den interne rutingen innad i Combinator-maskinen. Patcher tillater oss å lagre og hente opp igjen oppsett for maskinene. Merk at ikke alle maskinene har mulighet for å lagre/hente patches, men om disse brukes i en Combinator-maskin vil Combinator-patchen inneholde oppsettet for disse maskinene.

 

Pianoroll: «En visuell framstilling av et klaviatur samt tidslinjen for denne.»

 

Et klaviatur er et brett med tangenter man kan trykke på, slik som f.eks et piano hvor hver tangent tilsvarer en note. Pianorollen oppfører seg som et slags skjema, hvor den vertikale aksen er notene og den horisontale aksen er tidslinjen. I dette skjemaet kan man tegne inn noter samt tildele hver note ett anslag, eller hvor hardt noten slår. Notene tegnes som linjer og en note holdes til denne linjen slutter.

 

Rack: «Et virtuelt stativ hvor man monterer virtuelle maskiner».

 

Et rack er ganske enkelt et stativ med en masse hull i seg hvor man kan montere opp (skru fast) maskiner tilpasset racket. I profesjonelle lydstudioer hvor de har masse ekte maskinvare-synthesizere pleier man å skru disse opp i slike rack-stativer, og det er dette Reason etterligner. I Reason kan man snu racken 180 grader rundt (ved å trykke Tab) slik at man får se baksiden av alle maskinene som er montert opp, og her kan man se alle signalkablene som går ut og inn av maskinene. Disse signalkablene er grunnlaget for rutingen av lyd og signaler i Reason.

 

Refill: «En kontainer-fil som inneholder patches og samples/lyder».

 

Refill kan man oversette til «lydbank». Men en refill-fil ligner kanskje mer på ei .ZIP-fil siden denne kan inneholde et stort spekter av filer, eksempelvis patcher og samples/lyder i forskjellige formater. De to lydbankene som følger med Reason er to store refill-filer, og man kan laste ned eller kjøpe nye refills om man ønsker nye instrumenter og lyder til maskinene som støtter patches.

Fordelen med å putte både patches og samples/lydene i en refill-fil er at så lenge du har refill-fila så slipper du å få melding om at en patch ikke finner samplesene/lydene den trenger.

 

Ruting: «En virtuell signalbane fra og til maskiner som kan bestå i både lyd- og data-signaler».

 

På ekte maskinvare-synthesizere måtte man bruke lydkabler for å få overført lyden til f.eks en mixerpult. Det samme må man gjøre i Reason, og her gjøres det via virtuelle lydkabler på baksiden av racken. Når man har kontroll over signalbanen kan man bestemme rekkefølgen av maskiner et lydsignal skal igjennom. Eksempelvis at lyden fra en Subtractor skal først igjennom en UN-16 Unison-maskin og deretter igjennom en RV-7 Digital Reverb-maskin før lyden sendes til mixeren og til slutt til «Hardware Interface» som enten spiller lyden av på høyttalerne dine, eller «renderer» lyden til ei .WAV-fil. I tillegg til vanlig lyd kan maskinene i Reason produsere og motta «Control Voltage» (CV). Dette er signaler som kan brukes til å manipulere andre maskiner og parametre.

 

Sequenser: «Et brukergrensesnitt for å programmere noter og automasjon.»

 

 

 

To-do-list:

Det er en del punkter som jeg enda ikke har fått skrevet, men som jeg kommer til å oppdatere tråden med. Her er de punktene jeg skal inkludere:

  • Skrive ferdig begrepene i Reason-ordboka, samt legge til bilder.
  • Utbedre oversikten av brukergrensesnittet med sonebeskrivelser.
  • Konfigurasjon/oppsett av Reason for første gang man starter programmet.
  • Enkel innføring i hvordan man lager maskiner, plotter noter, automatiserer, etc.
  • Oppsett/bruk av MIDI-keyboard/kontroller.
  • Oppsett/bruk av MIDI Yoke/Bome's Mouse Keyboard.
  • Generelle nybegynner-tips, eksempelvis 'Detach/Attach Sequencer Window'.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv ganske fersk med versjon 4.0, så er det en del nye funksjoner jeg ikke helt vet hva er. Skulle noen av dere vite hva de tingene jeg skriver at jeg ikke aner hva er, setter jeg pris på om dere er villig til å dele dette. Men tror jeg må gå igjennom manualen for å lese litt om de nye funksjonene.

 

Har lagt til et nytt kapittel som jeg ikke er helt ferdig med: «En nærmere titt på sequenser-vinduet». :)

Lenke til kommentar

Knall ;) Savna en slik en. Bruker ikke Reason slik mange gjør, til electronica/house osv, men til rock tro det eller ei. Med midifiler, eller selvinnspilt blir reason et knall backingband. (Er gitarist ;) )

 

Du har ikke noen kilder til samples? Strengeinstrumenter hovedsaklig. Utvalget i R4 er litt daft. Jeg har de fleste refillene, og elsker hammond orgelet på abbey road keyboards.

Har og et lite ønske om kanskje en tutorial på hvordan man kan mekke litt mer på lydene i refillene? Reason pianos eller abbey road?

 

Knallbra initiativ! :D

Lenke til kommentar

Du har sikkert blitt fortalt dette før, men Reason er langt ifra optimalt når man jobber med lydopptak og rent semi-akustisk musikk. Reason har noen veldig fine refills til bl.a NN-XT, men jeg vil tro Ableton Live o.l. kanskje er bedre til din type musikk. Et annet alternativ er jo å bruke Reason sammen med f.eks Live via ReWire :)

 

Nå som jeg har bashed Reason litt så kan jeg skryte litt av mulighetene til å lage semi-akustisk musikk. Til slagverk og trommer burde du ta en titt på Drum Kits 2.0-refillen. Med litt EQ og kalibrering kan man få til veldig gode trommer ut av denne. Dessverre har jeg ingen erfaring med hverken Reason Pianos eller Abby Roads (selv om sistnevnte så veldig interessant ut, spesielt i kombo med denne) så foreløpig har jeg ingen tutorial for disse refillene i umiddelbar planlegging. Jeg har stort sett bare jobbet med elektronisk musikk, alt fra trance til ambient/downtempo, men aldri prøvd å etterligne akustisk musikk med strenginstrumenter i veldig stor grad og må derfor skuffe deg igjen med at jeg ikke kjenner til noen refills for strenginstrumenter annet enn hva som er tilgjengelig i de to lydbankene til Reason.

 

Men vi kan jo etterhvert få til en liste over anbefale refill sortert etter instrumenttype eller musikksjanger. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Har allerede Drum Kits og har testa den på et par sanger. Knall lyd. Kan laste opp noen tester jeg gjorde med hammondorgelet om du vil. Prøvde meg på Child in time - Deep Purple introen. Det er jo tross alt et Hammond orgel :p Skal se om jeg kan grave opp en mp3 når jeg kommer hjem.

Skal sjekke ut den andre softwaren. Takker og bukker.

Lenke til kommentar

Hmm...

Har testet reason i et par minutter, men må si at jeg likte bruker-grensesnittet til fl-studio...

Men begynner å lure på om jeg skal gi reason et par timer bak testbenken.

Føler jeg sitter fast i FL-studio, og greier ikke å skape lydene\tonene osv som jeg vil ha dem...

 

Hvordan er reason forholdt til fl når det gjelder manipulering av lyder eller hvordan jeg skal skrive det?

Det er det som gjør at jeg ikke kommer videre, og at jeg enda har til gode å lage noe som er slik jeg hører det for meg...

Fungerer Nexus med reason? Er et par instrumenter i det programmet jeg har falt for, hadde jeg lært meg å manipulere disse instrumentene kunne jeg lage mye sprøtt\rått... :whistle:

 

 

Tnx for svar.

Lenke til kommentar
Har testet reason i et par minutter, men må si at jeg likte bruker-grensesnittet til fl-studio...

Men begynner å lure på om jeg skal gi reason et par timer bak testbenken.

Føler jeg sitter fast i FL-studio, og greier ikke å skape lydene\tonene osv som jeg vil ha dem...

 

Hvordan er reason forholdt til fl når det gjelder manipulering av lyder eller hvordan jeg skal skrive det?

Det er det som gjør at jeg ikke kommer videre, og at jeg enda har til gode å lage noe som er slik jeg hører det for meg...

Fungerer Nexus med reason? Er et par instrumenter i det programmet jeg har falt for, hadde jeg lært meg å manipulere disse instrumentene kunne jeg lage mye sprøtt\rått...

Når det gjelder de påstandene jeg presenterte i førsteinnlegget om brukergrensesnittet så er jo disse høyst subjektive, altså det er mine egne meninger om GUIet som jeg lufter. GUI er jo en smak-sak, og andre mener nok at andre programmer har bedre GUI. I begynnelsen holdt jeg på med trackere, spesielt Fast Tracker 2 og senere Skale Tracker. Derfor kunne jeg ikke fordra GUIet i Reason da jeg første prøvde Reason (trackere trenger da ikke en pianoroll!), men har gradvis fått en større forståelse for GUIet og lært meg å like dette. Nå etter fire år tror jeg ikke GUIet i Reason kunne vært bedre! Så det nok både en smak-sak men også en tilvenningssak. :)

 

Når du mener manipulering, mener du da å kunne stille inn en lyd på en synth? Eller mener du å programmere manipulasjon av de forskjellige skruhjulene, fadere, knapper, etc på en synth sammen med notene, slik at du slipper å gjøre dette manuelt mens låta spilles av? Sistnevnte hvor man kan programmere manipulasjon av knapper, skruhjul, osv., kalles automasjon.

Jeg har ikke selv arbeidet så voldsomt mye med VSTi'er, men min erfaring med automasjon i Cubase var at det var utrolig knotete, og har hørt andre bruke ord som 'mareritt' om automasjon av enkelte VSTi'er.

Reason sin styrke vil jeg si ligger i at automatisering er så lett tilgjengelig. I sequenseren trenger jeg kun to tastetrykk for å komme i gang med automatisering; ett trykk for å fortelle Reason at jeg vil automatisere noe, og enda ett trykk for å fortelle Reason hva jeg vil automatisere (hvilken parameter). Forøvrig kan man få opp lister som er logisk sortert etter "områder" på frontpanelet på synthen/maskinen du vil automatisere (sortert etter f.eks filter-seksjonen, LFO-seksjonen, envelope-seksjonene, etc), og i Reason har alle parametere fått et standardisert navn. Skruhjulet for et lowpass-filter heter det samme på en Subtractor som en NN-19-sampler, eller en Dr. REX-maskin.

 

Når det gjelder å skape lyder med synthene i Reason er det bare å bruke musa til å skru, klikke og eksperimentere med alle de ulike kontrollene på framsiden av synthen. Siden Reason etterligner analoge synthesizere (kalt virtuell analog synthesizer) er grunnlaget for lydsyntesen det samme i Reasons synthesizere som i de fleste VSTi-synthesizerene som er virtuelle analoge. Men Reason har kanskje ikke like komplekse synthesizere som mange VSTi-synther er, og har kanskje ikke like stort spenn i de ulike lydene en Reason-synth kan lage sammenlignet med en høyst avansert VSTi-synth. Men i versjon 4.0 av Reason ble det introdusert en ny synth som heter Thor som er ganske kompleks (sammenlignet med Mälstrom- og Subtractor-synthene i Reason) og denne er helt modulær som gir veldig stort spenn i lydene du kan lage med Thor.

 

Jeg har planer om å lage en guide til hvordan man både plotter inn noter og automatiserer maskiner i Reason, men dette kommer senere nå som det er ganske hektisk på skolen for tiden.

 

Er det noen måter å manipulere reason til å bruke vst-instrumenter?

Er avhengig av å kunne bruke det.

Propellerheads har laget en slags kommunikasjonsprotokoll for musikkprogrammer som heter ReWire. Da kan Reason snakke sammen med f.eks Cubase via ReWire, og overføre både lyd og MIDI-data mellom to programmer. Eneste ulempen er at Reason kan kun være ReWire-klient (eller slave som det også kalles) mot VSTi-kapable programmer, så du kan ikke programmere VSTi'er og få lyden fra VSTi'er inn i Reason. Du vil altså kun kunne sende MIDI-data til Reason og få lyden fra Reason (som da er slave) inn i VSTi-programmet ditt (som da er master). Eneste tilfellet hvor Reason kan være master er mot ReBirth fordi Reason har en egen maskin/enhet som heter ReBirth Input Device. Jeg håper på at Reason får mulighet til å være ReWire-master en gang i framtiden, men siden Reason har hatt støtte for ReWire helt fra versjon 1.0, og det enda ikke har kommet støtte for ReWire-master i Reason, så tror jeg Propellerheads utelater dette med hensikt. :(

 

Du finner Propellerheads sine ReWire-tutorials her.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
GUI er jo en smak-sak, og andre mener nok at andre programmer har bedre GUI. I begynnelsen holdt jeg på med trackere, spesielt Fast Tracker 2 og senere Skale Tracker. Derfor kunne jeg ikke fordra GUIet i Reason da jeg første prøvde Reason (trackere trenger da ikke en pianoroll!), men har gradvis fått en større forståelse for GUIet og lært meg å like dette. Nå etter fire år tror jeg ikke GUIet i Reason kunne vært bedre! Så det nok både en smak-sak men også en tilvenningssak. :)

 

Vel det er vel det som er problemet mitt, holder fortsatt på med trackere, har nedlastet demoutgaven av FL og ikke skjønt en dritt for å være ærlig, samme med cubase. Ikke prøvd reason da den høres litt for begrensende ut siden den kun kan bruke de innbygde synthene.

 

Så for meg er det vel bare å sette av tid og krefter for å lære meg sequensere, da jeg er så altfor godt vant med trackere som jeg syns virker mest logisk og er enklest å bruke for meg.

Lenke til kommentar
Er det mulig å bruke datamaskinens tastatur, istedet for MIDI-keyboard, til å spille med, slik man kan i FruityLoops?

er nok ikke det men mener å huske at jeg så et program som gjorde om tastaturtrykk til midisignaler du kunne route til hvilket som helst program.. men husker ikke hva det het eller om det var gratis..

 

Er det mulig å bruke datamaskinens tastatur, istedet for MIDI-keyboard, til å spille med, slik man kan i FruityLoops?

 

er nok ikke det men mener å huske at jeg så et program som gjorde om tastaturtrykk til midisignaler du kunne route til hvilket som helst program.. men husker ikke hva det het eller om det var gratis..

Lenke til kommentar
Er det mulig å bruke datamaskinens tastatur, istedet for MIDI-keyboard, til å spille med, slik man kan i FruityLoops?
Jepp, jeg gjorde dette selv i flere år før jeg anskaffet meg et Keystation 49e. Det du trenger er Bome's Mouse Keyboard og MIDI Yoke for å kunne rute MIDI-dataen fra Bome's inn til Reason. Jeg har tidligere satt opp hvordan man setter opp Yoke/Bome's under to-do-lista mi i førstepost, men det er ganske selvforklarende så lenge du bare velger riktig MIDI-inn- og ut-ganger for programmene. Husk å start Bome's før du starter Reason etter du er ferdig å installere begge programmene. :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er det mulig å bruke Yamaha DGX-520 i kombinasjon med Reason som MIDI-keyboard? Har lyst til å prøve Reason, men jeg antar at ganske mye av morroa med Reason er å kunne sitte å leke seg med et keyboard foran det.

 

:)

Lenke til kommentar
Er det mulig å bruke Yamaha DGX-520 i kombinasjon med Reason som MIDI-keyboard? Har lyst til å prøve Reason, men jeg antar at ganske mye av morroa med Reason er å kunne sitte å leke seg med et keyboard foran det.

 

:)

Det er litt vanskelig å si. Jeg har aldri prøvd det keyboardet du har eller har hørt om andre som har brukt dette med Reason. Men med mindre jeg har misforstått Yamahas produktside så skal du kunne bruke keyboardet som en rent MIDI-data-formidler, og dermed kunne bruke det til å kontrollere Reason via 'USB TO HOST Terminal'. Om du ikke alt har Reason så kan du sjekke om du får det til med demoen av Reason. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...