Gå til innhold

Nye elementer til anlegget


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg ser etter noen nye woofere og mellomtoner til anlegget mitt. Planen er å fortsette med Seas, da ejg er rimelig fornøyd med de.

 

Har sett litt på noen elementer, og noe som jeg ikke akkurat helt skjønner, er når det står ''bass/mellomtone''

 

Vil det da si at jeg kan burke den enten som bass eller mellomtone? Eller må jeg a egen som er dedikert til mellomtone?

 

Håper noen kan hjelpe! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
''bass/mellomtone''

Se på denne høyttaleren:

proson-reality-sat-51-rr-painted-silver.jpg

Her er 5,25" elementet nødt til å spille bass og mellomtone fordi diskanteten funker dårlig til mellomtone (:p).

Det som bass/mellomtone betyr, er at elementet kan bli brukt i høyttalere som den over og at det greier å spille bass og mellomtone. Dette betyr ikke nødvendigvis at du må bruke det i slike høyttalere, men du kan også bruke elementet som dedikert bass eller mellomtone. Det kommer jo helt an på hvor du bestemmer å koble det på delefilteret.

 

EDIT: DC 6 er jo et godt eksempel der det blir brukt bass/mellomtone.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg ser liksom ikke helt denne greia, kjøper du bare inn elementer og slenger dem inn i en kasse uten å tilpasse filteret eller kassa i forhold til elementet? Da skulle jeg klart å få bedre lyd til prisen av ett av de Seas elementene.

 

Altså bygge 2 høyttalere, med elementer og delefilter.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Pappa som lagde de, ikke klag på meg! :p

 

Det er 2 horndiskanter, 2 10'' mellomtoner og 2 10'' basser. Vurderer muligens 12'', om jeg finner det noe sted, og av bra kalitet.

 

Har ikke bilde av de da de ligger på loftet i garasjen. Men det er ikke tull, de er store..

 

Det er 3 forsterkere på tilsammen 5x60 Watt. Har delefolter og kassene er tilpassa så å si nøyaktig. Det er noe som var superb quality i sine dager..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Å lage sitt eget element er jo ikke værst. Men hvorfor i alle dager lagde han et 10" mellomtone element? et 5,25" eller 6,5" burde være mer enn nok hvis det er 10" basser det er snakk om.

Lenke til kommentar
Store elementer er gøy! Jeg har ikke noe mindre enn 8". Hvis det er gamle Seas-element som står i kassene, ville jeg tatt kontakt med Eltek og Seas for å finne passende erstatninger.

 

Frode

Men de trenger jo ofte litt luft rundt seg for å spille bra, noe ikke alle gutterom har :(

Derfor jeg solgte mine gamle høyttalere med 2x 12" i hver kasse.

 

Men oppdaget da når jeg kjøpte nye høyttalere at det er ikke bare størrelsen som teller.

Bassen som er i høyttaleren jeg har nå (2x5,25") spiller bedre enn de gamle.

Skal sies at det er litt prisfjorskjell her også da.

Lenke til kommentar
Men de trenger jo ofte litt luft rundt seg for å spille bra, noe ikke alle gutterom har :(

Derfor jeg solgte mine gamle høyttalere med 2x 12" i hver kasse.

 

De fleste høyttalere spiller bedre med litt luft rundt seg. Men hele konstruksjonen har mye å si for hvordan en høyttaler fungerer i små rom. Størrelsen på elementene har ikke så mye å si. Jeg har brukt 15" element i horn på 16 kvadrat uten problem. Dette skyldes nok at hornene ikke gikk særlig dypt.

 

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...