Gå til innhold

Stille spillmaskin til ca 10.000, er dette bra nok?


Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Jeg har etter flere dagers hard grubling kommet frem til følgende oppsett:

 

Oppdatering: Jeg har byttet ut noen deler. Se denne posten for det nyeste oppsettet.

 

Kabinett: Antec Performance P182 Miditower

Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe

Strømforsyning: Chieftec 560W, Modulære Kabler

Minne: Crucial DDR2 PC5300 4096MB CL5

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz

Skjermkort: MSI GeForce 8600GTS 256MB Heatpipe

 

Samt en Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 og en NEC DVD-brenner AD-5170.

 

Det jeg hovedsaklig skal bruke maskinen til er spilling, siden jeg har en flott MacBook som jeg bruker til skole og andre ting. Det jeg lurer på er om det jeg har valgt vil fungere til de fleste nye spill, som Team Fortress 2, Crysis (best grafikk er ikke nødvendig), Far Cry 2 og Star Treck 2 når de kommer. Jeg vil også ha en så stille maskin som mulig.

 

Stiller jeg for høye krav? Jeg kunne ha valgt et GeForce 8800 kort, men jeg vil helst ligge under 10 000 kroner. Skjerm og tastatur/mus har jeg fra før. Jeg planlegger også å kjøre Windows Vista 64bit hvis det har noe å si.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal ut med 10k, ikke kjøp 8600GTS, kjøp 8800Gts istede, mye bedre :thumbup: men den er da ikke med kjøleribber, den har vifte.. :hm: anyways, den kan umulig bråke så j%vlig med vifte, men jeg ville gådd for et 8800Gts kort uansett!

 

Edit: Jeg las hele posten, slik at jeg ikke får klager for at han ikke skulle ha et 8800gts kort.

og.. jeg er sikker vist du velger annen butikk en komplett kan du få alt du trenger til 10k.

Endret av Martiin
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar :)

 

Tenker du på noe som dette? Et MSI GeForce 8800GTS med 320MB minne. Samme kort med dobbelt så mye minne koster 500 kroner mer.

 

Edit: Jeg regnet ut at jeg ikke sparer så utrolig mye på å kjøpe ting andre steder enn hos Komplett. Dessuten liker jeg Komplett, og jeg vil påstå at de har den beste og mest oversiktlige siden av alle norske nettbutikker.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Da blir det sannsynligvis et 8800GTS kort. Jeg heller mot 320MB utgaven siden den er det billigste, men jeg kjøper 640MB utgaven hvis noen klarer å overbevise meg skikkelig om at det er det jeg MÅ ha.

 

Tror dere strømforsyningen jeg har valgt vil dekke de andre komponentene mine? Strømforsyninger og skjermkort har jeg aldri hatt noe peiling på, så jeg er helt avhengig av hjelp fra dere.

Lenke til kommentar

Mitt oppsett baserer seg på nesten det samme som deg:

XFX GF 8800GTS 640mb - jeg gikk for 640mb siden jeg først skulle ha 8800. Det er visst en grei ytelsesforskjell, og så er jeg sikra for fremtiden ;). Men om du MÅ ha det, det vil jeg ikke påstå.

 

Bra harddiskvalg.

 

Nec'en var visst litt bråkete. Jeg gikk derfor for Plextor til en 450kr istedet. DVD-rom støyer jo litt uansett, men Plextor virket mer sikker for bruk til Vista (ikke det at jeg tror det blir problemer med DVD-en til det nye OS'et men :p).

 

Jeg leste rundt masse før jeg turte å falle ned på et hovedkort. Jeg ville ha noe som taklet store harddisker og alle komponentene skulle være godkjent til Vista 64. Gigabyte P35-DS3R var det jeg valgte - det har få rapporterte problemer, og er et solid og bra kort (og er versjon 2 ift. DS3-kortet).

 

Jeg kjøper Vista 64 først en stund etter at SP1 er kommet ut. Jeg er ikke glad i barnesykdommer og holder meg heller til XP enn så lenge. Dessuten er det en del tester der ute som viser at dersom du bytter fra XP til Vista, vil du få en noe dårligere ytelse i spill. Det er ikke verdt å bytte enda etter min mening.

 

Jeg satset på en Corsair HX520W selv. HX-PSU'ene er stillegående etter det jeg så av testingen på silentpcreview. Oppsettet mitt er 2x500gb men ellers er det ganske så likt. Og mitt system skulle klare seg i massevis med 520W, så ingen problemer for deg der tror jeg.

 

Kabinettet er det samme som jeg valgte, og det skal dempe svært godt. Jeg er svært spent på hvordan støynivået blir ift. den PC-en jeg har nå - jeg tror det blir veldig bra. Den jeg har nå støyer mest pga skjermkortviften, men de nyere kortenes vifte har jeg fått inntrykk av at er mer solide (tidligere virket det som om stock-viftene på de eldre skjermkortene ikke var særlig høykvalitet). Men jeg skal ikke si noe for sikkert før jeg bygger den om noen dager.

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Har valgt omtrent det du har satt opp der, men jeg har valgt følgende: (orker ikke linke..)

 

-Asus P5K Deluxe

-E6850

-2GB Corsair PC8500

-620W Corsair HX

-XFX 8800GTX

-Antec P182

-Seagate 7200.10 500GB

-Scythe Ninja rev B CPU kjøler

 

Jeg er strålende fornøyd med dette oppsettet. Det er ikke minst stille som graven. Dette er ingen spøk, da jeg fyra det opp første gangen trodde jeg at jeg hadde glemt strømkabelen. Så stille var det. For det andre er ytelsen upåklagelig. Jeg betalte 14000,- i sommer, men kjøp et 8800GTS kort samt kun 2GB minne istedet og med prisene som er nå kommer du sikkert på ca 10000,-

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hovedkortet jeg har sett på, Asus P5W DH Deluxe, har også fått nesten kun positive karakterer på Komplett. Dessuten har en kamerat akkurat dette hovedkortet og han hadde kun positive ting å si. Det er nok grunnen til at jeg falt til ro ganske fort, men for all del, si ifra hvis det ikke er så bra som jeg tror.

 

Takk for en meget informativ post. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at så lenge du har P182-kabinettet til Antec, er mye gjort på støysiden i hvert fall :). Har lest veldig mye bra om det og hørt mye bra fra folk som har brukt det i praksis.

 

Lykke til :)

 

@herpel: hvorfor valgte du PC8500-ram og ikke PC6400? Er det pga klokking? Jeg tenkte på 620W PSU'en fra Corsair også, men det var visst overkill. Selv 520W er mer enn nok etter det jeg har hørt fra de som har greie på det. :)

Lenke til kommentar
Edit: Jeg regnet ut at jeg ikke sparer så utrolig mye på å kjøpe ting andre steder enn hos Komplett. Dessuten liker jeg Komplett, og jeg vil påstå at de har den beste og mest oversiktlige siden av alle norske nettbutikker.

 

Komplett er flinke, MEN de er ofte overpriset. Dersom du kjøper 5-6 komponenter fra noen andre nettbutikker kan du fort spare 500,- inkl frakt. Totaloppsettet mitt som jeg førte opp i posten over sparte jeg 'svimlende' 1200,- på ved å ikke bestille alt fra komplett (inkl frakt fra 3 butikker). Det enste jeg kjøpte fra de var CPU og minne. Dette var i juni i år. Jeg setter alltid opp et raskt regneark hvor jeg legger inn alle priser fra de mest aktuelle nettbutikker og regner raskt over hva jeg bestiller fra hvem samt legger til 120,- frakt pr forsendelse. Obs: fraktpris blir fort mer enn det dersom det er kabinett og andre tunge ting som skal sendes. Men som sagt, jeg sparte 1200,- på å ikke bestille alt fra Komplett i sommer.

Lenke til kommentar
@herpel: hvorfor valgte du PC8500-ram og ikke PC6400? Er det pga klokking? Jeg tenkte på 620W PSU'en fra Corsair også, men det var visst overkill. Selv 520W er mer enn nok etter det jeg har hørt fra de som har greie på det. :)

 

RAM'en var med tanke på klokking ja, men med dette oppsettet er det ikke noe behov merker jeg... :) Er veldig fornøyd med ytelsen som det er, men ville ha muligheten åpen hvertfall da jeg ikke ofte oppgraderer maskinen min.

 

PSU var også for å være sikker da jeg har en del gamle disker som jeg har stappet i maskinen og da jeg har lest litt til og fra hvor mye GTX kortene trekker. Ville også her være på den trygge siden. For en del år tilbake var maskinen veldig ustabil akkurat på grunn av PSU ikke leverte nok strøm til grafikkortet, det var meget meget irriterende så det skal ikke skje igjen.

 

Har ikke 'totalrenovert' PC-en siden 2004 så nå ville jeg være på den trygge siden. Ville ha muligheten å gjøre noen endringer de kommende årene som ikke er avhengig av PSU eller kabinett.

 

Håper mine erfaringer hjelper trådstarter å velge det som passer. Eneste jeg vil påpeke er å ikke velge 8600 kort, velg et 8800GTS/GTX kort.

Lenke til kommentar
@herpel: hvorfor valgte du PC8500-ram og ikke PC6400? Er det pga klokking? Jeg tenkte på 620W PSU'en fra Corsair også, men det var visst overkill. Selv 520W er mer enn nok etter det jeg har hørt fra de som har greie på det. :)

 

RAM'en var med tanke på klokking ja, men med dette oppsettet er det ikke noe behov merker jeg... :) Er veldig fornøyd med ytelsen som det er, men ville ha muligheten åpen hvertfall da jeg ikke ofte oppgraderer maskinen min.

 

PSU var også for å være sikker da jeg har en del gamle disker som jeg har stappet i maskinen og da jeg har lest litt til og fra hvor mye GTX kortene trekker. Ville også her være på den trygge siden. For en del år tilbake var maskinen veldig ustabil akkurat på grunn av PSU ikke leverte nok strøm til grafikkortet, det var meget meget irriterende så det skal ikke skje igjen.

 

Har ikke 'totalrenovert' PC-en siden 2004 så nå ville jeg være på den trygge siden. Ville ha muligheten å gjøre noen endringer de kommende årene som ikke er avhengig av PSU eller kabinett.

 

Håper mine erfaringer hjelper trådstarter å velge det som passer. Eneste jeg vil påpeke er å ikke velge 8600 kort, velg et 8800GTS/GTX kort.

Høres ut som meg det her jo! 2003 var vel da jeg kjøpte pc sist, og den PSU'en som fulgte med Antec-kabinettet sugde massevis. Så denne gangen fleska jeg til ;). Men jeg tror bransjen selger mange feite og kraftige PSU'er på rein gimmick og frykten for å ha for lite juice. Skulle vært lettere å vite hvor mye man trenger, men generelt virker det som om man bruker rundt en 300W i dag (ikke siter meg på det men leste noe greier rundt det). Som en bonus har Corsair en veldig stillegående vifte, og de har den superflotte kabelløsningen som gjør at du kan plukke ut de kablene du ikke trenger. DET skal bli en deilig overgang fra den sabla bundten med overflødige kabler!

 

Helt enig i 8800 i stedet for 8600. Det er tross alt en veldig viktig del til spill.

 

 

Takker for alle svar! Jeg må si jeg fikk bedre svar enn jeg forventet.

 

Da går jeg trolig for dette kortet, MSI GeForce 8800GTS 640MB. Er det noe annet jeg bør/må bytte ut da? Er alle delene kompatible med hverandre?

 

Jeg ligger nå på 12.023 kroner med frakt.

Uff, nå prater vi deg inn i en pc dyrere enn 10.000 ;). Kjenner meg igjen der ass... er så lett å bestemme seg for hva man vil ha, og så finner man ut at det blir dyrere. Tommelfingerregelen der er at når man bestemmer seg for en pris, må man legge til rundt 2000 etter at man har sett seg om etter komponenter.

 

Hovedkortet kommer sikkert til å gå greit, men jeg føler meg likevel mest trygg på det Gigabyte-kortet jeg valgte selv. Måtte bare si det, men ikke bli paranoid av den grunn hehe.

 

PC-råd klokka tre om natte = WIN! :D

 

Forresten: jeg er skeptisk til PC5400-rammen du valgte ut i utgangspunktet. Jeg valgte PC6400 fra Kingston. Du burde få sjekket dette, for om du får feil type ram så kan det få litt konsekvenser for ytelsen og evt. kompatibiliteten. Sjekk på RAM-forumet eller søk på google (selv er jeg usikker, men alle steder jeg så rundt la opp til PC6400).

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Hovedkortet (P5W DH Deluxe) støtter PC5300, og kamerater sa det ikke var alt for stor forskjell på PC5300 og PC6400 til at jeg burde bruke 600 kroner ekstra.

 

Utifra postene deres så virker det jo som om dere har litt mer peiling enn meg, så da har ikke tidspunktet noe å si. :) En så bra maskin (kan vel kalle den bra?) til 12.000 med frakt er langt fra urimelig.

Lenke til kommentar

P5WDH-Deluxe kortet hadde jeg til en Pentium 4 tidligere i år. Helt greit kort, men hadde jeg vært deg hadde jeg valgt et litt nyere kort. Ellers så ser oppsettet helt greit ut.

 

En side jeg vil anbefale er shg.no. Det ble nesten 2000,- billigere i forhold til komplett når jeg kjøpte PC til en kamerat. Så den siden er verdt et besøk.

Lenke til kommentar
En side jeg vil anbefale er shg.no. Det ble nesten 2000,- billigere i forhold til komplett når jeg kjøpte PC til en kamerat. Så den siden er verdt et besøk.

Jeg lagde en handleliste i Prisguiden og sammenlignet priser, og da var det ikke mye å spare på å kjøpe alt fra andre butikker enn Komplett. Hvis jeg kjøper alle delene i minst fem forskjellige butikker kan jeg spare 2000 kroner, men da blir det jo frakt fra fem butikker i tillegg. Dessuten vet jeg ikke om jeg orker å styre med det.

Lenke til kommentar

En kamerat har P5W DH Deluxe, og han har også en Core 2 Duo prosessor. Dessuten kom det Bios oppgraderinger som støtter 1333mhz, ihvertfall i følge personer på dette forumet.

 

Men jeg tok en titt på Gigabyte kortet du linket til, og det ser jo bra ut. Dette blir vanskeligere enn jeg trodde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...