Gå til innhold

HL2 EP2 og S.T.A.L.K.E.R benytter seg ikke av dobbeltkjerneprosessor.


Anbefalte innlegg

Har endelig fått bygd meg en middels anstendig PC for så kunne spille nye snadder spill det nærmeste året.

Har allerede runda stalker med min gamle AMD XP2500+ oppsett og testa selvsagt dette først med nymaskina med litt skuffende resultater.

Med gamlemaskina lugga det også mye men jeg la ikke merke til det etterhvert da man var opptatt med innholdet i spillet og tok slik hikke med et så krevende spill på en 4 år gammel maskin som den største selvfølge.

Spillet lugger gjevnlig uavgengig av oppløsninger og kvaliteter på grafikken med nymaskina også men framraten ligger alikavel meget bra selv på høyeste oppløsning.

Når jeg sjekker taskmanageren ser jeg at det kun er den ene kjernen som jobber for fult mend den andre kjernen såvidt har noe last og dra på så blir jeg jo litt skuffet over spillets bruk av en multikjerneprosessor.

 

HL2 EP2 derimot har nesten ingen hikke men også her kjører spillet kun på den ene kjernen.

Hva er grunnen til dette?

Er det drivere som gjør dette eller er bare spillene dårlig kodet for multikjernesystemer.

 

Mitt nye system er som følge:

AMD 64 2X 6000+ 3Ghz.

2Gb DDR2 PC6400 ram

8800GTS 640Mb ram skjermkort

Gigabyte GA-M57SLI-S4 hovedkort.

 

Gamlesystemet var for øvrig:

AMD XP2500+ @ 2,2Ghz

2Gb DDR PC3200 ram @ 166Mhz

6800 Ultra skjermkort

Abit NF7S V2 hovedkort.

 

Nymaskina er installert med Win XP pro med alle oppdateringer.

Siste chipsett drivere fra Nvidia. (9.16)

Siste skjermkortdrivere fra Nvidia.(163.71)

 

Jeg har ikke installert software for qool an quiet da jeg regner med at dette kun er for å få prosessoren kjøligere under idle, noe som ikke er noe problem da kjølingen er mere en god nok.

 

Er det noe jeg gjør galt eller er dette helt normalt for multikjernesystem nå for tiden?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498
Ser du kjører Q6600 prosessor, har du installert egen driver for dette?

 

 

Hvor ser du at han har q6600? Er du full eller :p

 

AMD 64 2X 6000+ 3Ghz. har han ;)

 

tror det er du som er full ;) han sikta til meg siden det var trådstarter som spurte meg om drivere.

 

til trådstarter, nei jeg har ikke trengt drivere, men vet det var en tråd her som om handlet x2 cpu'ene. skal se om jeg kan finne den igjen

 

edt: fant den her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=491003

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
kansje støtte foe dobblekjerne/quad core kommer i hl:ep3.

 

håper også at det nye stalker kommer med dobbelkjerne støtte

Tviler. Spillet fungerer helt bra uten. Men hvis de skal begynne å bruke DX10 elns så blir det vell behov. Ikke at jeg forstår meg på noe av dette da men..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

det er et merkelig fenomen det der med amd tror jeg... har hatt pentium d, c2d e6300 og no c2d q6600 og har aldri hatt problemer i spill med at cpu'en har hatt flere kjerner. nå skal det også være nevnt at jeg har alltid kjørt 64 bit os siden jeg begynte med flere kjerner i maskinen

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

har brukt xp pro 64 bit siden det kom ut og gikk nå over til vista home premium 64 bit for et par uker siden. komplett selger fremdeles xp pro 64 bit de

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...