Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ha første bil


Anbefalte innlegg

Mitt bidrag til tråden blir min egen bil, Mazda 323, som jeg er strålende fornøyd med. :)

Ingen luksusbil, men billig i drift, og generelt en trivelig bil som ikke svikter deg!

LX-modellen kom med 1,6 16v-motor, manuellt gir og fremhjulsdrift. Finnes også i 1,3 og 1,5 liters versjoner.

Enkelt og greit en billig og enkel bil du kan fikse ting på selv og ha i mange år om du holder den i stand!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at sportslige biler (BMW, biler i GT klassen osv...) er dyrere å forsikre og det bør du sjekke ut før du kjøper en.

 

En go del Mercedeser av eldre dato har store rust problemer og kommer dårligere ut i bruktbiltester enn mange andre biler.

 

Japanske biler er som regel driftsikre og koster mindre, men så er kulhetsfaktoren og utseende deretter.

 

Prøvekjør bilene og sjekk servicehefte osv...

 

ja.. det er vel det med rust, som kan bli et problem..

Lenke til kommentar

Jeg kan også anbefale Saab, har selv en Saab 900 -92 moddel som første bil og er utrolig fornøyd.

Men kjøper du den gamle versionen så må du passe på rust under dørene, da de sleit litt med dette. Dette er fordi dørene går under bilen, og da samler det seg mye dritt.

Men det er ikke et problem på 94 moddelen, men 95 moddel og oppover er vell og anbefale da det var mye små feil på de første som de fikset på året etter.

 

9000 er jo også en fin bil, som bærer litt luksus preg, men den har jo nøkkelen på feil plass (altså der alle andre har den... :p )

 

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Heisann folkens. Snart er det tiden for og kjøpe bil. Har dere noen forslag til hvordan bil som er en fin første bil?

Noen krav jeg stiller ; minst 4 seter, Helst manuelt gir, ikke så veldig dyr og kjøre med/eie! (tenker da på mye over 1 liter på milen)

 

Jeg liker godt biler som ser litt dyre ut, eller hva jeg skal si. Som kansje mercedes E klasse.. ( 1997 +)

 

 

Hei, Jeg anbefaler en Ford Mondeo 95+. De er veldig pålitlige, billige (men moderne og velutstyrte) sterke motorer, god oversikt kult design på sedan og stasjonsvogn. Vi har en 95 stasjonsvogn med 4hjuls trekk og ingen rust...ikke mange av de da, men den er sykt stabil og driftsikker. 2.0liter og 0.80 på mila. veldig billig forsikring på mondeo, og det finnes sykt mange av de. så deler er aldri vansklig å finne.

 

Lykke til med bilkjøp!

 

Mvh Frode

 

 

Bilde: så sant jeg får noen tusen på konto til blir det en slik bil, men me andre felger :D:D

post-137404-1193514177_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig skeptisk på brukte BMW'er da de som oftest har bakhjulstrekk og er mindre pent kjørt. (Hardt behandlet bakaksling osv ;) )

 

Saab hørtes fint ut : )

 

Selv trives jeg med min Volvo 940 GL som jeg ga 55 000 for :) (min første bil det også)

 

EDIT: Kanskje ikke peneste bilen, men det gjør nytten sin : )

Og ikke minst, den er driftsikker og trygg.

Endret av Delroton
Lenke til kommentar
Ville gjetta på et sted mellom 0.9 og 1.8 avhengig av kjørestil og trafikkbildet

Dette er like mye som min onkels 318 '93 bruker.. :p

 

628 er jo en stor og tung bil. Siden bilen er 22 år gammel også, så bruker den nok en del mer enn da den var ny. Er det ikke en sekser også dette da? Tviler på at du får den bilen nedi 1 liter/mila, ihvertfall under på langkjøring..

Lenke til kommentar

Skal du ha 628 som førstebil bør du ha god råd, eller foreldre med mye penger. :) En 628 har jo en 2,8liters rekkesekser tipper jeg, og den er ikke snill på bensina akkurat. Tipper på at du kommer til å ligge godt over litern på mila, i alle fall når du er såpass ung og hard på høyrefoten.

Lenke til kommentar
takk for alle svar. Noen som kunne svart meg på hvor mye en BMW 628, ca bruker på milen? det er en 1985 mod.

 

En 85 modell 528i er oppgitt til 1,07 med manuell og 1.11 med automat fra bmw sin side. Jeg tror disse tallene er for blandet kjøring. Tallene deres på min bmw stemmer ivertfall veldig bra med virkeligheten.

 

Ja.. Da er nok det uaktuelt..

 

men audi 80-90 eller 100.. dette er vel gode biler.. Kunne da tenke meg en det var gjort litt med og var litt tøff

Lenke til kommentar
takk for alle svar. Noen som kunne svart meg på hvor mye en BMW 628, ca bruker på milen? det er en 1985 mod.

 

En 85 modell 528i er oppgitt til 1,07 med manuell og 1.11 med automat fra bmw sin side. Jeg tror disse tallene er for blandet kjøring. Tallene deres på min bmw stemmer ivertfall veldig bra med virkeligheten.

 

Ja.. Da er nok det uaktuelt..

 

men audi 80-90 eller 100.. dette er vel gode biler.. Kunne da tenke meg en det var gjort litt med og var litt tøff

 

noe som denne kansje? audi 100

Lenke til kommentar
takk for alle svar. Noen som kunne svart meg på hvor mye en BMW 628, ca bruker på milen? det er en 1985 mod.

 

En 85 modell 528i er oppgitt til 1,07 med manuell og 1.11 med automat fra bmw sin side. Jeg tror disse tallene er for blandet kjøring. Tallene deres på min bmw stemmer ivertfall veldig bra med virkeligheten.

 

Ja.. Da er nok det uaktuelt..

 

men audi 80-90 eller 100.. dette er vel gode biler.. Kunne da tenke meg en det var gjort litt med og var litt tøff

 

noe som denne kansje? audi 100

Bruker nok ikke så mye mindre bensin den der enn den bimmern..

 

Hvorfor ikke satse på en nyere bil, som er sikrere og mer utviklet mtp det tekniske og motormessige?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
takk for alle svar. Noen som kunne svart meg på hvor mye en BMW 628, ca bruker på milen? det er en 1985 mod.

 

En 85 modell 528i er oppgitt til 1,07 med manuell og 1.11 med automat fra bmw sin side. Jeg tror disse tallene er for blandet kjøring. Tallene deres på min bmw stemmer ivertfall veldig bra med virkeligheten.

 

Ja.. Da er nok det uaktuelt..

 

men audi 80-90 eller 100.. dette er vel gode biler.. Kunne da tenke meg en det var gjort litt med og var litt tøff

 

noe som denne kansje? audi 100

Bruker nok ikke så mye mindre bensin den der enn den bimmern..

 

Hvorfor ikke satse på en nyere bil, som er sikrere og mer utviklet mtp det tekniske og motormessige?

 

noen forslag til hvordan bil? :) gjerne en link eller to på annonser =)

Lenke til kommentar

Det er jo enormt mye å velge i, men hiver nå inn ett par forslag.

 

Fiat Lekebil..

 

306 Lekebil 2..

 

406 Turbo STV Stasjonsvogn da, men godt utstyrt. men vet ikke om du vil ha stasjonsvogn riktig enda..

 

Volvo S40 Er jo laget av gull! I alle fall lakkert i gull-farge

 

Hvis jeg skulle brukt 70k på en førstegangsbil, så tror jeg at jeg ville gått for noe forholdsvis nytt. Både med tanke på feil, slitasje, rust, og det at nyere biler er billigere i drift.

 

Sånn til slutt, hvis du ville sprenge bensinbudsjettet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall anbefale Saab 9000. Har hatt 3stk 9000 i familien (87 9000 Turbo, 94 9000 CD og min nåværende 95 9000 CD). Utrolig god plass, god komfort og god sikkerhet i forhold til biler fra samme tidsperiode. Aldri vært noen feil på noen av bilene vi har hatt utenom vanlig slitedeler, og jeg ønsker selv å kjøpe meg en ny 9000 med turbo når økonomien strekker til.

 

Eneste minuset er at bilen bruker opp mot 1,2 på bykjøring, men på langkjøring er jeg nede på 0.69.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...