Gå til innhold

ikke vise side/adresse i adresse felt


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har sett en del sider som kun viser domene adressen, men ikke filen / siden den viser.

 

viser detter:

 

domene.no for alle sider man er inne på.

 

eller

 

domene.no/page=1

 

Hvordan gjøres dette.

 

I dag har jeg domene.no/index.htm og det ønsker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste måten å få til dette på er å bruker rammer, men det anbefaler jeg deg på det sterkeste å ikke gjøre.

 

Du kan også bruke en .htaccess fil til å få f.eks. domene.no/siden_din og domene.no/siden_min, altså uten endelsen, eller på den måten du vil. Men det at kun domenet vises på alle undersidene er kun mulig med rammer.

Lenke til kommentar
Den eneste måten å få til dette på er å bruker rammer, men det anbefaler jeg deg på det sterkeste å ikke gjøre.

 

Du kan også bruke en .htaccess fil til å få f.eks. domene.no/siden_din og domene.no/siden_min, altså uten endelsen, eller på den måten du vil. Men det at kun domenet vises på alle undersidene er kun mulig med rammer.

 

Hvorfor ikke bruke rammer, har det med sikkerheten på siden å gjøre?

 

Og hvordan fungerer en htaccess fil. hvis noen som har tid til å gi en liten innføring :)

Lenke til kommentar
Det det egentlig snakk om her er get funksjonen i php. En måte å inkludere sider på serveren, i stedet for klienten.

Men du vil fortsatt ikke få et helt tomt adressefelt med kun domenet. Du kan jo lage navigasjonen som et skjema, og sende siden med POST, men det er jo helt på trynet.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Ser det er mange som har prøvd å svare, ingen har gitt deg noe av det du ønsker som svar. Det er ikke snakk om rammeverk eller htaccess. Det er snakk om PHP og GET request. Dette kan du lese mer om på http://w3schools.com/php/php_get.asp

 

En liten innføring av "sidesystemer" i php

 

Ditt ønske er forsåvidt bare å ha adressen i feltet som jeg forstår?

 

Da mener du f.eks slik som dette:

 

http://www.url.com/

http://www.url.com/?page=main

http://www.url.com/?page=home

 

Om dette er ditt ønske så er det brukt "GET" requests.

 

Når man skriver ? i en url så starter man å lage variabler som PHP kan lese. Disse er i formatene:

 

?variabel=verdi

 

Man kan også ha flerer variabler ved å skrive: ?variabel=verdi&variabel2=verdi2&variabelN=verdiN

Disse variablene blir kallt via $_GET som da fungerer slik at den blir et array med alle get requestene. Den linja over her blir da slik i en "dump" av $_GET:

 

$_GET['variabel'] = "verdi";

$_GET['variabel2'] = "verdi2";

$_GET['variabelN'] = "verdiN";

 

For å skjule filnavnet når man åpner f.eks URL.com skriver du bare filnavnet om til index.php. Da er dette normalt sett filen som blir søkt etter nå man ikke definerer filnavn.

 

Lag index.php og skriv følgene kode for å leke litt med dette:

 

<?php
 $page = isset($_GET['page']) ? $_GET['page'] : "main";
 /* vise hvilken side de prøver å nå */
 echo "Du prøver å nå siden: $page<br /><br />";
 /* sjekke om siden eksisterer i mappen "pages" */
 $file = "pages/page_".$page.".php";
 if(is_file($file)) { include($file); }
 else { echo "Filen du prøver å nå eksisterer ikke!"; }
?>

 

Lagre denne i f.eks www.url.com og skriv www.url.com?page=test. Da vil du få "Du prvøer å nå siden: test <br /> <br />Filen du prøver å nå eksisterer ikke!"

 

Men om du lager en fil som heter "page_test.php" og skriver "Test siden" i den sammen med index.php og gjør det samme igjen så får du "Du prøverå nå siden: test <br /> <br />Test siden"

 

MERK: Du må ha PHP på serveren! :)

 

Om dette hjalp deg, vennligst sett tittel på førstepost til [LØST] <tittel>

Endret av phpp
Lenke til kommentar
Heisann.

 

Ser det er mange som har prøvd å svare, ingen har gitt deg noe av det du ønsker som svar. Det er ikke snakk om rammeverk eller htaccess. Det er snakk om PHP og GET request. Dette kan du lese mer om på http://w3schools.com/php/php_get.asp

 

En liten innføring av "sidesystemer" i php

 

Ditt ønske er forsåvidt bare å ha adressen i feltet som jeg forstår?

 

Da mener du f.eks slik som dette:

 

http://www.url.com/

http://www.url.com/?page=main

http://www.url.com/?page=home

 

Om dette er ditt ønske så er det brukt "GET" requests.

 

Når man skriver ? i en url så starter man å lage variabler som PHP kan lese. Disse er i formatene:

 

?variabel=verdi

 

Man kan også ha flerer variabler ved å skrive: ?variabel=verdi&variabel2=verdi2&variabelN=verdiN

Disse variablene blir kallt via $_GET som da fungerer slik at den blir et array med alle get requestene. Den linja over her blir da slik i en "dump" av $_GET:

 

$_GET['variabel'] = "verdi";

$_GET['variabel2'] = "verdi2";

$_GET['variabelN'] = "verdiN";

 

For å skjule filnavnet når man åpner f.eks URL.com skriver du bare filnavnet om til index.php. Da er dette normalt sett filen som blir søkt etter nå man ikke definerer filnavn.

 

Lag index.php og skriv følgene kode for å leke litt med dette:

 

<?php
 $page = isset($_GET['page']) ? $_GET['page'] : "main";
 /* vise hvilken side de prøver å nå */
 echo "Du prøver å nå siden: $page<br /><br />";
 /* sjekke om siden eksisterer i mappen "pages" */
 $file = "pages/page_".$page.".php";
 if(is_file($file)) { include($file); }
 else { echo "Filen du prøver å nå eksisterer ikke!"; }
?>

 

Lagre denne i f.eks www.url.com og skriv www.url.com?page=test. Da vil du få "Du prvøer å nå siden: test <br /> <br />Filen du prøver å nå eksisterer ikke!"

 

Men om du lager en fil som heter "page_test.php" og skriver "Test siden" i den sammen med index.php og gjør det samme igjen så får du "Du prøverå nå siden: test <br /> <br />Test siden"

 

MERK: Du må ha PHP på serveren! :)

 

Om dette hjalp deg, vennligst sett tittel på førstepost til [LØST] <tittel>

 

Takk for dette, lurt på det samme lenge selv. Men jeg lurer fortsatt på en ting: Jeg har da en side som er www.eksempel.no?page=main som er siden man kommer inn på (index). Hvordan linker jeg da til en side om er www.eksempel.no?page=contact uten å bruke vanlig hyperlinking? Meh, jeg er altfor satt inn i html til å skjønne PHP...

Lenke til kommentar

Her er koden. Er ikke helt sikker på hvor GET variablene skal stå.

 

<?php

$_GET['variabel'] = "main";
$_GET['variabel2'] = "contact";
$_GET['variabelN'] = "send";

 $page = isset($_GET['page']) ? $_GET['page'] : "main";
 $file = "pages/page_".$page.".php";
 if(is_file($file)) { include($file); }
 else { echo "Filen du prøver å nå eksisterer ikke!"; }
?>

 

Og da jeg da bruker koden din (Runar) som du viste over for å linke, blir det bare feil.

 

Skal også nevne at jeg har prøvd koden

<a href="www.eksempel.com?page=main">Main</a>

og det fungerte, men det blir veldig tungvint?

Endret av hakhag
Lenke til kommentar

<?php
 $page = isset($_GET['page']) ? $_GET['page'] : "main";
 $file = "pages/page_".$page.".php";
 if(is_file($file)) { include($file); }
 else { echo "Filen du prøver å nå eksisterer ikke!"; }
?>

 

<a href="www.eksempel.com?page=main">Main</a><br>
<a href="www.eksempel.com?page=contact">Contact</a><br>
<a href="www.eksempel.com?page=send">Send</a>

Lenke til kommentar
...

 

Takk for dette, lurt på det samme lenge selv. Men jeg lurer fortsatt på en ting: Jeg har da en side som er www.eksempel.no?page=main som er siden man kommer inn på (index). Hvordan linker jeg da til en side om er www.eksempel.no?page=contact uten å bruke vanlig hyperlinking? Meh, jeg er altfor satt inn i html til å skjønne PHP...

 

 

<a href='?page=test'>Gå til TEST</a>

 

Den vil da fungere. Men noen nettlesere har vist seg å få problemer. Anbefaler å bruke <a href='index.php?page=test'>Gå til TEST</a>. :)

Lenke til kommentar
...

 

Takk for dette, lurt på det samme lenge selv. Men jeg lurer fortsatt på en ting: Jeg har da en side som er www.eksempel.no?page=main som er siden man kommer inn på (index). Hvordan linker jeg da til en side om er www.eksempel.no?page=contact uten å bruke vanlig hyperlinking? Meh, jeg er altfor satt inn i html til å skjønne PHP...

 

 

<a href='?page=test'>Gå til TEST</a>

 

Den vil da fungere. Men noen nettlesere har vist seg å få problemer. Anbefaler å bruke <a href='index.php?page=test'>Gå til TEST</a>. :)

 

Aha, det funka. Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...