Gå til innhold

Hjelp med Lydtett Rom.


Anbefalte innlegg

Hei Folkens :)

 

Jeg bor på hybel å har problemer med at hybelværten som bor i etasjen over meg klager veldig på at jeg spiller musikk.

Det som er tingen er at musikken faktisk ikke er så høy, 20% av maks ca. Jeg bor da altså i kjellern.

 

Så da lurte jeg på om det er en måte å lage rommet mitt litt mer lyd tett, rommet er ikke mega stort heller så det må vel gå på en måte? Kanskje noe man kan feste i taket, jeg har ikke peiling men kanskje noen av dere har? :)

Hadde vært veldig fint værtfall, like høy musikk :) Vil helst fikse dette på en rimelig måte. ( Har ikke mulighet for å borre eller noe sånt her heller)

 

Takker for alle svar dere måtte ha! :)

 

Mvh

Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Folkens :)

 

Jeg bor på hybel å har problemer med at hybelværten som bor i etasjen over meg klager veldig på at jeg spiller musikk.

Det som er tingen er at musikken faktisk ikke er så høy, 20% av maks ca. Jeg bor da altså i kjellern.

 

Så da lurte jeg på om det er en måte å lage rommet mitt litt mer lyd tett, rommet er ikke mega stort heller så det må vel gå på en måte? Kanskje noe man kan feste i taket, jeg har ikke peiling men kanskje noen av dere har? :)

Hadde vært veldig fint værtfall, like høy musikk :) Vil helst fikse dette på en rimelig måte. ( Har ikke mulighet for å borre eller noe sånt her heller)

 

Takker for alle svar dere måtte ha! :)

 

Mvh

Jonas

 

OK. Du har i utgangspunktet to moglegheiter:

1) Skumgummi i taket. Prat med husverten om å kunne stifte skumgummi i tak og helst 10-20 cm nedover veggen under takhøgde. Då vil lyden først og fremst halde seg i rommet du er i, og bass-lyden (den frekvensen som best blir oppfatta på lang avstand) vil bli mindre (men ikkje forsvinne for godt - husverten vil med andre ord fortsatt høyre litt)

2) Få tak i et stort teppe av tjukk filt. Heng dette stramt i taket, ca 15-20 cm under takhøgde. Helst bør du også henge opp tepper langs veggane også (men her også 15-20 cm frå veggen). Dette teppet må ligge heilt ned til golvet, då vil du få eit nokså "lydtett" rom.

 

Ei tredje moglegheit er sjølvsagt å flytte :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Hør først hvaslags lyd som er plagsom:

dersom det er bass, er lyddempematter mindre effektive siden bass forplanter seg i reisverket

dersom det er annet enn bass, kan du bruke lyddempermatter. Den billige metoden er eggekartong.

 

Alternativt kan du kanskje bruke hodetelefoner?

 

Eggkartonger er billig ja, og fllstendig virkningsløst mot transmisjon av lave frekvenser. Endel av tipsene her inne vil absorbere lyd i rommet det komemr fra, men er ikke kjempeeffektivt for å hindre transmisjon til naboen uten at det legges en vegg utenfor absorpsjonmaterialet. Men det er uansett ofte vansklig å gjøre noe med et eksisterende rom på denne måten, å prøve å sette høyttalererene på noe som gjør at det ikke transmiteres så godt til gulvet er nok det beste rådet som er noenlunde enkelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

masse som ikke vil fungere så godt her egentlig.

Finnes en veldig enkel metode, koster litt men funker hest!

 

Du kjøper lydisolerende matte som man bruker i biler. Varmer disse med varmluftpistol. Da vil lime på dem smelte og den vil feste seg i take. Disse er svart gode. Har brukt disse selv.

Kunne skru lyden noe jævelig opp før det ble plagsomt før husverten.

 

Bruker du disse på veggene å så vil det bli så å si lydisolert.

fjerner det man kjenner av bassen også, så dem vil ikke merke noe dunking osv i gulvet.

 

Minus, disse mattene er sølv farget, rommet vil se ganske så ille ut :p

Lenke til kommentar
Huff så mye snakk dere.

For det første eggekartong demper ikke noe som helst - den sprer lyd (kan fungere i ett ellers helt lydtett romm..)

 

Rockwool Akustikkplater, det er det du må ha. Hvis du lager en ramme rundt den og trekker den i stoff så kan det faktisk se meget bra ut også..

 

se her på denne

 

Altså, en absorbent alene vil ikke har noen særlig effekt i senderrommet, riktinok kan du få ned lydnivået litt i senderrommet, men da kan man jo liker gjerne skru ned volumet og oppnå samme effekt, absorbenter i mottakerrommet kan hjelpe litt også, for der har man ikke effekten at det også blir lavere for eieren av anlegget, men det mest effektive er jo å gjøre noe med vegg og tak så det ikke transmiterer lyd så bra (å absorbere lyd, og å hindre lydtransmisjon er to forskjellige ting i praksis). Å henge opp masse hjeøper om det er strukturbåren lyd, men jeg mener fortsatt å prøve å sette høyttalerene på noe som gjør at koblingene til gulvet er svakere er det første man bør prøve, spesielt om man ikke er villig til å gjøre større endringer i kontruksjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spikes bør vel hjelpe en del, satte selv spikes på min forholdsvis muskuløse sub og det hjalp veldig, men har fortsatt samme problem :p Spiksene hjalp en del, men skulle gjerne hatt kunne skru volumet et hakk til. Jeg ser på disse akustikkplatene, hvor er det mest hensiktsmessig å feste disse for å hindre at bassen slippes opp i etasjene over? Sitter i en kjeller med murgulv og murvegger så det er ikke så veldig koselig der nede, tror dere det kan bli finere i rommet hvis jeg fester hvite akustikkplater i både vegger og tak? Altså overalt? Men så var det snakk om at volumet vil bli senket i rommet også, hvordan kan dette ha seg? Fester man lydabsorberende materiale i veggene vil vel lyden bli bedre? Ingenting som da hindrer lyden å gå fra høytalerne å til øret, lydabsorberende materiale vil vel hindre refleksjoner fra veggene og dermed gjøre lyden bedre, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...