Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

fakturering av enkeltmannsforetak


kbsb

Anbefalte innlegg

Jeg har en hobby som jeg også gjøre noen småpenger på nå og da, og har derfor opprettet ett enkeltmannsforetak til det formålet.

Jeg har da gjort ett oppdrag for en person, men personen har ikke betalt. Har sendt faktura og purret denne opp. Denne personen har også ett enkeltmannsforetak, og det er dette jeg fakturerer for oppdraget.

 

Fakturaen er kun på 2000,-. Det er ikke pengene jeg har så mye behov for, men vil ikke la han snike seg unna betalingen på prinsipiellt grunnlag.

 

Spørsmålet er da, hvordan kan jeg ta dette videre/få han til å betale fakturaen? Hvilke skritt kan/bør jeg ta videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt sendregning.no til å fakturere. Har sendt to regninger. Må vel sende en tredje manuellt og varsle om inkasso først.

 

Googlet raskt og overfladisk på inkasso, og etter det jeg leste så dekkes inkasso omkostningene av skyldner, slik at for meg så koster det ikke noe å sende til inkasso.

Spørs bare om inkasso byråene bryr seg om en så liten sak da.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta en telefon til personen og sjekke at han virkelig har fått fakturaen og purringen. Sjekk også at det er riktig kontonummer på fakturaen. Oppfordre han til å betale og spør hvorfor han ikke har gjort det. Kanskje saken løser seg på en mye enklere måte, vær høflig men mas gjerne litt. En ting som har funket fint for meg flere ganger hvis noen har skyldt meg noe de har lovt er å ringe de privat om formiddagen på lørdag eller søndag, og spørre veldig høflig men litt masete om de ikke snart kan gi meg det de har lovet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...