Gå til innhold

Hovedkort server, mange sata kontakter, 64 bit, Intel/Broadcom GbLan


Mazeking

Anbefalte innlegg

I motsetning til alle andre her er jeg på utkikk etter et hovedkort til maskin som IKKE skal bruke stil spill. Det skal være en privat filserver. Krav til den er som følger:

  • 64 Bit fortrinnsvis intel dual (quad?) cpu
  • 6 eller fler onboard sata kontakter
  • On board grafikk
  • BRA onboard gigabit nettverkskort f.eks. Intel/Broadcom

Trenger ikke lyd og fancy farger SLI støtte osv.

 

Noen tips i så måte?

 

EDIT TIL OPPLYSNING ER TOPIC ENDRET DA DET IKKE LENGER ER BEHOV FOR ONABOARD GPU DA INTEL/BROADCOM LAN ER VIKTIGERE!

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kjører samme hovedkort, og er kjempefornøyd med dette.

 

Har i tillegg flere http://www.nextron.no/main.php3?PI=list&MG=353&SG=40 som gir meg muligheten til å ha 32 disker uten noen stor investering av komponenter. I tillegg kan en også bruke de PCI-E x 1 portene, og ha 4 disker pr port, som gir 12 mer disker. Da har en totalt 44 disker, og under 5000,- i brukte penger.

 

Da dette skal være en filserver, går en selvfølgelig for en av de billigste dual cpu`ene, samt at jeg ønsker lykke til med å plassere en xeon inn her :)

Lenke til kommentar

For å si det enkelt. Ser ut som Broadcom/Intel nettverkskontrollere ikke akkurat er mye brukt på standard HK med innebygd grafikk. Det er mest Realtek og Marvell. Men min erfaring er at de fungerer greit, har Realtek på min server. Ja, hvilke HK produsenter bruker Broadcom eller Intel. Asus gjør det ikke (mye Marvell her), Gigabyte har primært Realtek. MSI bruker vel en del Intel, men de har bare mATX kort som tilfredstiller kravene.

 

I den sammenheng ville jeg faktisk anbefale samme HK fra Gigabyte som taz. Dette bruker Realtek nettverkskontroller.

 

MSI sitt alternativ er MSI G965MDH

Lenke til kommentar
samt at jeg ønsker lykke til med å plassere en xeon inn her :)

Det vil ikke fungere mener du??

Men en dual cpu holder i lange baner til en filserver som du sier...

 

Av det jeg kjenner til, så nei, det vil ikke fungere så bra

Xeon X3210 har nå 775 sokkel, så eneste grunnen er da at Bios ikke klarer å detektere den på anbefalte HK. Faktisk mener jeg at mitt Asus P965 kort uten problemer tar denne (nyeste BIOS trengs).

 

Men jeg er enig med deg at DC er nok i massevis på en filserver. Trenger ikke være kraftig engang. Regner med at en E2140 eller E2160 holder i bøtter og spann.

 

@taz: X3210 er ikke det samme som Q6600. Den første er Woodcrest og den andre er Kentsfield. De er også klokket ulikt, X3210 på 2,13 Ghz Q6600 på 2,4 Ghz. X3220 er klokket likt med Q6600 og Q6400 er klokket likt med X3210.

 

I praktisk henseende har jeg forstått at forskjellen er liten, men man kan oppleve at HK ikke detekterer X32xx pga av de forskjellene som finnes.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Du kan også vurdere Supermicro C2SBX. X38 chipset, gode tilkoblingsmuligheter (PCI-E x1/x16), PCI samt PCI-X 133/100 MHz, Intel Gbps nettverk, 6 SATA-porter osv...

 

Edit: nå er faktisk nettverk fra Intel/Broadcom et krav, så regner ikke med at trådstarter er interessert i hovedkort som ikke har dette, og det skjønner jeg godt, har med kvalitet og kompatibilitet å gjøre, samt ytelse.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Du kan jo vurdere et 975X-kort. De går jo for nesten ingenting nå, og er jo egentlig veldig gode og stabile HK. Tror MSI har gode komponenter på sine 975X-kort.

Ja, MSI sitt 975X hovedkort, MSI 975X Platinum PowerUp Edition er knallbra. Et av de mest bunnsolide, stabile og ikke minst, kompatible hovedkort jeg noen gang har vært borti. Fungerer 100% i FreeBSD/OpenBSD, GNU/Linux og Solaris 10 i tillegg til Windows. Her finner du bl.a. Gbps-kontroller fra Intel, samt nok av PCI-E porter. Det er flere som sier at den ene PCI-E x8 porten (x16 spor) kan brukes til andre ting enn skjermkort selv om den egentlig er ment for Crossfire-oppsett.

Lenke til kommentar
Du kan også vurdere Supermicro C2SBX. X38 chipset, gode tilkoblingsmuligheter (PCI-E x1/x16), PCI samt PCI-X 133/100 MHz, Intel Gbps nettverk, 6 SATA-porter osv...

 

Edit: nå er faktisk nettverk fra Intel/Broadcom et krav, så regner ikke med at trådstarter er interessert i hovedkort som ikke har dette, og det skjønner jeg godt, har med kvalitet og kompatibilitet å gjøre, samt ytelse.

 

 

Finn frem noen ytelsestester av nye intel/broadcom nettverkskort VS reaktek og de andre som du ikkje liker da!

 

Hadde vært gøy å se hvor mye forskjell det EGENTLIG er på "high end" og "low end" :)

Lenke til kommentar
Finn frem noen ytelsestester av nye intel/broadcom nettverkskort VS reaktek og de andre som du ikkje liker da!

 

Hadde vært gøy å se hvor mye forskjell det EGENTLIG er på "high end" og "low end" :)

Det er svært få slike tester der ute på nettet. Dette er et tema de fleste nettsteder ser ut til å ha glemt. I de senere årene har det vært lite fokus på nettverksbiten. Men det er hevet over enhver tvil at kontrollere fra Intel og Broadcom for kablet nettverk er de som er desidert best støttet i de fleste OS. Det har jeg selv fått erfare flere ganger. Toms Hardware Guide hadde en test for mange år siden av nettverkskort. Da var det 3Com som gjorde rent bord. Og i en annen test av nettverkskort gjorde Intel sin Gbps-kontroller som brukte den spesielle CSA-bussen det ganske skarpt. Husker den feide alle PCI-baserte nettverkskort av banen og også en del PCI-X baserte nettverkskort. Men det har vært tynt de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...