Gå til innhold

Internet kutter når telefonen ringer


Anbefalte innlegg

Vi har adsl fra telenor og jeg får internett gjennom en trådløs ruter. Problemet, som har vært der i over et år nå tror jeg, er at når hustelefonen ringer kutter internet. Dette er grenseløst irriterende når du spiller online spill eller sitter på mirc osv. (Har ikke spilt så mye av det før, derfor ikke problemet har fått noen oppmerksomhet før nå.)

 

Jeg er ganske sikker på at internet kommer tilbake og virker fint i midten av en samtale, det er altså bare akkurat når noen ringer til oss eller vi ringer ut at internet detter ut. Noen som har noen som helst ide hva dette kan skyldes? For det skal vel ikke være sånn?

Endret av Shangala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forsto spørsmålet riktig, ja. Men nå er det bare en telefonkontakt da, gammelt hus..

Jeg har ikke peiling på det her i det hele tatt, heller ikke jeg som kobla det sammen når vi fikk adsl.

 

Så når jeg tok en kikk på det nå, så fant jeg kanskje grunnen. Det er to støpsler inne i den ene telefonkontakten vi har. Dvs at telefonkontakten står inni den andre,bilde.

 

Kan dette være grunnen?

Lenke til kommentar
Hvis jeg forsto spørsmålet riktig, ja. Men nå er det bare en telefonkontakt da, gammelt hus..

Jeg har ikke peiling på det her i det hele tatt, heller ikke jeg som kobla det sammen når vi fikk adsl.

 

Så når jeg tok en kikk på det nå, så fant jeg kanskje grunnen. Det er to støpsler inne i den ene telefonkontakten vi har. Dvs at telefonkontakten står inni den andre,bilde.

 

Kan dette være grunnen?

 

Det ser ut til å være problemet ja, når du har fast telefon skal du ha en splitter (liten boks som skulle ha fulgt med ADSL modemet). Jobben til splitteren er å skille telefon og DSL signalet fra hverandre (kort og enkelt fortalt).

Slikt at de kobles på følgende måte:

TELEFONUTTAK -> SPLITTER (LINE) -> Telefon (PHONE)

[fra splitter]-> ADSL (ADSL/MODEM)

 

Her kan du lese mer http://www.dinside.no/php/art.php?id=280733 (er også en bilde av en speedtouch splitter).

 

Om du ikke fikk en med kan du sikkert ringe og få tilsendt en, men det er nesten like greit å gå ned til en EL sjappe og kjøpe en selv (slipper å vente i 1 uke)

Endret av Molay
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har det samme problemet med at internett detter ut når telefonen ringer eller noen tar av røret. Er det noen som gidder å ta en titt på oppsettet mitt på telefonsystem som forøvrig er litt komplisert? Skal prøve best mulig å forklare:

 

I overetasjen har jeg følgende:

 

 

Telefonkontakt -------- > Telefon

|

Støpsel med telefonledning som er koblet til støpsel i underetasje

|

|

|

|

|

Støpsel underetasje ----> Splitter ----> Telefon

|

|

|

Telefon

 

 

Står splitteren min på en dum plass?

Lenke til kommentar
Kort fortallt så skal alle telefoner kobles til selve splitteren.

Og bare splitteren skal kobles til telefonkontakten.

 

Men splitteren har jo bare uttak for 1 telefon?

 

Gå til en telebutikk eller elkjøp og kjøp et sett som inneholder

flere telefonuttak.

Og koble de opp mot telefonuttaket på routeren.

Lenke til kommentar

Du må finne et vis å skille telefon og modem på.

Vanligvis gjøres det ved å bryte opp ledningen før den første telefonen og sette inn splitteren der.

Telefonuttaket på splitteren går så videre til alle telefonene som før, mens ADSL-uttaket går direkte til modemet.

En alternativ løsning er å sette inn en splitter pr telefon (& modem). Da kan man beholde kablene uforandret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...