ZeroCool Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Løs ligningsettet grafisk. Kontroller derretter løsningen ved regning regning. 4x+6y=10 2x+3y=11 Her er noe annet du kan bryne deg på: Caroline jobber noen ettermiddager på et fiskemottak. Hun kan velge mellom to betalingsformer. Enten kan hun få 30kr per time pluss 0,50kr for hver kasse fisk hun sorterer, eller ingen fast inntekt, men 2kr for hver kasse hun sorterer. a) Sett opp et uttrykk for hvor mye hun tjener (y kr) dersom hun sorterer x kasser ved begge betalingsformene. B) finn ved regning hvor mange kasser hun må sortere i timen for at timelønna skal bli den samme ved begge betalingsformene. Og med det sier jeg LYKKE TIL!
Stian Blindheim Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Dette her er faktisk 8. klasse pensum :o
Dikky Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Dette her er faktisk 8. klasse pensum :o Grafiske ligninger er vel 10 klasse ja .. ;-)
Stian Blindheim Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Hehe, jaja men du lærer jo grafer slik å tegne grafer inn i ett koordinatsystem i 8.? Veffal 9. :wink:
Pug Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Eh.. Ikke 8. klasse.... Heller 9-10... Jeg går i tiende, og har om grafisk løsning & to likninger med to ukjente osv... Egentlig ett av de letteste og morsomste kapittlene i hele boka... =)
Stian Blindheim Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Jeg også går tiende, grafiske ligniger holder jeg på med nå, det er artig og enkelt Men jeg syns så tydlig å huske at vi har hatt om grafer i koordinat system før, men det var vell kanskje i niende
dajjan Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Tiende klasse? er det noe som heter det? vakke det når jeg gikk på skole...uff og uff jeg begynner og bli gammel
It's me Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Tiende klasse? er det noe som heter det? vakke det når jeg gikk på skole...uff og uff jeg begynner og bli gammel 10. klasse er det som før ble kalt 9. ende klasse.
ERaZeR_ Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Løs ligningsettet grafisk. Kontroller derretter løsningen ved regning regning. 4x+6y=10 2x+3y=11 tittet raskt på denne og ser at den ikke går opp.. umulig! det blir som å si 2+3 = 5 og 2+3 = 11 raskt: 4x+6y = 10 ... man kan dele alle ledd med 2 og få 2x+3y = 5 da ser man raskt at dette blir feil... L = Ø
Xvani Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Løs ligningsettet grafisk. Kontroller derretter løsningen ved regning regning. 4x+6y=10 2x+3y=11 tittet raskt på denne og ser at den ikke går opp.. umulig! det blir som å si 2+3 = 5 og 2+3 = 11 raskt: 4x+6y = 10 ... man kan dele alle ledd med 2 og få 2x+3y = 5 da ser man raskt at dette blir feil... L = Ø Hva hvis x = -2 og y = 3? -(2*2)+(3*3) ????? uhm........ eller har jeg glemt matten nå?
ERaZeR_ Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Caroline jobber noen ettermiddager på et fiskemottak. Hun kan velge mellom to betalingsformer. Enten kan hun få 30kr per time pluss 0,50kr for hver kasse fisk hun sorterer, eller ingen fast inntekt, men 2kr for hver kasse hun sorterer. a) Sett opp et uttrykk for hvor mye hun tjener (y kr) dersom hun sorterer x kasser ved begge betalingsformene. B) finn ved regning hvor mange kasser hun må sortere i timen for at timelønna skal bli den samme ved begge betalingsformene. a) timeslønn fastlønn : 30 + 0,5X = Y provisjon : 2X = Y B) 30+0,5X = 2X 30 = 2X - 0,5X 30 = 1,5X X = 30/1,5 X = 20 Hun må stappe fisk i 20 kasser i timen!
ERaZeR_ Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 raskt: 4x+6y = 10 eh? ja... den første delen av ligningen kan deles med 2 da blir det nye ligningstykket I: 2x+3y = 5 II: 2x+3y = 11 ser du nå at det ikke går?
Lch Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Elementær matriseregning: 4 6 | 10 2 3 | 11 R2x2 4 6 | 10 4 6 | 22 R2-R1 4 6 | 10 0 0 | 12 => Ingen løsning.
thaniel Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 >4x+6y=10 >2x+3y=11 4x + 6y = 10 4x*4 + 6y*6 = 10 * 10 x+y=1 1-y=x 1=x/y ==== 2x+3y=11 2x*2+3y*3=11*11 x+y=1 Og blir det samme 1=x/y ==== Seff. kan vi ta en sbstraktering av svaret, siden det ko i to stykker på denne måten, og ta ibruk de faktiske verdiene her; 4+6=10 blir 10=10, noe vi vet ikke stemmer, fordi x og y er med. Da får vi: 10xy=10 Vi deler vediene på hver side med hverandre, og får 0. x*y=0 Men med det andre stykket blir det litt annerledes. 2x+3y=11 Fordi 2 og 3 er såkaldte "anngrensende" verdier, noe som betyr at vi må ta hennsyn til de også, vi får da 2*3+xy=11 6+xy=11 Siden de i utgrnagspunktet var anngrensende, følger vi her Gruth' teorem, og må konkretisere grunnverdiene her, noe som gir følgende; (6=1+1+1+1+1+1)*(x)+(y)=(11=1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1) Og ved oppgradering av grensverdiene, slår vi da sammen. 17=x*y Siden x og y er ukjent, blir det dermed 17=17*17 altså x=289 ==== Lever dette til læreren, og se hva han/hun synes. Det burde gjøre susen. Lord Thaniel
Tigeren Skrevet 29. januar 2003 Skrevet 29. januar 2003 Elementær matriseregning:4 6 | 10 0 0 | 12 => Ingen løsning. Eller "Ligninssettet er inkonsistent" som de sier her i Bergen Hadde håpet på en koselig IQtest eller noe, men matte fra ungdomsskolen!! Nei. Kom heller med noen mer avanserte problemer.
Anbefalte innlegg