Gå til innhold

HDMI og Grundigs rikstv-dekoder.


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til innkjøp av Grundig-dekoder og inngått abonnement på rikstv-pakken. Med i pakken til denne dekoderen, var kun en ekkel scart-kabel til tilkobling til tv. Derfor gikk jeg i dag til innkjøp av en HDMI-kabel og en optisk lydkabel for å kunne få det meste ut av dekoderen, og samtidig kvitte meg med den håpløse scartkabelen.

 

Jeg trodde dette ville være en enkel sak, men dengang ei. Kabelen for lydoverføring fungerer utmerket, men det kan ikke sies om HDMI-kabelen. Ifølge TV-en min, en Samsung LE40N87BD, "støttes ikke modus" når jeg kobler til HDMI-kabelen. TV-en er ganske så ny, og har ingen problemer med tilkoblingen til PS3-en min, så jeg tror heller det er Grundig-dekoderen som er noe sær i overføringen. Jeg har lurt litt på om HDMI-utgangen kun er beregnet til lydoverføring, men dette har jeg kastet fra meg, for det må da være en idiotisk løsning?

 

Har forsøkt med to forskjellige HDMI-kabler og to forskjellige innganger på TV-en uten at det ble noe bedre, så enn så lenge blir jeg sittende med den ekle scart-kabelen tilkoblet.

 

Er det noen av dere som har møtt noe lignende, og kanskje har en løsning eller eventuelt en forklaring i alle fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... fikk samme TV'en i hus i går.. Lurte på å kjøpe dekoder fra Grundig i dag, men nå ble jeg litt i stuss.. Kanskje jeg bare skal vente til det kommer DVB-T kort med kortleser godkjent av RiksTV og mulighet for paring mellom kort og leser.. Dårlig at Grundig sin dekoder er eneste alternativ.. synes riksTV burde godkjenne flere...-

Lenke til kommentar
Jeg har nylig gått til innkjøp av Grundig-dekoder og inngått abonnement på rikstv-pakken. Med i pakken til denne dekoderen, var kun en ekkel scart-kabel til tilkobling til tv. Derfor gikk jeg i dag til innkjøp av en HDMI-kabel og en optisk lydkabel for å kunne få det meste ut av dekoderen, og samtidig kvitte meg med den håpløse scartkabelen.

 

Jeg trodde dette ville være en enkel sak, men dengang ei. Kabelen for lydoverføring fungerer utmerket, men det kan ikke sies om HDMI-kabelen. Ifølge TV-en min, en Samsung LE40N87BD, "støttes ikke modus" når jeg kobler til HDMI-kabelen. TV-en er ganske så ny, og har ingen problemer med tilkoblingen til PS3-en min, så jeg tror heller det er Grundig-dekoderen som er noe sær i overføringen. Jeg har lurt litt på om HDMI-utgangen kun er beregnet til lydoverføring, men dette har jeg kastet fra meg, for det må da være en idiotisk løsning?

 

Har forsøkt med to forskjellige HDMI-kabler og to forskjellige innganger på TV-en uten at det ble noe bedre, så enn så lenge blir jeg sittende med den ekle scart-kabelen tilkoblet.

 

Er det noen av dere som har møtt noe lignende, og kanskje har en løsning eller eventuelt en forklaring i alle fall?

Hei din Samsung Tv kan bli oppgradert til og støtte dette. Det går på garanti. Ta kontakt med et Elesco verksted i nærheten av der du bor. www.elesco.no

 

 

Hei din Samsung Tv kan bli oppgradert til og støtte dette. Det går på garanti. Ta kontakt med et Elesco verksted i nærheten av der du bor gå til www.elesco.no de henter din tv eller oppgrader hjemme hos deg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Noen som vet hvordan en tvinger denne til en bestemt oppløsning når en bruker hdmi?

Sliter med at den har problemer/tar lang tid å synce ved oppstart.

 

** EDIT: Funket ved å trykke inn DISP slik at den stillte seg inn. Ser ut til at den husket dette til neste gang den ble slått på.

 

**** EDIT EDIT: Fungerer bedre ved oppstart ja, men ikke ved skifting av signaler på forsterkeren (Onkyo, har HDMI-switch). Er det ingen muligheter til å tvinge den til en bestemt oppløsning? Virker som om den først prøver 576i, så 576p og deretter roer den seg på 720p etter to nye forsøk. Ganske irriterende...

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...