Gå til innhold

vil 4gb funke i xp ja home ed 32bit ja?


TorOyvind

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du heldig (med tanke på hovedkort og tweaking) kan du kunne utnytte 2-3gb , men dette med tweaking. 2gb vil være tilgjengelig for programmer, alt over vil bli brukt av windows for programminne, caching osv. Dette har vist seg å fungere så som så avhengig av programvare og hardware at da Vista ble lansert ble minnegrensen for 32bit system låst til 2gb grunn kompabilitet.

 

Skal du utnytte 4gb fullt ut må du over på 64bit platform (både med 64bit prosessor og 64bit os)

 

Skal også nevnes at etter sp2 til xp ble den velkjente /pae kommandoen fjernet da det egentlig bare var en liten hack som fungerte dårlig.

 

 

Kjør 2gb, du tjener faktisk ikke så mye mer på å dytte inn mer så lenge du kjører 32bit os.

Lenke til kommentar

Til Maelwedd;

hvis du tenkte på forklaringen på hvorfor man "mister" RAM, så er dette en god forklaring på akkurat det. Og kanskje litt mer forståelig enn den linken du viste til. Iallfall for meg :D

 

 

Kjør 2gb, du tjener faktisk ikke så mye mer på å dytte inn mer så lenge du kjører 32bit os.

 

Kanskje ikke i forhold til pris og i det daglige bruk. Men 4Gb er jo tross alt mer og bedre enn 2GB selv om det forsvinner 7-800MB :)

Jeg merka iallfall stor forskjell både i 3DMark 06 og de testene som er på Everest. Nå skal det sies at jeg etter hvert fikk bedre tak på overklokking også, men bedre ble det :D

Lenke til kommentar

2 brikker er vanligvis den beste løsningen.

 

Siden du mister litt pga 32bit så vet jeg ikke om det er like greit med 4x1024, der du mister RAM fra én brikke, i stedet for halvparten av en på 2048.

Eller spiller det ingen rolle kanskje? Kanskje jeg er helt på jordet nå :blush:

 

Jeg har 4 stk selv og har veldig bra resultat med det.

Lenke til kommentar

Etter å ha snakket med flere av produsentene ser det ikke ut til at noen har tenkt over problemstillingen.

 

- Det er et godt spørsmål. Tror ingen her har hatt det i tankene, forteller et av de store produsentene til Nettavisen

 

:tease: ikke det, nei?

 

Bra artikkel ja! Jeg fikk litt å tenke på selv, men så lenge jeg allerede har 4GB og har bra ytelse så får det bare være :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er drøyt å påstå:

Penger ut av vinduet

Og med tanke på at enkelte produsenter tar seg betalt opp mot en tusenlapp per gigabyte (mange har billige basismaskiner, og tar seg godt betalt for tillegg) er dette en vesentlig ekstrautgift rett ut av vinduet.

 

F.eks tar Dell følgende priser for minneoppgraderinger på XPS 1330M:

1->2GB: 887,50 (887,5 kr per GB

2->4GB: 5487,50 (2743 kr per GB)

 

Og på stasjonære Inspiron 530:

1->2GB: 700,- (700,- kr per GB

2->4GB: 1537,50 (768,- kr per GB)

 

Jeg synes ikke det blir feil å kalle 700-887 for "opp mot 1000".

Jeg har ikke sjekket flere produsenter men det er nok flere som benytter seg av ganske høye tilleggspriser for ram.

I prisguiden kommer de samme oppgraderingene på en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...