Gå til innhold

Thomson Speedtouch 546i


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt meg en Thomson Speedtouch 546i, fra en privatperson. Routeren stammer originalt fra Telenor. Problemet mitt er at jeg ikke får logget inn på selve routeren (feil brukernavn/passord).

 

Jeg har kikket mye på internett, og funnet mange forskjellige alternativer til "default" brukernavn/passord. Jeg har prøvd disse i alle tenkelige kombinasjoner, både med store/små bokstaver, mellomrom, byttet mellom brukernavn og passord osv.....

 

Jeg har ringt og snakket med Telenor, som påstår at routeren enten skal benytte brukernavn:Administrator og passord:"blank", eller så finnes det en mulighet for at routeren er levert fra Telenor med brukernavn:Administrator og passord:"ADSL påloggingspassord" (I henhold til abbonementsnummeret/ISP pålogging som er utstedt fra Telenor; mao. skal man visstnok benytte eks. PPPOE påloggingspassordet for og kunne logge seg inn på routeren i første omgang).

 

Jeg har prøvd og resette routeren uttalllige ganger (ved hjelp av knappen på baksiden; holdes inne i minimum 10sek.), uten hell.

 

Jeg har funnet original Thomson firmware og firmware-loader fra Thomson's hjemmesider, men firmware-loaderen krever korrekt brukernavn/passord før den laster inn firmwaren.

 

Jeg har prøvd og koble meg til routeren via kommandolinje/telnet, men også her kreves det brukernavn/passord.

 

Jeg har også prøvd og søke på internett, for og finne en måte og rett og slett formattere hele routeren (for så og laste inn original Thomson firmware; da slipper jeg vel alt tullet med Telenor sin firmware.....), men også her har jeg ikke hatt noe hell.....

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette på en eller annen måte. Telenor's firmware er ikke nødvendig, så formattering av hele routeren/Thomson firmware hadde egentlig vært det beste.

 

 

Setter pris på tips :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sikkert har merket er ikke dette så lett, infoen ligger i en template-fil og denne får du ikke resatt,

Fikk denne oppskriften fra importør, dog så har jeg ikke prøvd den:

 

Løsningen her er vel å flashe de slik at de får ny firmware via kernel-mode

 

Kernel-mode:

 

Start modemet med reset-knappen inne og vent til power og ethernet blinker vekselsvis før du slipper resetknappen.

 

Modemet kan da oppgraderes via upgradewizard og en slipper alt av bruker/pass (modemet blir softwaredefault ved oppgradering)

Lenke til kommentar

Hjerterlig takk for dette inlegget!! Det fungerer helt supert, enkel og grei prosedyre for og sette modemet i kernel-mode.

 

Til info; Powerlampe og Ethernetlampe blinker ikke vekselvis.

 

PROSEDYRE FOR OPPGRADERING (ved glemt passord)

1. Start modemet med reset-knappen inne, vent til power-lampe blinker vekselvis rødt/grønt

2. Vent til du får tildelt en IP addresse fra modemet (evt. sett opp en fast IP)

2. Start opp "Firmware loader" - Se link i bunnen av innlegg.

3. Firmware-loader detekterer modemet automatisk, og i "informasjonsfeltet" skal det stå at modemet står i kernel-mode.

4. Åpne binær filen (firmware) for ditt modem

5. Start oppgraderingen

P.S. Du kan risikere at firmware-loader plutselig sier at den ikke finner modemet. Om dette skjer, starter du fra punkt 1 igjen.

 

Link til firmware for Thomson produkter, og tilhørende firmware (velg produkt, og du får opp gjeldende informasjon/firmware for ditt spesifikke modem. Vet ikke om samme oppgraderings rutine gjelder andre modemer enn Thomson Speedtouch 546i)

http://www.thomson-broadband.co.uk/codepag...ontent3.asp?c=7

Lenke til kommentar

Oki. Mulig jeg er nub, men Firmwaret jeg lastet ned, vises som en Media player fil. Jeg lastet ned to filer. Først Firmware 6.2 (til Speedtouch546v6), skjønte ikke åssen jeg skulle åpne den, så jeg lasta ned Upgrade Wizard også.

 

Uten hjelp. Upgrade Wizard får jeg åpna, den finner enheten, men jeg trenger brukernavn og PW for å få tilgang, noe jeg har (rimelig sikker på det :p), men det funker bare ikke å logge seg inn. Jeg har snakka med Kunderservice, de fant ikke ut av noe, så til slutt ble jeg linka hit, etter å ha posta i en annen tråd.

 

kc-norway: Firmware loader, er det noe jeg kan mangle, skal åpne i et spessielt program e.l.?

 

Whheee^^

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Oki. Mulig jeg er nub, men Firmwaret jeg lastet ned, vises som en Media player fil. Jeg lastet ned to filer. Først Firmware 6.2 (til Speedtouch546v6), skjønte ikke åssen jeg skulle åpne den, så jeg lasta ned Upgrade Wizard også.

 

Uten hjelp. Upgrade Wizard får jeg åpna, den finner enheten, men jeg trenger brukernavn og PW for å få tilgang, noe jeg har (rimelig sikker på det :p), men det funker bare ikke å logge seg inn. Jeg har snakka med Kunderservice, de fant ikke ut av noe, så til slutt ble jeg linka hit, etter å ha posta i en annen tråd.

 

kc-norway: Firmware loader, er det noe jeg kan mangle, skal åpne i et spessielt program e.l.?

 

Whheee^^

 

Samme problem har jeg får ned en .bin fil som ant. er firmwaren men ingen firmwareloder hvor kan jeg laste ned kernel firmwareloader????

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hadde samme problem som dere, men løste det med å bruke disse program som linken ga meg!

http://rapidshare.com/files/80010401/Speed..._Toast.rar.html

Denne inneholder:

- Speedtouch 546i V6 Setup Wizard 4.4.2.1028.

- Thomson ST546i V6 firmware 7.4.1.7 International

- ST5x6 User Guide

- ST546 CLI Guide.pdf

- DMT 7.35 - allowUntestedFWversion

- QoS Prioritert for NextPhone fra NextGenTel user.ini

- QoS Prioritert for Spa2100 IP-Phone fra Telio user.ini

- ST5x6 User Guide.pdf

- ST546 CLI Guide.pdf

Sett modemet i kernel-mode, som er beskrevet over og kjør setup wizard, da blir du ikke spurt om passord.

Endret av Tarzan2009
Lenke til kommentar

Standard brukernavn og passord på disse modemene er ikke admin/blank men admin/1234. t546i er bedriftsmodemene til Telenor.

 

For å resette modemet til fabrikk instilinger kan du resette modemet 2 ganger etter hverander, dvs. rett etter at du slipper reset knappen første gang presser du den inn igjen.

 

Fremgangsmåten nevnt tidligere i tråden fungerer også utmerket.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei!

 

Har en Thomson speedtouch 546i internettmodem. Til denne har jeg koblet til en router slik at jeg kan få inn trådløst nett. Jeg skulle ha åpnet noen porter til denne.

 

Må jeg da åpne portene på speedtouchen, ELLER til den trådløse nettverksrouteren?

 

Når jeg prøver å logge meg inn på begge disse funker ikke noen som helst passord. Har også prøvd denne oppgraderingen som står nevnt. (eller rettere sagt, til meg ble det nedgradering, i og med at denne posten er postet for lenge siden)

 

Det jeg trenger er en hjelpende hånd som hjelper meg steg for steg.

 

På forhånd tusen takk

 

mvh

Lundinjo

Endret av lundinjo
Lenke til kommentar

Du kan velge mellom følgende (alternativ 1 anbefales);

 

1) Telenor har guider på sine nettsider for å sette en router i bridge-mode. Du vil da kunne sette opp Topcom-routeren slik at du kun trenger å åpne porter i den.

 

2) Slå av DHCP på Topcom-routeren. Putt kabel fra 546i'en i en av LAN-portene på Topcom. 546i'en vil da stå for evt. port-forwarding, og Topcom blir et rent AP.

 

3) Åpne porter i 546i'en videre til Topcom, og deretter videre fra den. Dette alternativet frarådes.

 

edit; Det kan hende du bør prøve å resette til factory default etter firmware-oppdateringen.

 

(the wizard is supposed to auto-restore your current config as the final step, but has been known to fail)
Endret av jocke
Lenke til kommentar

http://www.telenor.no/bedrift/hjelp-og-vei...mson-bridge.jsp

 

Du må sannsynligvis legge inn følgende påloggingsinfo i Topcom.

 

PPPoE

brukernavnet-ditt@online.no

passordet-ditt

 

Nå kan du gå inn på http://portforward.com og finne topcomrouteren din og deretter programmet du skal forwarde porter for.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg takker for svar gutter, men problemet jeg har er jo at jeg ikke klarer å logge meg inn på hverken 546i eller topcom'en.

 

Får alltid beskjed om at passordet er feil. Når jeg prøver oppskriften lenger opp her, så når jeg kommer til "oppgraderingen", så blir det i stedet en negradering. (posten er postet for lenge siden, og jeg har nytt 546i-modem, så det er vel grunnen til at firmwaren de linker til blir en nedgradering)

 

Min routers ip-adresse er 192.168.1.1, når jeg skriver dette inn i adressefeltet, så kommer det opp at jeg skal skrive inn brukernavn og passord. Har så og si prøvd ALT av kombinasjoner!

 

"The user name or password you entered for area “SpeedTouch” on 192.168.1.1:80 was incorrect. Make sure you’re entering them correctly, and then try again."

Endret av lundinjo
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bump!

 

Jeg har også et problem med 546i, jeg prøvde alt og jeg fikk den i opdaterings modus 1 gang men den gav error meldinger på "sette den i opdaterings modus" jeg restartet programmet og ruteren og prøvde igjen da måtte jeg skrive inn passord! kan noen event lage en youtube tutorial???

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg oppgraderte min thomson st546 med dette

speedtouchforum.de

Det er på tysk, men gikk glatt :)

Jeg lasta ned Upgrade wizard http://www.speedtouchforum.de/Daten/FW/upgradewizard/SpeedTouch_upgrade_wizard_R4421.zip

Og kjørte inn http://www.speedtouchforum.de/Daten/FW/5x6iv6/7.4/ST5x6_ZZQ2AA7.432.zip

Fikk plutselig litt kjappere linje, og bedre responstid.

Inst. jeg gjorde senere var setup, Bridge, 0.100, slo av DHCP, restart.. og vips :)

 

MrZone, skriv inn kun Administrator, ha passordfelt blankt.

(ja gammel tråd dette) men til andre også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...