Gå til innhold

installere xp uten cd-rom'en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det gjør det, men jeg kan begynne med å si at det er både knotete og vanskelig å få til.

 

Man kan entet installere det via en tjeneste kjent som RIS, som er tilgjengelige via Microsoft Windows Server 2000/2003. Denne muligheten har jeg ingen erfaring med, men du vil i alle fall kreve en gyldig installasjon av Server 2000/2003 og Active Directory installert, for at ting skal fungere.

 

En annen mulighet, som jeg har erfaring fra, er et annet prosjekt kjent som Unattended.

http://unattended.sourceforge.net/

Det følger en punktlig beskrivelse på hvordan det skal gjøres, og det eneste som kreves er at du har en maskin som kan fungere som en PXE-server, og som kan sette opp en fildelingstjeneste som er tilgjengelig for Windows. Du kan altså bruke en maskin med alt fra Windows til Linux.

 

For begge tilfellene gjelder det at maskinen det skal installeres på, har mulighet for å boote opp via netverkskortet, med en protokoll kjent som PXE. Så lenge det ikke er snakk om maskiner som er eldre enn 5-6 år eller mer, så burde det ikke være noe problem.

 

Hvorfor skal det installeres uten CD-ROM?

Lenke til kommentar
Det går å installere fra harddisk. http://paulski.com/zpages.php?id=1711

 

Interessant, denne har jeg ikke testet ut selv. Will do! :)

 

Fordelen med installasjon over nettverk, er at man kan gjøre det på flere maskiner samtidig, og lage et script som inneholder alt av informasjon som installasjonsprosessen trenger. Dermed kan man, basicly, starte maskinen og boote fra PXE, gå og gjøre noe annet, og komme tilbake om 30 minutter, når installasjonen er fulført.

 

Men om den overnevnte metoden fungerer, så må det være den beste måten for en enkeltperson å gjøre det på.

 

Til trådstarter, hva er scenarioet ditt her? Har du en CD-ROM i maskinen det gjelder?

 

Så nærmere på guiden som Hårek linket til, der forutsetter man at man har en CD-ROM på maskinen. Om du derimot ikke har det, kan det brått bli verre.

Endret av PTRN
Lenke til kommentar

jeg har instalert xp fra en ekstern harddisk, men da må man ha mulighet til booting fra usb. jeg kopierte xp CD-en inn på harddisken (bare drag and drop) og satte bootinga på boot fra usb. det funka helt fett.

 

obs, det var allerede instalert en xp på denne daten fra før, aner ikke om det spiller vedlig mye rolle. kan hendde at det forandrer en del.

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...