Gå til innhold

TEST: Åtte mellomstore kabinetter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Perfekt at denne testen kom nå :D

Satt 2 dager før denne testen og siklet på Antec Nine hundred, men var fremdeles litt usikker på dette, evt om man kunne finne enda et penere kabinett. (driver da med casemod)

Men nå som denne testen kom, og jeg leste mer om kabinettet og slikt, så endte det med at jeg bestilte dette, samt noen grønne kaoder, da grønt og svart passer perfekt ilag :D

Så nå har jeg igrunn bare å håpe på at kablene på strømforsyningen er lange nok ^^

Men siden dette er et midi/mellomstort kabinett, så skal nok ikke det være noe stort problem. Samt at jeg nå endelig kan ta å kjøpe en mer stillegående CPU vifte (får se om bråket fra den passer fint inn med resten, eller ikke først)

 

 

Men, er det noen som vet om det går å skifte ut disse bråkate viftene i fronten?

Vet at den 200mm viften tvilsomt går, siden det tvilsom er så mange som selger vifter i den størrelsen.

Men resten burde da være muligt?

 

 

-BlackkoZ

Lenke til kommentar

Var litt skeptisk til vifteløsningen på Antec P182, ser ut som det er lagt opp for mer luft ut enn inn og da blir det jo undertrykk i kabinettet. Kan være jeg har sett feil eller misforstått noe, men uansett så stussa jeg litt på det. Undertrykk suger jo støv inn i kabinettet?

 

Utenom det så så det ut som et kabinett som er praktisk å jobbe med når man monterer komponenter. Likte også at det var delt opp i "etasjer".

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Undertrykk suger jo støv inn i kabinettet?

Undertrykk spiller ikke noen rolle for støvansamlingen, det er mengden gjennomstrømning som har noe å si der, samt mengden støv på gulvet. Ellers så vil jeg argumentere for at det kommer like mye luft inn i kabinettet som ut. Hvor skal utluften komme fra hvis den ikke kommer inn i første omgang? ;)

Lenke til kommentar
Undertrykk spiller ikke noen rolle for støvansamlingen, det er mengden gjennomstrømning som har noe å si der, samt mengden støv på gulvet. Ellers så vil jeg argumentere for at det kommer like mye luft inn i kabinettet som ut. Hvor skal utluften komme fra hvis den ikke kommer inn i første omgang? ;)

 

Men det har noe å si hvor støvet ansamler seg, har du "overtrykk" så kan man kontrollere hvor innluften kommer, og sørge for at støvet ansamler seg i støvfiltere. Det er ikke så lett om det trekkes inn luft i "alle kriker og kroker"

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det har du rett i ATW. :)

 

Hvordan greier dere å få lavere prosessortemp enn romtemp?

Noen muligheter til å få det til:

- Fasekjøling ("Kjøleskapteknologi")

- Peltiér-elementer (En elektrotermisk varmepumpe)

- Kjøle med noe annet enn romtemperert luft. F.eks et rør som fører kald uteluft inn gjennom en ventil og rett inn i PCen, eller vannkjøling med en radiatoren utendørs og vannrør inn til PCen.

Lenke til kommentar
Var litt skeptisk til vifteløsningen på Antec P182, ser ut som det er lagt opp for mer luft ut enn inn og da blir det jo undertrykk i kabinettet. Kan være jeg har sett feil eller misforstått noe, men uansett så stussa jeg litt på det. Undertrykk suger jo støv inn i kabinettet?

 

Utenom det så så det ut som et kabinett som er praktisk å jobbe med når man monterer komponenter. Likte også at det var delt opp i "etasjer".

 

Jeg kan skrive under på at kjøleløsningene til Antec P182 er geniale. Eneste forrandringen jeg har gjort er å putte en vifte i front fremfor den i toppen. Toppen er fortsatt åpen og varm luft kan stige ut. Etter at jeg flyttet på viftene og satt den i front bak øvre HDD modul, så sank tempen på alle komponenter betraktelig. Og det ble langt mer stille.

 

Jeg hadde først tatt ut viften mellom PSU og HDD. Det var en feil å gjøre, siden det ble svært varmt der nede. Etter at jeg satte viften tilbake (ny MIST vifte), så ble det noe helt annet. Tempen på diskene sanke med over 10 grader på det beste og PSU roet seg betraktlig ned.

 

Dette er et kabinett jeg absolutt kan anbefale. Stillere blir det ikke ;)

Lenke til kommentar
Hvordan greier dere å få lavere prosessortemp enn romtemp?

 

 

Ja, det har du rett i ATW. :)

Noen muligheter til å få det til:

- Fasekjøling ("Kjøleskapteknologi")

- Peltiér-elementer (En elektrotermisk varmepumpe)

- Kjøle med noe annet enn romtemperert luft. F.eks et rør som fører kald uteluft inn gjennom en ventil og rett inn i PC-en, eller vannkjøling med en radiatoren utendørs og vannrør inn til PC-en.

grunnen til at bluescreen spør om dette (tipper jeg) er at det var flere av kassene som leverte en cpu temp på 18-20 grader, når romtempen var oppgitt til å være 22 grader.

 

hvordan er dette mulig med vanlig luftkjøling?

Lenke til kommentar

Jeg leste testen med stor interesse, særlig fordi jeg nettopp har kjøpt Chieftec CH-05B kabinettet som er en visuellt oppgradert versjon av det som var med i testen.

 

Ett poeng som testen ikke berører er at kabinettet fra Chieftec har plass til E-ATX. Det var nettopp derfor jeg kjøpte det, det var det rimeligste E-ATX kabinettet i prisguiden.

 

Det eneste jeg savner med mitt kabinett er litt bedre luftstrøm over den nedre tredjedelen av hovedkortet. Der er det en northbridge som blir veldig varm og som kun har en liten kjøleribbe, som ikke kan være høyere fordi den da ville kunne være i veien for skjermkort nr 2. Derfor har jeg plassert en ekstra 80mm vifte som blåser litt luft der.

Lenke til kommentar

Dere sa ingen ting om hvorfor P182 har en laber kvalitetsfølelse, synes det virker som det kabinettet med best kvalitet av alle i testen.. Har selv sett er P190 real life.

 

Litt irreterende at dere får meg til å tvile på det kabinettet jeg har ønsket meg lenge da dere ikke sier hvorfor.. :grumpy:

Endret av Geisner
Lenke til kommentar
CH-05 ser jo mye bedre ut. Du skriver at det er fire kabinett i Aegis serien, men jeg finner bare to?

2 fronter x 2 farger...

 

grunnen til at bluescreen spør om dette (tipper jeg) er at det var flere av kassene som leverte en cpu temp på 18-20 grader, når romtempen var oppgitt til å være 22 grader.

 

hvordan er dette mulig med vanlig luftkjøling?

Høres for meg ut som en feil i BIOS. Asus P5B med nyere BIOS enn september 2006 (v.0701 var OK) viser f.eks konsekvent altfor lav CPU-temperatur - under romtemp idle. (Ja, jeg har opprettet en supportsak hos Asus ;) )

Lenke til kommentar
jeg ser av bildet at dere totalt har misset et viktig poeng med Antec P182...

Nemlig muligheten til å skjule kablene på baksiden av hovedkortplaten!

Det burde ikke se slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
p182_5.jpg

 

Men noe a la dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=168225

 

Hepp! Hvis du ser hva vi skriver om kabinettet så har vi slettes ikke oversett det. "På baksiden av bakplaten er det gjort klar for skjuling av kabler. Dermed kan man relativt greit få en datamaskin med et ryddig indre."

 

 

For dere som lurer på dette med temperaturer som er under romtemperaturen. Det er jo ikke mulig rent fysisk med bare vifter. Her er det nok måleren på hovedkortet som ikke er helt på nett. Ettersom det er samme hovedkort i alle oppsettene kan man heller fokusere på forskjellen mellom de ulike oppsettene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er over hodet ikke noe problem med skjult kabelføring i thermaltake kabinettet. Det er egentlig et helt genialt kabinett for skjult kabelføring! Hvis kablene blir trekt ut gjennom hullet bak strømforsyninga, så kan de legges mellom den plata som hovedkortet er festet til og veggen på kabinettet. Da kan de tas ut akkurat hvor du trenger de, og ingen kabler synes. Ledningene fra av/på bryter og resten av tinga foran på kabinettet kan strekkes bak veggen, tas ut bak hovedkortet, vippes ut under hovedkortet og rett i kontakten. Kablene til usb osv. i toppen kan også legges bak hovedkortet og trekkes ut der du trenger de. ta en titt på bildet jeg har lagt ved og se hvordan jeg har gjort det. ikke noe kabelrot der nei!post-145437-1199157396_thumb.jpg beklager dårlig bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...