Gå til innhold

Nokia denger løs på Apple


Anbefalte innlegg

Hm? N95 er dyrere enn iPhone. Forøvrig så er det ikke bare brukergrensesnittet - langt der ifra. Prøv iPhone browseren ved anledning, så merker du umiddelbart forskjellen. KHTML/WebKit er bare måten man rendrer sidene på. Det er et hav av forskjell på renderingen i N95 sin nettleser og iPhone sin.

Nå har ikke jeg sett nøye på hvilke betingelser som følger med et iPhone-kjøp. Jeg vet det er/har vært mulig å kjøpe iPhone og gå rundt Apples tanker om hvordan man må binde seg til dyre abbonnement, men synes likevel det blir feil å trekke inn slike kreative workarounds når man diskuterer pris. Når O2 lanserte iPhone i England ble det raskt konkludert med at ved å tegne et slikt abbonnement, så kunne man få en N95 gratis. Så at iPhone skal være billigere enn N95, blir i beste fall en søkt påstand.

 

Nå er jeg ingen storbruker av mobiltelefon privat, men jeg kjenner nok av de som er det til å tørre påstå at iPhone ikke er noen profftelefon. Greit nok, den er heller ikke tiltenkt å være det. Den har en helt annen målgruppe enn f.eks. E-serien til Nokia. Dekker den bruksområdet til noen, så er det fint for de. Noen Nokia-konkurrent er den uansett ikke og jeg føler meg overbevist over at Nokia gnir seg i hendene etter iPhones innmarsj på markedet. Det har medført fantastisk mye oppmerksomhet rundt mobiltelefoner og ingen har et bredere kundegrunnlag enn Nokia. Nokia tjener på dette, selv om Apple har sluppet en nisjetelefon med "få" potensielle kunder.

 

Du påpeker hvor avansert det er for den jevne bruker å innstallere programvare. Ser man stort på det, så stemmer ikke dette. Mobilmarkedet her hjemme på bjerget er på ingen måte reprentativt for hva som skjer i mobilverdenen. Ser man utover landets grenser, så ser man i langt større grad at folk har mobiltelefoner tilpasset sitt behov, sin bruk og sitt kunskapsnivå. Selv i forhold til våre naboland, skiller salgstallene seg veldig fra de norske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når O2 lanserte iPhone i England ble det raskt konkludert med at ved å tegne et slikt abbonnement, så kunne man få en N95 gratis. Så at iPhone skal være billigere enn N95, blir i beste fall en søkt påstand.

Det er korrekt at iPhone kun selges sammen med et abonnement med bindingstid. I USA går telefonen for $399 (~2170,- NOK) pluss to års bindingstid med et av de følgende abonnementene - det rimeligste er $59.99 (~326,- NOK) og inkluderer 450 ringeminutter, 200 SMS og ubegrenset bruk av datatrafikk.

 

I USA (siden det blir ryddigere om vi forholder oss til den samme regionen) koster en N95 ca $700 (~3800,- NOK) uten abonnement. Det er tydelig at bindingstiden har en god del å si for totalprisen av en iPhone, ner. :)

 

Nå er jeg ingen storbruker av mobiltelefon privat, men jeg kjenner nok av de som er det til å tørre påstå at iPhone ikke er noen profftelefon. Greit nok, den er heller ikke tiltenkt å være det. Den har en helt annen målgruppe enn f.eks. E-serien til Nokia.

Jeg er en storbruker. En virkelig storbruker faktisk, og jeg har store problemer med å se hva en E-serie-telefon (f.eks. E61i) gir meg som iPhone ikke gir meg.

 

- Mail over Exchange? iPhone har det.

- Syncing av kontakter og kalender? iPhone har det.

- Visning av vedlegg (Excell, Word og PDF)? iPhone har det (og det fungerer MYE bedre også :)

 

Dette er tre typiske "høyt-på-lista" features som proffbrukere vil ha/trenger.

 

Noen Nokia-konkurrent er den uansett ikke og jeg føler meg overbevist over at Nokia gnir seg i hendene etter iPhones innmarsj på markedet. Det har medført fantastisk mye oppmerksomhet rundt mobiltelefoner og ingen har et bredere kundegrunnlag enn Nokia. Nokia tjener på dette, selv om Apple har sluppet en nisjetelefon med "få" potensielle kunder.

Jeg er helt enig i at Nokia bruker iPhones lansering som et springbrett for å selge sine egne telefoner, men jeg er helt uenig i at iPhone er en "nisjetelefon" - faktisk så mener jeg det er omvendt. E- og N-serien til Nokia er nisjetelefoner om man ser på dem som for enten business eller underholdning (slik de er ment), mens iPhone har en helt annen approach -- den er ment å fungere kjapt og enkelt for den jevne bruker, altså massemarkedet.

 

Du påpeker hvor avansert det er for den jevne bruker å innstallere programvare. Ser man stort på det, så stemmer ikke dette. Mobilmarkedet her hjemme på bjerget er på ingen måte reprentativt for hva som skjer i mobilverdenen. Ser man utover landets grenser, så ser man i langt større grad at folk har mobiltelefoner tilpasset sitt behov, sin bruk og sitt kunskapsnivå. Selv i forhold til våre naboland, skiller salgstallene seg veldig fra de norske.

Ok, her må jeg nesten arrestere deg litt. :) Norge er et foregangsland når det gjelder smartphones (og dyre telefoner generelt). Vi er på verdenstoppen i utskiftning av telefoner (i gjennomsnitt hver 10. måned), og har ca. 20% penetrasjon av smartphones (ja, Asia ligger langt foran, men det markedet er også et helt annet og styres av helt andre markedskrefter).

 

Du tar forøvrig dessverre feil når det gjelder installasjonsproblematikk -- den jevne bruker _har_ store problemer med dette, og mange år på nakken i mobilutviklingsbransjen har gitt meg mer enn nok tall på brukeradopsjon for å være sikker i min sak. Ja, jeg vet at dette er det klassiske argumentasjonstrikset hvor man påstår noe uten å oppgi noen kilde, men jeg er bundet av NDAer her. Det skal dog finnes en hel rekke undersøkelser fritt tilgjengelig, jeg skal se om jeg ikke klarer å finne noen. Vet blant annet at Handango ga ut noen tall på dette for et år tilbake.

 

Jeg må forøvrig nevne at det er befriende å diskutere med noen som faktisk klarer å formulere fornuftige setninger for en gangs skyld -- et friskt pust på diskusjon.no :)

Lenke til kommentar

transistorbass: Fantastisk. Jeg mener det, dette må være en av de mer saklige og ordentlige diskusjonene her på lang tid! Er før øvrig helt enig med deg her. Selv har jeg nå gått fra Windows Mobile (som jeg var fornøyd med, for så vidt) til Neno (JA, jeg vet at dette er basert på Windows CE 6.0-kjernen), og selv om det er en "nedtur" i forhold til funksjoner og stæsj, er jeg veldig fornøyd. Det er selve opplevelsen, følelsen, av å bruke noe så intuitivt og lett som gjør utslaget. Ting fungerer akkurat som det skal, hele tiden. Bruker en E50 som jobbtelefon, og jeg merker veldig godt hvor treg den er, og hvor dårlig strukturert ting og tang er i forhold til Neo'n min.

 

For meg er iPhone veldig interessant, men ikke før det eventuelt kommer en iPhone Nano. Syns iPhone i dag blir for stor.

Lenke til kommentar
Ok, her må jeg nesten arrestere deg litt. :) Norge er et foregangsland når det gjelder smartphones (og dyre telefoner generelt). Vi er på verdenstoppen i utskiftning av telefoner (i gjennomsnitt hver 10. måned), og har ca. 20% penetrasjon av smartphones (ja, Asia ligger langt foran, men det markedet er også et helt annet og styres av helt andre markedskrefter).

 

Du tar forøvrig dessverre feil når det gjelder installasjonsproblematikk -- den jevne bruker _har_ store problemer med dette, og mange år på nakken i mobilutviklingsbransjen har gitt meg mer enn nok tall på brukeradopsjon for å være sikker i min sak. Ja, jeg vet at dette er det klassiske argumentasjonstrikset hvor man påstår noe uten å oppgi noen kilde, men jeg er bundet av NDAer her. Det skal dog finnes en hel rekke undersøkelser fritt tilgjengelig, jeg skal se om jeg ikke klarer å finne noen. Vet blant annet at Handango ga ut noen tall på dette for et år tilbake.

Vi er langt på vei enig om argumentene, men klarer å trekke ulike konklusjoner ut fra de.

 

Norge er et foregangsland på dyre telefoner og smartphones, mye takket være en i overkant heftig markedsføring fra både mobilforselgere og operatører. Det er nettopp pga dette at jeg mener at det norske markedet og norske mobilbrukere er representativt for hva som foregår i mobilverdenen.

 

Mens vi Norge gjerne har langt bedre telefoner enn vi trenger pga vår rikdom og kraftig subsidiering fra operatørene, ser man i større grad i utlandet at folk har telefonmodell etter behov. Har man en smartphone, er den ofte betalt av arbeidsgiver. Min erfaring tilsier at disse har langt mindre problemer med forståelsen av hvordan telefonen fungerer og hvilke muligheter som er tilgjengelige, enn en nordmann som har lest en mobiltest av en ny modell han får prakket på seg for 500 kr hos Elkjøp mot at han forlenger bindingstiden sin.

 

Bare for å ha det sagt, så er du ikke den eneste her som er bundet av diverse NDAer. Jeg har de siste årene vært i kontakt med ganske mange mobilbrukere gjennom jobb, i tillegg til jevnlig kontakt med flere av de største mobilprodusentene og internasjonale operatører. Så det ligger et visst grunnlag bak meningene mine. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...