grevaeg Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Hei folkens! Fikk ett lite problem her om dagen da jeg plutselig kom frem til at windows ikke har støtte for mer enn 21 stasjonsbokstaver (A-Z) Noen som har noen gode ideer om hvordan jeg skal få tilgang til alle diskene på en pc? Har hørt noe om at det er mulig å mounte alle diskene i ett dir i 2003 server og så mappe opp dir til en annen pc? sånn det er satt opp i dag så er det 3 PC-er det er snakk om PC1: 10x sata PC2: 8x sata, 4x sas PC3: 6x extern - USB Ønsker å få mappet opp alt av disker til en HTPC, slik at man kan streame stash fra det som da vil fungere som fil servere. Diskene er forøvrig 320gb+, og er ikke intr å sette opp raid på dem i utgangspunktet , noe grunnet lavere data sikkerhet hvis ett stripa raid skulle gått ned, og waste av diskplass ved speiling Takker for alle svar
Toad Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 kan jo alltids bare bruke funksjonen JBOD der du setter opp raid (om du har kontroller for det), den lager ikke noe speiling eller striping, kun setter sammen diskene til 1 partisjon, om 1 disk kræsjer mister du kun det som var på den disken
lain Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Evt mounter du diskene som mapper på en disk. f.eks om du har 3 disker med serier, mounter du 2 av de opp i mappe i den 3.
grevaeg Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Skrevet 8. oktober 2007 finnes det noen greie måter å få 2 disker til å vises som 1 uten å kjøre dem i raid? og er jbod software basert eller hardware? har ikke vært borti det før tror jeg... men er støtte for meste av raids på kontrollerne mine så vidt jeg vet, er bare en funksjon jeg ikke har sett før ^^,
ulyden Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 finnes det noen greie måter å få 2 disker til å vises som 1 uten å kjøre dem i raid? og er jbod software basert eller hardware? har ikke vært borti det før tror jeg... men er støtte for meste av raids på kontrollerne mine så vidt jeg vet, er bare en funksjon jeg ikke har sett før ^^, JBOD er Just a Bunch Of Disks. Det vil i praksis si at den henger diskene på hverandre og lager en stor disk av det hele. Så kan du forsåvidt partisjonere som du vil deretter. Men windows/linux vil oppfatte disken som én disk. Vil tro kontrollerende dine støtter det, det støttes i de fleste raid kontrollere. Litt mer om det her på Wiki - Øyvind
halnes1 Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Kan du ikke bare gå inn på diskene via my nettwork da? Rekner med at du nå har dei liggende under my computer. Blir jo det samme nesten.
wiberos Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Hei folkens! Fikk ett lite problem her om dagen da jeg plutselig kom frem til at windows ikke har støtte for mer enn 21 stasjonsbokstaver (A-Z) Noen som har noen gode ideer om hvordan jeg skal få tilgang til alle diskene på en pc? Har hørt noe om at det er mulig å mounte alle diskene i ett dir i 2003 server og så mappe opp dir til en annen pc? sånn det er satt opp i dag så er det 3 PC-er det er snakk om PC1: 10x sata PC2: 8x sata, 4x sas PC3: 6x extern - USB Ønsker å få mappet opp alt av disker til en HTPC, slik at man kan streame stash fra det som da vil fungere som fil servere. Diskene er forøvrig 320gb+, og er ikke intr å sette opp raid på dem i utgangspunktet , noe grunnet lavere data sikkerhet hvis ett stripa raid skulle gått ned, og waste av diskplass ved speiling Takker for alle svar Du vet /har løsningen allerede du. (å bruke dynamiske volumer er ikke aktuelt for deg, siden du har et forhåndsbestemt system for hvordan og hva diskene vil inneholder (struktur))
geir__hk Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) kan jo alltids bare bruke funksjonen JBOD der du setter opp raid (om du har kontroller for det), den lager ikke noe speiling eller striping, kun setter sammen diskene til 1 partisjon, om 1 disk kræsjer mister du kun det som var på den diskenDet er helt feil det du sier. Hvis én disk i et JBOD oppsett kræsjer, så mister du dataene fordi filtabellen mest sansynligvis går tapt. Og selv om filtabellen tilfeldigvis skulle ligge på en intakt disk, så er det likevel et problem når halvparten av dataene er gått tapt. Siterer fra pcguide.com Easier Disaster Recovery:If a disk in a RAID 0 volume dies, the data on every disk in the array is essentially destroyed because all the files are striped; if a drive in a JBOD set dies then it may be easier to recover the files on the other drives (but then again, it might not, depending on how the operating system manages the disks.) Considering that you should be doing regular backups regardless, and that even under JBOD recovery can be difficult, this too is a minor advantage. Men for å svare trådstarter: Nå har jeg ikke helt oversikten over hvordan du ønsker å ha det, men internt på en enkelt maskin så har du i win2k, xp, vista og server-os muligheten til å mappe en partisjon i en mappe på en ntfs-partisjon. Endret 10. oktober 2007 av geir__hk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå