Gå til innhold

PC-en min fryser/låser seg....!?!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har hatt Vista Ultimate installert på PC-en nå over et halvt år ca, og alltid irritert meg over at plutselig etter litt bruk så finner PC-en på å fryse/låse seg, samtidig som at skjermen starter å flimre ganske mye og man ser ikke lenger hva det er på skjermen, alt løser seg ved hjelp av omstart...., men pleier som oftest å skje igjen da ganske så fort hvis det har skjedd for ikke så veldig lenge siden. Og noen ganger fungerer den helt perfekt.

Kan få samme symptomer ved å kjøre opp maskinen fra dvalemodus, da taster jeg passordet for å logge inn, og da låser alt seg samtidig som skjermen begynner å flimre som bare det....

 

Dette gjelder en bærbar PC, med 1,73GHz Centrino M, 1 GB RAM, 128 MB skjermkort....

 

Vet noen hva problemet kan være??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt umulig å svare på hva som er feil på maskinen din. Det kan være alt fra en dårlig/ødelagt minnebrikke til at hele hovedkortet er ødelagt. Hadde faktisk samme problem med min maskin nylig, den "frøs" etter alt fra 10 min til en time etter oppstart, og måtte holde powerknappen inne for å starte maskinen på nytt. På Datakjeden fant de ikke ut av problemet før jeg hadde levert inn maskinen 4 (!) ganger. Enden på visa var at de byttet hele hovedkortet og 2048 mb RAM. Du kan jo gå inn i hendelseslista/loggen og se om du finner noen spor der, hvis ikke kan du prøve å reinstallere Vista for å eliminere evt feil på systemfiler. Funker ikke dette bør vel noen som har peiling kjøre et diagnoseprogram på hardware'n din for evt finne ut hvilken del som har konka.

Lenke til kommentar
Det er helt umulig å svare på hva som er feil på maskinen din. Det kan være alt fra en dårlig/ødelagt minnebrikke til at hele hovedkortet er ødelagt. Hadde faktisk samme problem med min maskin nylig, den "frøs" etter alt fra 10 min til en time etter oppstart, og måtte holde powerknappen inne for å starte maskinen på nytt. På Datakjeden fant de ikke ut av problemet før jeg hadde levert inn maskinen 4 (!) ganger. Enden på visa var at de byttet hele hovedkortet og 2048 mb RAM. Du kan jo gå inn i hendelseslista/loggen og se om du finner noen spor der, hvis ikke kan du prøve å reinstallere Vista for å eliminere evt feil på systemfiler. Funker ikke dette bør vel noen som har peiling kjøre et diagnoseprogram på hardware'n din for evt finne ut hvilken del som har konka.

9658192[/snapback]

 

Tror jeg bare går tilbake til WinXP, er lei alt tullet med Vista nå, alltid noe nytt den finner på.....

Lenke til kommentar
Det er helt umulig å svare på hva som er feil på maskinen din. Det kan være alt fra en dårlig/ødelagt minnebrikke til at hele hovedkortet er ødelagt.

9658192[/snapback]

Umulig er det langt i fra. De delene du nevner er det trolig ikke.

 

Mest sannsynlig er det en driverfeil på skjermkortet, eller en feil på selve skjermkortet. Mulig det også er varmerelatert.

 

Som bruker kan du ikke gjøre veldig mye med en bærbar. Men du kan prøve å oppdatere driveren til skjermkortet.

 

Om det ikke hjelper noe kan det likeså være problemer med kontaktpunktet til skjermen. Dette er heller tvilsomt, da problemet oppstår over tid osv.

Lenke til kommentar
Det er helt umulig å svare på hva som er feil på maskinen din. Det kan være alt fra en dårlig/ødelagt minnebrikke til at hele hovedkortet er ødelagt.

9658192[/snapback]

Umulig er det langt i fra. De delene du nevner er det trolig ikke.

 

Mest sannsynlig er det en driverfeil på skjermkortet, eller en feil på selve skjermkortet. Mulig det også er varmerelatert.

 

Som bruker kan du ikke gjøre veldig mye med en bærbar. Men du kan prøve å oppdatere driveren til skjermkortet.

 

Om det ikke hjelper noe kan det likeså være problemer med kontaktpunktet til skjermen. Dette er heller tvilsomt, da problemet oppstår over tid osv.

9662018[/snapback]

 

Det jeg har tenkt på er at det er varmerelatert..... Vifta pleier som regel å gå når det skjer...., men burde ikke skje når bærbaren har vært i dvale, og ligget i 18-19 grader. Og saken er jo at jeg får ikke justert hastigheten på viftene på denne unike bærbaren heller, hehe

 

Har oppdatert skjermkort driveren til siste versjon også, hjelper ikke noe det heller.

Lenke til kommentar
Det er helt umulig å svare på hva som er feil på maskinen din. Det kan være alt fra en dårlig/ødelagt minnebrikke til at hele hovedkortet er ødelagt.

9658192[/snapback]

Umulig er det langt i fra. De delene du nevner er det trolig ikke.

 

Mest sannsynlig er det en driverfeil på skjermkortet, eller en feil på selve skjermkortet. Mulig det også er varmerelatert.

 

Som bruker kan du ikke gjøre veldig mye med en bærbar. Men du kan prøve å oppdatere driveren til skjermkortet.

 

Om det ikke hjelper noe kan det likeså være problemer med kontaktpunktet til skjermen. Dette er heller tvilsomt, da problemet oppstår over tid osv.

9662018[/snapback]

 

Det er umulig å gi en eksakt diagnose av hva som er feilen, på et forum, når det eneste man vet er at maskinen fryser. Det er en hel rekke med forskjellige ting som kan være årsaken til det. Det er selvsagt verd å forsøke de tingene du foreslår, men poenget mitt var at det kan også være en del andre ting som man må gå litt grundigere til verks for å finne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...