Gå til innhold

Overklokking av en amd64 x2 4200+ cpu?


Anbefalte innlegg

Har aldri vært borti klokking av cpu før, så det jeg lurer på hvordan overklokker man? har hørt at å overklokke en AMD cpu er litt annerledes enn en Intel cpu?

 

Når vet jeg at jeg har klokket for langt? og er det stor sjanse for å øddelegge cpu'en i prosessen?

 

Har ikke mye kjøling i maskina, cpu kjøler er av typen Zalman CNPS9500LED.

Ifølge speedfan ligger den rundt 36 grader idle og rundt 45 når den jobber.

 

Så håper det er noen smartinger her som kan hjelpe meg litt. Har ikke tenkt til å overklokke noe ekstremt, bare litt for å se om jeg faktisk tjener noe på dette i det hele tatt.

 

 

Edit: Kjører Vista Ultimate x64, Maskinvare:

Asus A8N32-SLI Delux

2GB GeIL Value DDR400

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil sette en sperre på feks 50 grader når den jobber, så er det en fin måte å ikke klokke så mye at PC-en går til hælvette, dette kan du feks gjøre i bios, og stille inn på at den skal skru seg av, eller at system speaker skal pipe...

 

Har mye av den samma PC-en vi :p bortsett fra at jeg sendte hovedkortet på service i dag:P

 

Jeg har ikke vært borti så mye klokking av cpu jeg heller, men tror det er enklest å bruke et program for å gjøre det...

Lenke til kommentar

Har drivd å prøvd meg frem nå, men jeg skjønner jo ikke så mye bortsett fra at fsb er på 240 multiplyer er på 10x så cpu hastigheten er nå på 2400, maskina starter vertfall, og ifølge speedfan er vertfall ikke idle tempen forandret seg mye.. Men vet ikke helt om jeg kan stole på speedfan, skulle hatt en ekstern temp måler.

 

Skal teste litt mer, håper bare ikke PC-en tar kvelden.

Har lyst på noe rundt 2,4/2,5ghz kjører det stabilt er jeg fornøyd.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Du vil ikke merke så store forskjeller når du overklokker, men det jeg heller ville satset på var å bytte ut rammen. Hadde selv 2 gb Geil 800 mhz, med klokking 4-4-4-12, og merka STORE forandringer etter 2gb til av samme slag... Jeg ville bytta ut de 400 mhz dine til 800 mhz... Tror du hadde merka store forskjeller der, betalte ikke mer enn 2000 for 4 gb ram

Lenke til kommentar
Du vil ikke merke så store forskjeller når du overklokker, men det jeg heller ville satset på var å bytte ut rammen. Hadde selv 2 gb Geil 800 mhz, med klokking 4-4-4-12, og merka STORE forandringer etter 2gb til av samme slag... Jeg ville bytta ut de 400 mhz dine til 800 mhz... Tror du hadde merka store forskjeller der, betalte ikke mer enn 2000 for 4 gb ram

9652621[/snapback]

 

 

Har du link til disse? og er de til socket 939?

 

Edit: Er dårlig med 2x 2gb set til socketen min, men det jeg har vurdert er å kjøpe 2x 1024mb av samme type jeg har nå slik at det blir 4x 1024, men er usikker...

 

 

Edit2: Klokkinga gikk bra helt til jeg prøvde å tulle med minnet, etter som jeg klokka så forandret hastigheten seg på minne osv.. siden det meste står på "auto" så jeg tenkte jeg skulle prøve å sette minne til default hastighet manuelt, det gikk ikke så bra. Endte opp med at jeg fikk "bad bios checksum" eller noe slikt, maskina starta opp, men den begynte å lage rare lyder. Fikk ordna det til slutt da og nå er tinga tilbake til normalt, tror jeg holder meg unna overklokking foreløpig :p

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Problemet er at du mest sannsynlig kjører minnet på en 1:1 divider til FSB. Det betyr at når du setter FSB opp så setter du hastigheten på RAM opp like mye. Dette har man lavere dividere for å kompansere med.

 

Feks om du har divider som heter 8:10, så kan du ta FSB x (8/10) = FSB x 0,8.

 

Det første jeg pleier å gjøre når jeg OC-er mitt x2 system er å sette multiplier til minimum, altså underklokke CPU. Og samtidig sette opp FSB uten å røre divider. Da finner man ut hvilken hastighet RAM takler.

 

Etterpå dette kan du sette opp igjen multiplier, og jobbe deg opp mot den FSB-hastigheten som RAM tåler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Post et cpu-z bilde av klokken da :) Jeg hadde denne cpuen før og jeg dro den opp i 2,85ghz 24/7 og 3,2ghz maks på luft. I motsetning til intel, så må du også passe på HTT på en amd rigg. Når det blir ustabilt kan det også være en faktor som holder igjen, noen hk liker ikke mye klokking av denne frekvensen, mens andre klarer mer. Men det kan være like greit å holde den like under 1000mhz slik at man slipper å tenke på den, uansett taper du ikke noe merkbar ytelse om HTT er på 600, 800 eller 1000mhz.

 

Du har også minne av value typen, så noe vill klokk på de brikkene er ikke å forvente. Bruk heller en divider på brikkene og sats på å få de tilnærmet stock frekvens istedet. Jeg hadde også slike valuebrikker og de klokka ræva for å si det slik, og det var nesten ikke verdt å klokke de, derfor kjørte jeg de bare med 5mhz overklokk når jeg nådde maks klokk stabile 24/7 klokk på cpu.

 

Tripple-Nipple: Klokkinga bør du helst gjøre i bios, eller helst delvis i det minste. Tviler på at AI Booster tar høyde for HTT osv. Men poster du et cpu-z bilde så ser du med en gang om det er tilfellet eller ikke. Hvis du ikke følger med HTT kommer du som oftest litt opp i frekvens til det stopper helt.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Kjøpte meg ett M2N32 hovedkort fra asus nå, og der følgte det med et overklokkingsprogram, og jeg fikk den opp på 4220ghz og den kjører helt stabilt... Skjedde noe feil når jeg kom opp i 4600 så det fikk holde... Programmet heter AI Booster

 

Hehe:p Jeg skreiv feil over, mente 2420... Kjører stabilt med dette, men prøver jeg mer så skrur den seg bare av... Jeg har aldri prøvd å overklokke før nå, så jeg aner ikke hvordan jeg gjør det i bios... Noen som kan forklare litt eller har en bra link? Helst norsk:P

Lenke til kommentar

HTT er det som også kalles HT Link på CPU-Z bildet ditt. Den ligger på 880mhz nå, noe som ikke skulle hindre deg i å klokke lengre. HTT bestemmes ut fra FSB x HTT multi. HTT multipliern er en egen multiplier som fungerer på samme måte som cpu multipliern. Så som du ser på bildet ditt, så er HTT på 880mhz, og FSB på 220, så det vil si at multipliern står på 4x. 4x 220 = 880mhz.

 

Men har du redusert frekvensen på minnet? Trykk på memory-fanen i cpu-z og post bilde av den også. Mulig du også trenger mer spenning på cpuen for å komme lengre, men pass på temperaturene. Siden HTT er grei nå og alt det andre ser greit ut, så kan det være minnet eller for lite spenning på cpuen som holder igjen.

Lenke til kommentar

RAM timings må du selv stille riktig i BIOS, ellers klokker Geil brikkene veldig bra til å være i sin prisklasse. Prøv å holde deg unna AI Booster, gjør heller ting manuelt. Egentlig må du regne ut ting selv, men for en stund fant jeg en genial kalkulator som gjør den jobben for deg.

 

http://home.arcor.de/xxmartin/Calculator/

 

Kjøpte meg ett M2N32 hovedkort fra asus nå, og der følgte det med et overklokkingsprogram, og jeg fikk den opp på 4220ghz og den kjører helt stabilt... Skjedde noe feil når jeg kom opp i 4600 så det fikk holde... Programmet heter AI Booster

 

Hadde du fått 4220GHz, ville det vært en usannsynlig verdensrekord. Du tenker sikkert på 4220MHz, men det blir også feil, 2 kjerner på 2110MHz != 4220MHz.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...