Gå til innhold

Overklokking av en amd64 x2 4200+ cpu?


Anbefalte innlegg

Da har jeg kjørt en time med OCCT stresstest uten problemer, noe som bør gi en grei indikasjon på at systemet er stabilt. Men det hjelper ikke stort på problemet mitt.

Men takk for at du prøvde å hjelpe Brian_N.

 

Problemet kan være hk ditt. Jeg hadde nesten et tilsvarende MSI K8N kort, og det var så sta og klokke med. Det du kan prøve å gjøre er å øke PCI-E frekvensen 3-4mhz og se om det hjelper, øk fsb ett eller to hakk mer enn det maks klarer og se om det starter da. Hvis ikke går du over til klokking i bios, du setter da alt av nødvendige innstillinger i bios først, og øker fsb fra windows. Dette gjorde jeg til slutt på mitt hk, og klarte fint å klokke til 3ghz+. Siden PC-en din nekter å boote ved en viss frekvens, mens den samtidig er dønn stabil, så er det noe som skurrer. Tipper du har samme problemet som meg, derfor anbefaler jeg deg å klokke fsb i windows.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.

 

Nå prøvde jeg det første du sa med å øke PCI-E frekvensen og det funket utmerket :D Jeg fikk nå bootet med en fsb på 250mhz. Da er cpu'en på 2750mhz. PCI-E frekvensen er nå på 110mhz (100mhz originalt), hvor høyt er det trygt å sette denne? For som jeg forstod det så må du øke denne litt etter litt ettersom du øker fsb'en.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig litt på egen risk, du bør ikke øke den mer enn nødvendig i alle fall, booter den nå, så ikke øk den mer. Drar du den for langt kan os'et ditt bli korrupt, og du må formatere. Jeg ville ikke dratt den så mye lengre i alle fall, hvis det booter så har du økt frekvensen nok. Det er ikke noe fastisvar på hvor høyt du kan dra PCI-E frekvensen før dette skjer, så det er bare å føle deg fram selv men du er advart. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jeg har lest om folk som har fått os'et sitt korrupt av overklokking av bare den spesifikke frekvensen, men hardwarefeil tviler jeg på at du vil få. PCI-E frekvensen er normalt ikke noe du klokker, men på din generasjon av MSI kortene er det en bug, om du vil kalle det det som gjør at det ikke klokker bra. Så jeg fikk tips for lenge siden om at det kunne lønne seg å øke PCI-E frekvensen noen små steg, og det fungerte hos meg. Hvorfor har jeg ikke noen aning på, PC-er er rare greier iblant. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...