Gå til innhold

Nikon 18-70 jukser på "uendelig"


Anbefalte innlegg

Oppdaget for ca 3 uker siden at mitt 18-70 Nikon objektiv ikke klarte å skarpstille i området * uendelig *, jeg må vri litt på fokusringen for at den skulle klare å skarpstille.

 

Er dette ren slitasje og tegn på at objektivet må byttes?

Har vel tatt ca 5k bilder med det hittil.

 

Dette oppstod på ferie i Qatar, mulig at høy luftfuktighet kan ha skadet objektivet på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik er det på min 70-200/4 USM også.

 

Personlig tror jeg det er fordi det på en måte ikke er noe på "uendelig". At man alltid må litt tilbake.

 

Testet dette i flyet over Italia en gang husker jeg. Og jeg se "uendelig" langt, men likevel ble ingenting skarpt når den manuelle fokuseringen er stilt på det lengste. Vred jeg den dog litt tilbake fokuserte den fint på fjellene mange hundre kilometer unna. (Jada, ta det med en klype salt.. :) )

 

Derfor tror jeg dette er normalt, uten å ha noen eksakt forklaring på hvorfor.. ;)

 

Red.: Men så kommer vel PM snart og forklarer hele prosessen ved fokusering og løser problemet. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Dette er tilfelle med de fleste objektiv; stiller du det manuelt så langt mot uendelig du får det så er det som regel litt 'for mye' og blir dermed ikke så skarpt som om du stiller bittelitt tilbake.

 

Som mr. Olsen sier; prøv å fokusere på månen (man finner vel ikke noe som er lengre borte) og selv den er for langt unna til å bruke 'uendelig' på max :)

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Dette er tilfelle med de fleste objektiv; stiller du det manuelt så langt mot uendelig du får det så er det som regel litt 'for mye' og blir dermed ikke så skarpt som om du stiller bittelitt tilbake.

 

Som mr. Olsen sier; prøv å fokusere på månen (man finner vel ikke noe som er lengre borte) og selv den er for langt unna til å bruke 'uendelig' på max :)

9650188[/snapback]

 

Du mener for nerme

Lenke til kommentar

Men det har ikke vært slik før.

La meg ta et eksempel:

Si jeg skal ta bildet av et tre som er kanskje 10-15m foran meg, det klarer den ikke å skarpstille, men det har aldri vært noe problem tidligere, prøvde med et par andre objektiver også på samme sted og de klarte det fint (12-24 og 50).

Men hvis jeg bare skrur bittelitt på fokusringen så biper den og indikerer fokus.

Lenke til kommentar

Hadde en følelse av at det var noe mer når jeg leste innlegget ditt, men jeg svarte på teoriene rundt hvorfor man kan fokusere forbi infintiy. :)

 

Det kan virke som om objektivet ditt er litt sykt. Har du testet å fokusere flere ganger? Altså først en gang, så forsøke igjen? Hva skjer da? Beveger den seg i det minste nærmere rett stilling? Det kan være at det på en eller annen måte har blitt "avkalibrert" (i mangel på et bedre ord), og da må det i tilfelle inn for kalibrering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...