Gå til innhold

Deionisert vann, er det batterivann?


Anbefalte innlegg

Ute på jobben min så har vi såkalt "deionisert vann" som jeg ble fortalt det heter. Det blir kun brukt til å fylle på vann på batteriene til truckene som jobben bruker.

 

..Nå vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det er rett type, om det er renska for mineraler, alger osv...For jeg har lest på forumet at det er mange div væsker man ikke skal ha i vannkjølingen som f.eks springvann nettopp pga det over tid vil dannes alger som ødelegger flowen.

 

Men det at dette "deioniserte vannet" nettopp blir brukt i batteriene på truckene, det må jo da være en grunn til at de bruker dette vannet så jeg kommer til å bruke dette vannet i vannkjølingen min med mindre noen andre sier noe annet...Jeg er i alle fall 100% sikker på at det er bedre å bruke dette vannet enn springvann.

 

Noen som protesterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ute på jobben min så har vi såkalt "deionisert vann" som jeg ble fortalt det heter. Det blir kun brukt til å fylle på vann på batteriene til truckene som jobben bruker.

 

..Nå vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det er rett type, om det er renska for mineraler, alger osv...For jeg har lest på forumet at det er mange div væsker man ikke skal ha i vannkjølingen som f.eks springvann nettopp pga det over tid vil dannes alger som ødelegger flowen.

 

Men det at dette "deioniserte vannet" nettopp blir brukt i batteriene på truckene, det må jo da være en grunn til at de bruker dette vannet så jeg kommer til å bruke dette vannet i vannkjølingen min med mindre noen andre sier noe annet...Jeg er i alle fall 100% sikker på at det er bedre å bruke dette vannet enn springvann.

 

Noen som protesterer?

9638841[/snapback]

 

Deionisert vann er et steg videre fra destillert vann. Med andre ord er det destillert vann med nøytral ladning(deionisert). I vannkjøling merker du ingen forskjell, men deionisert vann er skapt for å så forlenge livet til batterier ytterligere i forhold til bare destillert vann (de som brukes i truck'er er svindyre og med andre ord så er det verdt hver eneste krone for å så pleie de best mulig)

Lenke til kommentar

Nei og Ja..

 

Deionisert vann vil ikke lede strøm, men husk, at med en gang du tilsetter noe, som f.eks etan-1,2-diol, så vil muligens løsningen begynne å lede strøm. Uansett, vann har en motstand på 15Mohm/cm, mens deionisert vann har en motstand på 18,3Mohm/cm. Det vil lede strøm, men ikke i like stor grad som springvann.

 

Det at væsken er deionisert betyr ikke at den mangler ioner. Det betyr bare at det er et likt antall OH- og H3O+ ioner i den, så den vil fremdeles ruste stæsj. Deionisert betyr bare at det ikke er andre typer ioner i den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Wikipedia sier:

 

In chemical and biological laboratories, as well as industry, cheaper alternatives such as deionized water are preferred over distilled water.[citation needed] However, if these alternatives are not sufficiently pure, distilled water is used. Where exceptionally high purity water is required, double distilled water is used.

 

Distilled water is also commonly used to top up lead acid batteries used in cars and trucks. The presence of other ions commonly found in tap water will cause a drastic reduction in an automobile's battery lifespan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...