Gå til innhold

Historiske romaner fra korstogene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest noen særlige historiske romaner fra den tiden, men hvis du ønsker å lære mer om korstogene er The Oxford Illustrated History of the Crusades å anbefale. Den er underholdende og lærerik, skrevet for massene. :)

 

Ellers har jeg hørt mye bra om Massacre at Montsegur: A History of the Albigensian Crusade. Handlingen her foregår ikke i det hellige landet, men hører til temaet likeså.

Lenke til kommentar

Takker for svar. The Oxford Illustrated History of the Crusades skal jeg definitivt anskaffe.

 

Massacre at Montsegur: A History of the Albigensian Crusade så også veldig interessant ut, setter den ihvertfall på listen over bøker jeg bør skaffe meg i nær fremtid.

 

Kom gjerne med flere forslag. :)

Lenke til kommentar

Baudolino av Umberto Eco er en knallbok fra denne perioden. Det fjerde korstoget utgjør rammehistorien, mens resten av boka er et fantastisk eventyr som blander fakta og fiksjon på typisk Eco-vis. Rosens navn av samme forfatter er også en super middelalderroman.

 

Edit: Jeg vet det var bøker du etterlyste, men jeg vil likevel også anbefale Det syvende seglet av Ingmar Bergman, sånn i tilfelle du ikke har sett den. :)

Endret av marekatta
Lenke til kommentar

Herlig! Baudolino ser ut som akkurat hva jeg lette etter Rosens navn fikk jeg nylig anbefalt av en venn, den tror jeg i tillegg vi har stående i bokhylla.

 

Og Det Syvende Inseglet er på listen min over kultfilmer jeg skal se. :)

 

Takker for tips, keep 'em coming.

 

Forresten, tar gjerne imot andre historiske romaner fra Middelalderen, helst med krig som et sentralt tema.

Lenke til kommentar
Hvis du er interessert i korstogene, er dette en viktig bok (Paperback på Pax forlag):Amin Maalouf sin Korstogene sett fra Arabernes side. Ikke en roman dette, men det virker som Guillou er mye påvirket av denne i sin "Arn-serie"

RandiA

 

Ja, og den er lettere ensidig satt sammen, naturlig nok. En morsom motvekt er "The Politically Incorrect Guide to Islam (and the Crusades)" av Robert Spencer

 

Et par andre tips:

 

- "The Alexiad" av Anna Comnena - en øyenvitnesskildring fra en kultivert kristen vinkel i Bysants, lagt til perioden rett før og under det første korstog.

 

- Poul Hoffmanns fantastiske trilogi om korsfarertiden, "De fagre riker", "Maktens natt" og "Den gyldne rosen"

 

Ellers har vi krimserien av Tom Harper, der første bind er "The Mosaic of Shadows"

 

Mvh

Evig Student

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...