Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sug, ikke blås!


Anbefalte innlegg

God dagen.

 

Her om dagen kjøpte jeg meg ny vifte til bilen min. Elektro-vifte fra en Volvo V70.

Problemet er at vifta går feil vei, både etter hvordan jeg skal ha den, og hvordan den står orginalt. (altså har forrige eier snudd rotasjonsveien)

 

Det jeg da lurer på er: Hvordan snur jeg denne tilbake?

Bytter jeg om polene på batteriet så vil den bare ikke gå.

Er det så enkelt som å bare bytte om polene? Isåfall må vel det da gjøres inni den elektronikk-boksen som står på vifta, der hvor ledningene fra batteri forsvinner inn!?

Tusen takk for all hjelp :)

 

Mvh. Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byttet du polene på bilbatteriet? I så fall tror jeg kanskje du bør få litt hjelp til dette.

 

En likestrømsmotor bør gå motsatt vei om du bytter polaritet, men det gjør du IKKE på bilbatteriet...

 

Ellers er det kanskje mulig å snu rotoren i vifta, men jeg tviler.

 

EDIT: Vi har egen kategori for bil og motor. Denne er en smule feilpostet...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Postet her fordi jeg synes det har mer mer vifte å gjøre, enn med bil ;)

Når jeg mente å snu polene på batteriet så mente jeg kun å bytte om rød og svart ledning inn til vifta ;)

det som er så rart, det er at ut av elektro-boksen på vifta så kommer det en rød og en svart ledning... disse er så sjøtet med kabelsko så det blir svart og rød, altså at ledningene er byttet om.

 

Trur jeg skal åpne opp og se hvordan det ser ut inni der, for det er helt tydelig at noe er blitt bytta om!?

Lenke til kommentar

Hvis det er en ren likestrømsmotor med børster så burde den gå andre veien om man snur polariteten. Har den ikke børster så ligger det en liten elektronisk krets der som styrer vifta. Da vil vifta enten gå samme vei uansett eller ikke gå i det hele tatt om man snur polariteten.

 

Om vifta sitter foran radiatoren skal den blåse mot radiatoren.

Om vifta sitter bak radiatoren skal den suge luft igjennom radiatoren.

 

På min bil sitter vifta foran. :ermm:

Lenke til kommentar
Hvis det er en ren likestrømsmotor med børster så burde den gå andre veien om man snur polariteten. Har den ikke børster så ligger det en liten elektronisk krets der som styrer vifta. Da vil vifta enten gå samme vei uansett eller ikke gå i det hele tatt om man snur polariteten.

 

 

9635059[/snapback]

 

Om det er en ren likestrømsmotor uten permanentmagneter som veldig mange likestrømsmotorer ikke har, kan man ikke endre retningen ved å endre polaritet på motoren. Da endres både det ytre statiske magnetfeltet og det indre som vekselvis endrer retning, og man ender opp med at man snur begge magnetfeltene og motoren går samme vei. Skal man endre retningen da må man åpne motoren og endre noen koblinger internt

 

Har derimot motoren permanentmagneter kan polariteten snus.

 

edit:skriveleif

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...