Gå til innhold

trenge hjelp med å formatere!


IT-mann

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fuitsu Siemens Amilo Pro, Den har hatt Vista operativesystemet. Og en av kunde vår vil har XP pro. Han har hartt Vista i en stund, men det gikk så treigt etter en lang stund. Når jeg skal formatere pc så fikk jeg feilmelding som følgende: Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på Datamaskinen. Kontroller at harddiskene er slått på og koblet til datamaskinen, og at maskinvarekonfigurasjonen er riktig. Du må kanskje kjøre et diagnoseprogram eller installasjonsprogram fra leverandøren.

 

jeg har prøvd å formatere harddisk med et program som hete "Ultimate BootCD" og jeg trudde at jeg kunne installere XP etter det, men neida :wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har prøvd å formatere harddisk med et program som hete "Ultimate BootCD" og jeg trudde at jeg kunne installere XP etter det, men neida :wallbash:

 

Fysj og fy... Du trenger bare å bruke Windows-Cden for å formatere. Bare stikk den i og start dataen på nytt og la den boote fra CDen. (du må sette BIOS til å boote fra cd-drive)

 

Nå ser det ut til at noe er klusset til. Det er neppe noe galt med harddisken ettersom det kun er avhengig av at BIOS vet at du har en harddisk i maskinen når du booter med Windows-CDen. Sjekk om BIOS gjennkjenner harddisken din. Gjør den ikke det må du kanskje kjøre en BIOS-oppdatering (noe jeg tror er lite sansynlig). Siste mulighet er vell at harddisken som står i maskinen har tatt kvelden på et helt usansynlig tidspunkt og at du får prøve å erstatte den.

 

At du skal trenge en bootdisc med harddisk-kontroller tror ikke jeg såfremst det ikke er to harddisker i raid på denne. Selv da har jeg vanskelig for å forstå at ikke BIOS tar for seg dette.

 

Om noen her på forumet har noen invendinger med det jeg har skrevet får de gjerne komme med det... da lærer jeg noe nytt :)

Endret av kehax
Lenke til kommentar
Om noen her på forumet har noen invendinger med det jeg har skrevet får de gjerne komme med det... da lærer jeg noe nytt :)
Nå kjenner jeg ikke til den aktuelle modellen, men det er en biteliten sjanse for at sata-kontrolleren (ja for det der var liksom ikke et problem med ide-kontrollere) ikke er ikke er støttet av windows. Gjelder kun noen få skjeldne modeller.

 

Og så kan det jo hende trådstarter prøver å installere en eldre XP-versjon enn sp2. Husker jeg ikke feil så var det først etter SP2 at det ble vanlig med innebygget støtte for sata-disker.

Lenke til kommentar

Støtte av raid controllere av windows kommer ann på raid kontrolleren på hoved kortet. Nyere kontrollere støttes av både xp og vista (som regel). Mitt gamle asus p4c800 h.kort har promise kontroller som ikke støttes av verken xp eller vista. Må bruke diskett (!!) for install av xp drivere under install: Vista er det ikke drivere til ennå :/

 

Min erfaring i allefall. Sikkert noen som kan mer om emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...