Gå til innhold

MS Office 2007 under lupen


Anbefalte innlegg

Hvordan er ytelsen i Linux?

 

Angående Office Open XML.

Jeg har lest at implimentasjonen av ooxml i Office 2007 ikke følger den standarden MS prøver å få godkjent i ISO. Stemmer dette, eller er det bare M$-bashing-propaganda?

 

For at MS Office skal bli et alternativ for meg, så må den iallfall ha full støtte for ODF eller en annen (virkelig) åpen standard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er ytelsen i Linux?

 

Angående Office Open XML.

Jeg har lest at implimentasjonen av ooxml i Office 2007 ikke følger den standarden MS prøver å få godkjent i ISO. Stemmer dette, eller er det bare M$-bashing-propaganda?

 

For at MS Office skal bli et alternativ for meg, så må den iallfall ha full støtte for ODF eller en annen (virkelig) åpen standard.

9622236[/snapback]

 

Office 2007 har vel null ytelse i Linux.

 

Office 2007 bruker ikke OOXML, men en variant som heter MSOOXML. Forskjellen er så stor at en rett laget OOXML parser ikke kan lese dette formatet korrekt. Så alle som skaffer seg Office 2007 fordi OOXML kanskje skal bli en standard, de må faktisk konvertere alle sine dokumenter.

Lenke til kommentar
Office 2007 bruker ikke OOXML, men en variant som heter MSOOXML. Forskjellen er så stor at en rett laget OOXML parser ikke kan lese dette formatet korrekt. Så alle som skaffer seg Office 2007 fordi OOXML kanskje skal bli en standard, de må faktisk konvertere alle sine dokumenter.

9622373[/snapback]

Jeg trodde ikke det var så ille.

Tenkte at det kanskje kunne hende at noen dokumenter så litt feil ut......

Skjønner ikke at Microsoft kan slippe unna med slikt, jeg.

Blir jo redd her.

Ønsker jo å lettest mulig kunne utveksle dokumenter med andre.

Lenke til kommentar
Ønsker jo å lettest mulig kunne utveksle dokumenter med andre.

9622426[/snapback]

Isåfall burde jo alle gå for ODF, noe all fornuft også skulle tilsi. Eneste som motvirker en slik migrering er jo Microsofts enorme markedsmakt med MS Office.

 

ODF er for lengst implementert i en rekke produkter, både konvensjonelle programmer som OpenOffice, KOffice og Abiword, i tillegg til online-løsninger som Google Apps. Til slutt vil vel ODF være støttet av alle leverandører unntatt MS :thumbdown:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Synes dette med dokumentformater er viktigere enn om Windows kommer med mediaplayer. Om du bruker windows er det enkelt å installere en annen mediaplayer, men bruker du MS Office er det ikke enkelt å ordne støtte for ISO-standarder.

 

EU burde endre prioriteringene sine

Lenke til kommentar
Synes dette med dokumentformater er viktigere enn om Windows kommer med mediaplayer. Om du bruker windows er det enkelt å installere en annen mediaplayer, men bruker du MS Office er det ikke enkelt å ordne støtte for ISO-standarder.

 

EU burde endre prioriteringene sine

9622891[/snapback]

Her har du ikke fulgt med; domstolen nevnte særlig mediaplayeren fordi dette var det saksøker fremla påstand om(saksøker var et firma som laget et tilsvarnde produkt). Derfor fikk den altså økt oppmerksomhet; men det dommen slår fast og som får stor presedens for ev. fremtidige tvister(les; realiteten er at det ikke vil dukke opp fremtidige saker ettersom rettskildebilde er så dramatisk endret som følge av dommen) er at ms ikke kan låse fast programmer i OSet slik de gjør i dag. I Mac kan man eksempelvis trekke nettleseren safari til søppelet dersom man ønsker å fjerne den til fordel for f.eks Opera.

Tilsvarende er ikke mulig for programmer i Windows som ms har lagt der, som f.eks. IE, Mediaplayer, Defender, Moviemaker, Aero osv.(jeg er klar over at det finnes programmer som kan hjelpe deg med å fjerne dem, men det endrer ikke på forholdet). Selv ikke det å sette andre programmer som default hjelper, har man FF som default vil likefullt IE åpnes dersom man klikker på en link i ms Outlook.

Dommen vil føre til at brukeren også i Windows kan fjerne programmer disse ikke ønsker(også utover mediaplayeren), så fremt de ikke er nødvendig for OSet selv. Dette vil kunne øke muligheten for reell konkurranse her.

 

Mer spennende er det derimot at EU vil, _kanskje_, nekte påtvunget salg av OS på komplette maskiner. Forbrukeren kan da selv velge om de ønsker å bruke eksisterende lisens, ny lisens(basert på angitt pris) eller ingen lisens overhode(feks. ønsker å bruke Linux).

 

Forøvrig enig med deg; formatene er det viktigste, og her er Langbein sitt forslag avgjørende emm.

Lenke til kommentar

Har det ikke blitt vedtatt at innen en viss dato skal alle offentlige dokumenter i norge lagres i et åpent xml basert format? mener å ha lest det et sted

 

Raptor,02/10-2007 : 23:13]Gratulerer!

 

Denne tråden er på god vei til å bli nok en tråd med fokus på hvor slemme Microsoft er...  :whistle:

 

Kan dere ikke for en gangs skyld klare å holde dere til topic?

9623051[/snapback]

Det at Microsoft låser deg til et format de har patenter og gud veit hva på, er jo ganske on topic vil jeg mene da, siden dette er en diskusjon om officepakken dems

 

 

EDIT: Slo sammen postene mine

 

Er det ikke mulig å slette poster?

Tenkte ikke over at jeg nettopp hadde skrevet ett innlegg

Endret av MaxTiger
Lenke til kommentar

Jeg anser meg som en powerbruker av excel, skuffelsen var stor da jeg her om dagen skulle arbeide i Excel 2007 for første gang. Den "intutive " menyen var alt annet enn intuitiv, ble som å starte fra scratch for min del, heldigvis har ike vba menyen endret seg så jeg fikk gjøre alt derfra.

 

Flere kolonner og rader er et godt argument for oppgradering, men det var den jævla menyen da....

 

hda

Lenke til kommentar
Gratulerer!

 

Denne tråden er på god vei til å bli nok en tråd med fokus på hvor slemme Microsoft er...  :whistle:

 

Kan dere ikke for en gangs skyld klare å holde dere til topic?

9623051[/snapback]

Enkelte havner kanskje i lykkerus over å fikle litt med den nye fancy ribbon'en i Office 2007, mens andre igjen vektlegger helt andre faktorer. Selv syns jeg mangelen på ODF-støtte er et STORT minus ved Office 2007. Hadde de i det minste defaultet til de gamle (men dog stygge og proprietære) .doc .xls osv kunne jeg i hvertfall skjønt at de ville opprettholde bakoverkompatibilitet. Men det har de jo ikke gjort - for nå lagres filene som default i MSOOXML-format, som hverken gir bakoverkompatibilitet eller støtte for ISO-standarden ODF :thumbdown:

Lenke til kommentar

MS Office 2007 synes jeg ser veldig bra ut, og for dem som ikke har et kontorprogram så synes jeg ikke 1200kr er avskrekkende for tre lisenser(selv om fortjenesten sikkert er helt rå!).

 

Det nye oppsettet av menyen virker bra, tror mange vil like det godt. MS har sagt at de ikke har noe imot at andre hermer – men jeg tviler på at noe gjør det. Ordboken i ms er uten tvil den beste som finnes, den er både raskere og har flere ord enn den konkurrentene bruker. Videre kan den til en viss grad rette grammatikk. Hvorvidt det er ubetinget positivt er et åpent spørsmål.

 

Det nye formatet ville jeg helt klart ha styrt kraftig unna(ved å lagre i det gamle doc formatet). Emm. er det direkte frekt av ms overfor deres kunder å sette det nye formatet som default, det vil skape store problemer for mange. Jeg har alt vært borti problemet det skaper for folk som ikke vet om det.

 

Man kan installere plugin for Office slik at den også kan lagre i odf, men i og med at så få bruker det er det vel heller få som velger det.

 

Kanskje den også kan få en plugin slik at den også kan lagre wiki dokumenter ;)

 

Jeg ville også styrt unna ms sitt format for mail, siden man kan få store problemer med å importere/konvertere dette til et annet format. Det kan jo tenkes at man ønsker et annet program senere.

 

Den fulle versjonen av Office har fått et nytt program(tror det heter notes), som virker veldig bra for sitt bruk(det tilsvarer eksempelvis Linux programmet Basket).

 

Regnearket har i dag feil i seg, men det blir vel fikset snart. Litt artig å lese at programmet Gnumeric har 100% dekning for alle funksjoner i Excel, samt over hundre andre! Programmet er kjent for å være svært nøyaktig med lydhøre utviklere og benyttes av ulike analyseselskaper. Så jeg ville ikke oppdatert alene for Excel sin del, selv om det ikke ser så fint ut - også nye Excel ser flott ut emm.

 

Powerpoint ser også bra ut, fra siste test er det bedre enn OO Impress; hvorvidt det er har betydning er vel avhenging av den enkeltes behov.

 

Blir spennende å se om OpenOffice kan ta igjen ms på de områder det er bedre. Særlig siden IBM vil bidra stort så kan det jo tenkes(?). Videre blir det interessant å se hvilke extensions som dukker opp for OpenOffice – det er jo helt nytt. Vi har jo alle sett hvor bra FF er blitt takket være slike små smarte plugins.

 

Men uansett; dem som skaffer seg siste Office får en kjempe pakke som virkelig setter standarden for andre, det er det liten tvil om emm. :)

Lenke til kommentar

Syntes Office 2007 ikke virker gjenomarbeidet nok. Virker som Microsoft har det svært travelt med å tjene penger og ikke tar seg tid til kvalitetssikring.

 

Forsåvidt OK det nye utseendet, men da burde de oppgradere alle dialogboksene sine også. Kjedelig med den gamle Win98-looken midt inne i Office2007.

 

Forøvrig er programmet altfor stort (bloated).

Lenke til kommentar
... For kompabilitet bakover er det bare å sette den til å lagre i 97-2003 format så går det fint.

9620786[/snapback]

 

 

Det var ikke rare macroen i Excel som skulle til før den ikke fungerte i 2003...selv om det var lagret i 97-2003-formatet xls...Så i firmaet her blir alle satt tilbake til Office 2003. heller ingen som orker å "kaste bort" tid på det nye menysystemet når de føler de får gjort jobben med det gamle.

Lenke til kommentar

Synes Office 2007 er fantastisk deilig å bruke!

Alt går fort. Oppstarten tar maks 3 sekunder av Word, i forhold til 2003, der det fort kunne gå opptil et halvt minutt.

Menyen var uvant i starten, men bare etter noen dagers bruk merket jeg hvor mye lettere og raskere det var å få gjort ting. Det å lage stilmaler for dokumentene er veldig mye lettere, og dokumentene "lærer" på en måte hva du vil.

Sånn kort sagt tar det veldig kort tid å få ut dokumenter som ser bra ut, med stilige grafer, tabeller og alt annet.

 

Om det med filformat spiller det liten rolle for meg. Filformatet er åpent, så andre programmer faktisk kan lese dem mye bedre enn de kunne med .doc. Ikke at jeg skjønner hvorfor folk vil bruker OpenOffice sammenlignet med dette da...

 

Prisen er også helt grei. Synes prisen i testen her er ganske villedende. Hjemmebrukere kan få 3 lisenser for 1200kr, dvs. 400kr per maskin. Studenter har også rabatt++, noe dere burde opplyse om.

 

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med å kjøre Office 2007 :)

Lenke til kommentar
Om det med filformat spiller det liten rolle for meg. Filformatet er åpent, så andre programmer faktisk kan lese dem mye bedre enn de kunne med .doc. Ikke at jeg skjønner hvorfor folk vil bruker OpenOffice sammenlignet med dette da...

 

9627279[/snapback]

 

Er filformatet åpent!.

 

Ikke så langt jeg vet. Pr i dag er det bare MS produkter som kan lese MSOOXML skikkelig. (og til og med de har betydelige problemer). At doc. er skikkelig lukket er hetl korrekt, men det gjør i alle fall ikke MSOOXML åpent.

 

Og som tildigere nevnt, MSOOXML er ikke lik OOXML.

 

Ja Office 2007 gir stilige dokumenter for "average user", men når man arbeider profesjonelt med å skrive omfattende rapporter (50 - 150 sider) som skal følge helt definerte maler og oppsett - ja da er det i realiteten ubrukelig. Går faktisk langt fortere i OpenOffice, og med langt bedre elementkontroll. Til og med InDesign er bedre ( selv om jeg da skriver testen i en XML-editor)

Lenke til kommentar
Ja Office 2007 gir stilige dokumenter for "average user", men når man arbeider profesjonelt med å skrive omfattende rapporter (50 - 150 sider) som skal følge helt definerte maler og oppsett - ja da er det i realiteten ubrukelig.

9627476[/snapback]

 

Det avslører at feilen i dette tilfellet ligger mellom skjermen og tastaturet, ikke i programvaren.

Lenke til kommentar

Tilsvarende er ikke mulig for programmer i Windows som ms har lagt der, som f.eks. IE, Mediaplayer, Defender, Moviemaker, Aero osv.(jeg er klar over at det finnes programmer som kan hjelpe deg med å fjerne dem, men det endrer ikke på forholdet). Selv ikke det å sette andre programmer som default hjelper, har man FF som default vil likefullt IE åpnes dersom man klikker på en link i ms Outlook.

 

Er du 100% sikker på hva du sier her. Hos meg åpnes linker linker fra Outlook direkte i FF i en ny fane.

Lenke til kommentar
Ja Office 2007 gir stilige dokumenter for "average user", men når man arbeider profesjonelt med å skrive omfattende rapporter (50 - 150 sider) som skal følge helt definerte maler og oppsett - ja da er det i realiteten ubrukelig.

9627476[/snapback]

 

Det avslører at feilen i dette tilfellet ligger mellom skjermen og tastaturet, ikke i programvaren.

9627518[/snapback]

 

Kan godt hende det! Uansett er realiteten at jeg bruker omtrent 30 % kortere tid på å få til layouten etter spesifikasjonene i OpenOffice enn i Word 2007. Og jeg bruker konsekvent bare stiler i formatteringen. At jeg gjør det like fort i InDesign (som i Word), skulle ikke indikere at feilen primært er mellom skjermen og tastaturer. OpenOffice er for meg mer typografikorrekt.

 

At "ikke optimal" kovertering av maler/oppsett som har en 6 - 7 år gammel historie kan være medvirkende er så. Men de virker "flawless" i OpenOffice 2.3, så å bruke kostbar tid er ikke særlig aktuelt.

 

Og når det gjelder bruk i timer de siste 4 - 5 år er vel 80 % Word i ulike versjoner (hvorav 2007 siden beta 2), og OpenOffice ca 10 %. Resten er diverse andre editorverktøy.

 

Nå er ikke Word sin relativt dårlige egnethet til store dokumenter akkurat nytt, det har faktisk vært et problem flere versjoner tilbake, og en grunn for at de mer spesialiserte skriveverktøyene overlever.

 

Nå er jeg også en typisk "hurtigtast" bruker. Og oppsett av hurtigtaster i Office 2007 fungerer bra det (men er ikke bedre enn alternativene), også visningen av de i "ribbonen" (for vanlige brukere). Men jeg irriteres av de (ikke minst fordi det er ikke det jeg er ute etter). Foretrekker da heller spesialkonfigurerte menyer sammen med hurtigtaster, som jeg hadde i Office XP og har i OpenOffice. Faktisk ville jeg gjerne ha blitt kvitt 60 % av valga i Ribbon, og prioritert opp andre. Enkelt å greit fordi det er valg jeg ikke trenger, mens andre bør være lett til hånde (som nå finnes langt ned i systemet). Men om ikke jeg har forstått helt feil så krever det faktisk en god del programmering og fiksing/triksing.

 

Derfor konklusjonen ubrukelig, uten betydelige lokal modifikasjon av GUI. Effektivt produksjon av slike dokumenter krever et GUI tilpasset oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...