Gå til innhold

Bruker el-gitar vanlige stålstrenger?


binko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

ja stålstrenger til el-gitar, tjukkelse kommer ann på stemming og hva du liker.

selv stemmer jeg i C og bruker 0.12-0.60

 

Elexir er fin fine strenger, varer lenge også..

Lenke til kommentar
Hmm... Okay...

 

Har aldri spilt el-gitar før, bare akustisk (med nylon! :confused:), så har ikke så mye å ta fra.... ;)

 

Finner sikkert ut av det.

 

Vanlige stålstrenger til el-gitar da altså. Takk for svar!

9617884[/snapback]

 

El-gitarer har egne stålstrenger. De har ganske annerledes tykkelser enn de strengene man bruker på akustiske gitarer. Spør i butikken :)

Lenke til kommentar

Litt sært, men..

Man kan faktisk sette stålstrenger beregnet på elektisk gitar på en akkustisk stålstrengsgitar, men det er ikke normalt å anbefale. Man får en tynn lyd, og det låter stort sett ikke videre pent. Til øvingsformål kan det brukes i en periode, da "elektriske strenger" er lettere å spille på. Dette medfører som oftest en kraftig gitarjusteringsjobb, gjerne flere ganger, da forskjellen er så stor at gitaren forandrer seg over tid.

 

Jeg har valgt dette på min Ottwin Sonor fra 1957, fordi elgitarstenger medfører mindre belastning. Lyden lider, men det låter greit med forsterker, og jeg kan ha strenger på gitaren, uten å være redd for at den knekker sammen.

 

Har aldri vært borti noen som setter strenger beregnet på en akkustisk stålstrenger på en elgitar.

 

Men som før nevnt, ja, strenger til akkustisk gitar og el- gitar er to forskjellige ting. Blant annet er som regel akkustiske strenger laget/spunnet med et belegg av kobberblanding, noe det ikke er vanlig å bruke på elgitar.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Har aldri vært borti noen som setter strenger beregnet på en akkustisk stålstrenger på en elgitar.

9622982[/snapback]

Har jeg nok gjort fra tid til annen, dersom en streng røk og jeg ikke hadde annet i reserve. Går gjerne ned en streng da, så en medium akustisk e-streng fungerer tålelig greit som en h-streng på en elektrisk i et knipetak. Om e-strengen ryker er det værre, med mindre du har fingermuskler som Stevie Ray Vaughan...

 

Men ikke et helt sett nei. Kanskje jeg skal prøve en gang, og høre hvordan det låter. Da kan jeg stemme ned et tonetrinn også...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...