Gå til innhold

Intel QX6700. høy idle Core temp.


PoWerFeeD

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sliter med høy idle temp på QX6700. Den ligger på 55C, mens på full load av cpu og ram ligger den på 78-80C.

 

Jeg kjøpte ny Zalman CNPS9700 som skal være "den beste" luftkjølingen man kan få.

 

Dette er jo stillt på maks, og er SYKT mye mer rolig enn intel sin. Men jeg får stort sett samme idle og full load temperaturer.

 

Hvor mye er skadelig for core å ligge på?

 

Hva kan være feil ellers? Den blir jo ikke varm under spilling, for det er sjeldent at alle 4 corene ligger på 100%.

 

Men det virker jo nesten som om cpuen har problemer med å få overført varmen til vifta. For den er jo ved rom temp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra at dette løste seg da! På de 3 siste 775 hovedkorta mine så har alle rammene til CPU vært skjeve. Har bare testa å ha "ramma" på èn gang for å teste. Da jeg tok den av så gikk tempen ned ca 10 grader ved idle :)

 

For min del så gidder jeg ikkje teste mere med den jalla ramma, da jeg vet at resultatet blir mye bedre ute :D

 

Når man skal legge på kjølepasta, kan det være lurt og følge anvisninga på arcticsilver.com :thumbup:

Lenke til kommentar
Når man skal legge på kjølepasta, kan det være lurt og følge anvisninga på arcticsilver.com  :thumbup:

9610010[/snapback]

Jeg er litt skeptisk til den anvisningen. Spesielt med tanke på at AS5 er såpass tykk. I anvisningen bruker de kanskje dobbelt så mye pasta som det jeg bruker, og da dekker jeg 100 % mens de bare dekker litt over kjernene. Jeg vil dermed tro at det blir et for tykt lag rett over kjernene mens det ikke blir noe kontakt i det hele tatt på yttersidene av IHS. For meg er det naturlig å tro at det er bedre med størst mulig kontaktflate samt minst mulig pasta.

 

Jeg skulle gjerne testet litt hadde det ikke vært for at det er et helvete å sette på plass kjøleren.

Lenke til kommentar
Når man skal legge på kjølepasta, kan det være lurt og følge anvisninga på arcticsilver.com  :thumbup:

9610010[/snapback]

Jeg er litt skeptisk til den anvisningen. Spesielt med tanke på at AS5 er såpass tykk. I anvisningen bruker de kanskje dobbelt så mye pasta som det jeg bruker, og da dekker jeg 100 % mens de bare dekker litt over kjernene. Jeg vil dermed tro at det blir et for tykt lag rett over kjernene mens det ikke blir noe kontakt i det hele tatt på yttersidene av IHS. For meg er det naturlig å tro at det er bedre med størst mulig kontaktflate samt minst mulig pasta.

 

Jeg skulle gjerne testet litt hadde det ikke vært for at det er et helvete å sette på plass kjøleren.

9610143[/snapback]

 

 

Jeg har selv fulgt denne anvisningen og det funker veldig bra. Har også dekket hele IHS med et tynt lag med AS5 som jeg smurte ut med et kredittkort.

 

Jeg vet faktisk ikkje hva som er best, men det var i alle fall enklere å gjøre det slik det står på AS siden! De 2 siste cpuene jeg har montert har jeg gjort etter AS instruksen, uten å merke at det har blitt noe dårlig resultat av det.

:)

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt flere korte økter (10-30 min) Prime på samme frekvens og innstillinger som jeg har nå. Tempen har alltid makset på 63 grader men her om dagen bestemte jeg meg for å se om jeg kunne få vCore lavere. To netter på rad kjørte jeg Prime med litt lavere spenning, men feilet begge gangene. Etter å ha satt opp vCore tilbake til der den var før, ble tempen plutselig høyere! 67 grader var den på da jeg sjekket PC-en etter to og en halv time.

 

Jeg skrudde opp maskinen og så at det var et stort område fullstendig uten kjølepasta, så jeg forsøkte den anbefalte metoden til Arctic Silver. Etter bare 3-4 minutter var tempen oppe i 65 grader så jeg gadd ikke sjekke mer. Ok, ut igjen, tilbake til slipebordet, 10 minutter med P320, på med AS5 på vanlig måte (100 % dekning, påført supertynt med barberblad). Etter ca 5-6 min var den på 65 grader og etter ett kvarter nådde den 66. Den er ALDRI innom 64 grader, noe som er litt merkelig. Bug i Everest kanskje.

 

Konklusjonen er vel at det er minimal forskjell på hvordan man smører ut denne guffen. Det finnes derimot ingen konklusjon på hvorfor kjernene plutselig går tre grader varmere.

 

Edit: La til et bilde av CPUen. Det blanke feltet er helt rent for pasta.

post-39805-1191689269_thumb.jpg

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...