Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Harddisk problem (S-ATA og IDE)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Spec:

Samsung DVD- leser

Asus motherboard P5KC

Ati Radeon 2900XT

Intel Dual-Core E6850 ? 3Ghz 1333FSB

4x1024 Ballistix PC8500 DDR2 ram

680W Strømforsyning

Samsung 500gb 16mb Chache 7200rpm S-ATA

(xxxxx) 200bg IDE - harddisk

Problemet er at maskinen finner ikke noen av diskene under installasjon av Vista, men i XP installeringen finner PC-en dem. Etter at jeg installerte XP på S-ATA disken og booter på den harddisken restarter den bare og kommer ikke inn i neste trinn etter blå-skjerm installeringen av windows XP. (aner ikke om det er 32 eller 64 bit versjon, vistaen er dog 32bit. Hoved kortet støtter 64bit XP og Vista.)

S-ATA disken står i master og er ikke koblet i RAID funksjonen til hovedkortet men en av de 4 normale S-ATA spottene. IDE- Disken står i Slave og er videre koblet til DVD -romen (altså samme IDE kabel etter som det er bare en Primary slot på hovedkortet).

S-ATA disken blir funnet i BIOS under riktig navn men 200gb IDE disken blir funnet som ATAPI-CD ROM

Har noen hatt de samme problemene som jeg? Hjelp!

Endret av mil0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En SATA-disk vil alltid være master da sata-standarden sier at du ikke kan ha mer enn en disk på en kabel.

IDE-disken din kan godt være master. Den rangeres ikke på samme måte som sata-disken da sata-kontrolleren alltid blir rangert før (eller var det etter?) ide-kontrolleren.

ATAPI CDROM er mest sansynlig cd- eller dvd-spilleren din som også er på en IDE-kontroller.

Skrevet

Vel, når jeg fjerner IDE disken fra dataen, forsvinner ATAPI CD ROM fra bios, men DVD leseren går under et annet navn igjen, i bios.

Et annet problem er at I win XP isntallering blir disker over 137 eller var det 131Gb ikke oppgitt med sin fulle kapasitet men 131/137gb som nevnt, men dette er vel bare noe en fikser på i bios om jeg har forstått dette rett?

Skrevet (endret)
Vel, når jeg fjerner IDE disken fra dataen, forsvinner ATAPI CD ROM fra bios, men DVD leseren går under et annet navn igjen, i bios.

Et annet problem er at I win XP isntallering blir disker over 137 eller var det 131Gb ikke oppgitt med sin fulle kapasitet men 131/137gb som nevnt, men dette er vel bare noe en fikser på i bios om jeg har forstått dette rett?

9590862[/snapback]

Grunnen til at du ikke får mer enn 131/137gb under installering av XP er fordi

du ikke har noen service packer til XP. Hvis du installerer med en XP cd der det følger med minst Service Pack 1, så vil det vises riktig kapasitet på diskene dine.

Installerer du operativsystemet uten service packer, så må du til å begynne å partisjonere de resterende GB'ene etter nedlastning og installasjon av service packene.

Endret av generalbjartish
Skrevet

Ser ut til at det virker nå. Unplugged Sata disken, sletta partisjonene på IDE disken, lagde nye og klarte dermed å installere Vista. Så får jeg se om det dukker opp problemer når jeg kobler til Sata disken når windows er installert.

Btw, fins det IDE kabler med 3 koblinger på? Tenker slik at jeg kan koble til 2 DVD rommer og en harddisk på samme kabel eller må jeg til med noe annet? hvet det fins en slags sak for 300-400 spenn som jeg kan koble til for å få det til.

Skrevet
Ser ut til at det virker nå. Unplugged Sata disken, sletta partisjonene på IDE disken, lagde nye og klarte dermed å installere Vista. Så får jeg se om det dukker opp problemer når jeg kobler til Sata disken når windows er installert.

Btw, fins det IDE kabler med 3 koblinger på? Tenker slik at jeg kan koble til 2 DVD rommer og en harddisk på samme kabel eller må jeg til med noe annet? hvet det fins en slags sak for 300-400 spenn som jeg kan koble til for å få det til.

9591179[/snapback]

Tviiiler, da hovedkort leser den kabelen som enten Master / Slave eller kun Master.

Men jeg vet ikke helt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...