Gå til innhold

Spørsmål etter VAT or personal ID number


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bestilt eit batteri til ein bærbar PC frå den danske nettbutikken til DuracellDirect. (Dei har ikkje nokon norsk nettbutikk). Fylte ut alle opplysningar inkl. adresse, og valde Norge i lista over land. Kredittkortet er belasta for ei veke sidan, og batteriet har lege i Birmingham Hub i over ei veke. Sende så ein e-post, og spurde kvar det vart av vara. Fekk følgjande svar:

 

Hi Torbjorn,

Thank you for th enquiry. Please excuse me I do not speak Danish. The reason your order has not been delivered is we need a VAT or personal ID number. Can you supply that?

 

Kind Regards,

 

Jesse Kingsbury

Sales Executive

PSA Parts Ltd

 

Eg har tidlegare gitt opp dei opplysningane eg vart spurt om i nettbutikken. Eg skjønar ikkje kva slags nummer ein er ute etter. Er det det norske personnummeret mitt, eller er det eit nummer eg må få av tollkontoret? Er det nokon som har vore borti dette før? Trudde det var berre å bestille frå utlandet, og at posten ordna med å krevje inn momsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved omsetning/salg av varer skal det beregnes merverdiavgift (mva). Hvis en vare importeres til Norge, skal det betales mva til den norske staten. Ved kjøp av varer fra utlandet skal mva beregnes ved passering av grensen til Norge. Ved leveranser av programvare over internett, har man ingen grensepassering eller tolldeklarasjon og kjøper må da sørge for at det betales mva av verdien. Utstyr permanent plassert om bord på forskningsfartøyer og utstyr til varig bruk på Svalbard er fritatt.

 

Hvis det kjøpes varer i eller fra EU-land, må man passe på at det ikke blir beregnet mva (VAT) fra leverandøren i selgerlandet. Ved salg mellom EU-land beregnes nemlig mva (VAT) i selgerlandet og enkelte i EU tror at Norge er medlem i EU. Denne antagelsen henger ofte sammen med et spørsmål fra selger om å oppgi vårt VAT-nummer. Dette bør vi unngå med henvisning til at Norge ikke er EU-medlem. Forsendelser vil i alle tilfelle kreves for norsk mva ved importen til Norge.

 

VAT er altså en form for moms nummer som blir brukt i EU land.

Skriv en e-post tilbake og forklar at Norge ikke er EU medlem og at VAT ikke skal opplyses.

Om de absolutt må ha det, får du VAT nummer ved å kontakte Toll og avgiftsdirektoratet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...