Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router mot Windows Vista


Anbefalte innlegg

Hei!

Igår fikk jeg levert min nye bærbare PC Dell Inspiron 1720 med operativsystem Windows Vista Home Premium.

Problemet mitt er at jeg ikke kom inn på det trådløse nettet mitt hjemme. Jeg fant nettverket, men fikk ikke koblet meg opp. Rett passord ble også lagt inn.

 

Jeg har en annen bærbar i huset, hvor jeg kommer rett på nett gjennom den trådløse routeren (windows XP installert).

 

Den trådløse routeren er en Linksys WRT54G, og nettleverandør er Lyse.

 

 

Har noen den ringeste idè om hvorfor jeg ikke kommer inn med den nye maskinen ? :(

Klarer den ikke 2 på en gang?

Eller er det noe med IP adressene og gjøre?

 

Alle svar mottas med takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Routeren er tvilsomt problemer her siden du får til å koble til med en annen maskin.

 

Problemet ligger sannsynligvis i innstillingene på Vista-maskinen din. Med den gamle maskinen har du sikkert valgt at den skal lagre passord osv, dette må du selvfølgelig skrive inn på nytt på Vista maskinen din.

 

På den gamle maskinen din går du på start menyen > kjør > skriv "cmd". I vinduet skriver du "ipconfig". Det som er din standard gateway er den trådløse routeren din, skriv inn adressen til det i nettleseren din og sjekk innstillingene.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

Jeg skrev selfølgelig inn passordet når jeg prøvde å logge meg på med den nye maskinen.

 

Egentlig kom jeg på en måte inn på nettverket også, men fikk beskjed om at det var begrenset tilgang dvs. at jeg ikke kom meg på internett for eksempel.

 

Håper andre kjenner til dette problemet, slik at jeg kan få litt hjelp.

På forhånd takk!

 

 

Routeren er tvilsomt problemer her siden du får til å koble til med en annen maskin.

 

Problemet ligger sannsynligvis i innstillingene på Vista-maskinen din. Med den gamle maskinen har du sikkert valgt at den skal lagre passord osv, dette må du selvfølgelig skrive inn på nytt på Vista maskinen din.

 

På den gamle maskinen din går du på start menyen > kjør > skriv "cmd". I vinduet skriver du "ipconfig". Det som er din standard gateway er den trådløse routeren din, skriv inn adressen til det i nettleseren din og sjekk innstillingene.

9577815[/snapback]

Lenke til kommentar

Hei

Vær så snill å beskriv litt mer detaljert hvordan jeg sjekker det på computer.

Og på router også er ønskelig.

 

På forhånd takk!

 

Hvilken kryptering bruker du?

 

Husk at det er forskjell på WPA AES og TKIP.

 

Mao. har du lagt inn TKIP på PC-en, og det sendes AES fra routeren, får du begrensa tilkobling.

9579294[/snapback]

Lenke til kommentar
Hvilken kryptering bruker du?

 

Husk at det er forskjell på WPA AES og TKIP.

 

Mao. har du lagt inn TKIP på PC-en, og det sendes AES fra routeren, får du begrensa tilkobling.

9579294[/snapback]

Erfaringsmesssig så ordner vista det selv med mindre du endrer konfigen på routern etter at du har lagt inn passkey på PC-en.

Lenke til kommentar

En liten siste ting (virker ikke enda) :no:

 

Kan det ha noe med instillingene i virusprogrammet å gjøre?

Jeg bruker PC-Cillin på den nye maskinen (den gamle har Avast installert)

 

Noen som kjenner til dette?

 

Takk :thumbup:

 

 

 

Hvilken kryptering bruker du?

 

Husk at det er forskjell på WPA AES og TKIP.

 

Mao. har du lagt inn TKIP på PC-en, og det sendes AES fra routeren, får du begrensa tilkobling.

9579294[/snapback]

Erfaringsmesssig så ordner vista det selv med mindre du endrer konfigen på routern etter at du har lagt inn passkey på PC-en.

9584342[/snapback]

Lenke til kommentar

Danzig,

 

Noen trådløse routere fungerer ikke med Windows Vista uten en firmware-oppgradering. Det høres ut som om dette er problemet hos deg. Se etter oppdateringer på Linksys sin hjemmeside. Obs! Se nøye etter hvilken revisjon av WRT-54G du har.

 

Hvis det ikke finnes noen oppdatering kan du bruke en tredjeparts-firmware som DD-WRT (som er mye, mye bedre enn Linksys sin firmware).

 

PC-Cillin kan også skape problemer, så deaktiver dette for sikkerhets skyld.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg begge maskinene trådløst tilkoblet.

Routern hadde WEP aktivert, noe som Vistamaskinen ikke ville godta.

 

Jeg gikk inn å endret settings på routern til WPA-TKIP, og endret så begge maskinene.

 

Dermed fungerte plutselig alt fint. :w00t: - og systemet er vel litt sikrere også??

 

Jeg vil takke for mange konstruktive innspill.

 

hadde samme problemet bare sånn plutselig nekta den å få tråløst nett, så de eneste som hjalp var å reinstalere vista!

9591425[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problemet også, at jeg fikk begrenset tilkobling. Men da oppdaget jeg at jeg hadde skrevet inn passordet feil.

Jeg var helt sikker på at det var rett, men så hadde jeg endret det et par dager før. Da stod det: begrenset eller ingen tilgang.

 

Prøv å skriv inn passordet inn en gang til. Verdt å prøve før du gjør noe omfattende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...