Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vista bedre/mer stabil på trådløst nett enn XP !


Anbefalte innlegg

Opplever at Vista holder kontakten mye bedre mot trådløst nettverk enn WinXP-SP2.

Kjører Vista på Dell Insp. 6000, og hadde tidligere endel problem med at det trådløse nettet(winXP) koblet seg greit til, men ble svakere og svakere og tilsutt stoppet netttilkoblingen(typsik iløpet av 5-10min kanskje).

Etter at jeg la inn Vista så er tilkoblingen 100% stabil, hele tiden.

Tilkoblingshastigeten er typisk 2/5/11Mbs på en 54Mb Linksys Router(med DD-wrt firmware)(gjelder både XP og Vista).

 

Har på XP alltid brukt siste driver fra Dells supportside, men prøvde i tillegg Intels egne(nyeste) for Centrino-chipset`et. Uten bedring.

 

 

Noen som har vært borti lignende, og vet hvorfor det er slik...?

har det noe med nettverksprotokoll, eller drivere i Vista, eller andre ting.....

 

Kunne gått tenkt meg et bedre stabilt nett på XP, istedenfor på Vista...

 

//macmaster :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg opplever faktisk det samme, XP på min gammle bærbar hadde store problemer med trådløst nett og nett i kabel også for den saks skyld, det samme gjelder den andre PC-en her i heimen, men så fort Vista var på plass så var alt fryd og gammen faktisk.

9582104[/snapback]

 

Dette må da ha sin årsak i rene tilfeldigheter (og trolig en XP-installasjon som ikke var helt "frisk"). Generelt sett er jo Windows XP et svært stabilt operativsystem og som vanligvis ikke har noen problemer i forhold til trådløse (eller andre) nett...

Lenke til kommentar
Jeg opplever faktisk det samme, XP på min gammle bærbar hadde store problemer med trådløst nett og nett i kabel også for den saks skyld, det samme gjelder den andre PC-en her i heimen, men så fort Vista var på plass så var alt fryd og gammen faktisk.

9582104[/snapback]

 

Dette må da ha sin årsak i rene tilfeldigheter (og trolig en XP-installasjon som ikke var helt "frisk"). Generelt sett er jo Windows XP et svært stabilt operativsystem og som vanligvis ikke har noen problemer i forhold til trådløse (eller andre) nett...

9582290[/snapback]

 

Du beskylder tre tilfeldige brukere her for å ha en XP-installasjon som ikke er slik den burde være?

Jeg antar at du er en bruker som ikke har prøvd Vista.

Selv opplevde(og opplever) jeg forbedret hastighet på det trådløse nettet mitt ved overgang til Vista, og dette sammenlignet jeg etter ny-installasjon på min nåværende pc.(kjører dual-boot)

 

Jeg er en av de som er veldig godt fornøyd med Vista, har aldri opplevd stabilitetsproblemer, enten jeg har brukt usignerte drivere eller lastet ned via WU.

Det trådløse nettet mitt er ihvertfall dønn stabilt med Vista, det er det ikke alltid når jeg booter min XP-partisjon.

Lenke til kommentar
Jeg opplever faktisk det samme, XP på min gammle bærbar hadde store problemer med trådløst nett og nett i kabel også for den saks skyld, det samme gjelder den andre PC-en her i heimen, men så fort Vista var på plass så var alt fryd og gammen faktisk.

9582104[/snapback]

 

Dette må da ha sin årsak i rene tilfeldigheter (og trolig en XP-installasjon som ikke var helt "frisk"). Generelt sett er jo Windows XP et svært stabilt operativsystem og som vanligvis ikke har noen problemer i forhold til trådløse (eller andre) nett...

9582290[/snapback]

 

Du beskylder tre tilfeldige brukere her for å ha en XP-installasjon som ikke er slik den burde være?

Jeg antar at du er en bruker som ikke har prøvd Vista.

Selv opplevde(og opplever) jeg forbedret hastighet på det trådløse nettet mitt ved overgang til Vista, og dette sammenlignet jeg etter ny-installasjon på min nåværende pc.(kjører dual-boot)

 

Jeg er en av de som er veldig godt fornøyd med Vista, har aldri opplevd stabilitetsproblemer, enten jeg har brukt usignerte drivere eller lastet ned via WU.

Det trådløse nettet mitt er ihvertfall dønn stabilt med Vista, det er det ikke alltid når jeg booter min XP-partisjon.

9582410[/snapback]

Jeg beskylder ingen for verken det ene eller det andre. Men har aldri hørt at XP generelt har en svakhet når det gjelder funksjon i forhold til nett.

Lenke til kommentar
Jeg opplever faktisk det samme, XP på min gammle bærbar hadde store problemer med trådløst nett og nett i kabel også for den saks skyld, det samme gjelder den andre PC-en her i heimen, men så fort Vista var på plass så var alt fryd og gammen faktisk.

9582104[/snapback]

 

Dette må da ha sin årsak i rene tilfeldigheter (og trolig en XP-installasjon som ikke var helt "frisk"). Generelt sett er jo Windows XP et svært stabilt operativsystem og som vanligvis ikke har noen problemer i forhold til trådløse (eller andre) nett...

9582290[/snapback]

 

Du beskylder tre tilfeldige brukere her for å ha en XP-installasjon som ikke er slik den burde være?

Jeg antar at du er en bruker som ikke har prøvd Vista.

Selv opplevde(og opplever) jeg forbedret hastighet på det trådløse nettet mitt ved overgang til Vista, og dette sammenlignet jeg etter ny-installasjon på min nåværende pc.(kjører dual-boot)

 

Jeg er en av de som er veldig godt fornøyd med Vista, har aldri opplevd stabilitetsproblemer, enten jeg har brukt usignerte drivere eller lastet ned via WU.

Det trådløse nettet mitt er ihvertfall dønn stabilt med Vista, det er det ikke alltid når jeg booter min XP-partisjon.

9582410[/snapback]

Jeg beskylder ingen for verken det ene eller det andre. Men har aldri hørt at XP generelt har en svakhet når det gjelder funksjon i forhold til nett.

9582492[/snapback]

 

Fint det :thumbup: Har selv vært kritisk til Vista siden det kom, og hadde planer om å vente til i det minste SP1 var klar. Men testet, og ble overrasktet i forhold til det trådløse netttilkoblingen ihvertfall.

Ang XP-innstallasjonen så tror jeg ikke det var mye gæernt med den heller. Det har vært slik siden innstallasjonen var ny. Og med nyeste drivere fra både Dell og Intel forskøkt så føler jeg ikke jeg kan gjøre så mye annet heller...

 

//macmaster

Lenke til kommentar

Det er et kjent fenomen i xp,

WinXp er forsiktig med å utnytte maks hastighet på et trådløst nettverk hvis det har svingninger (dårlig mottak, langt ifra router). Det som vil skje er at winxp vil legge seg på et nivå der det er garantert å få mottak (lavere hastighet) og vil gradvis bygge seg opp til bedre hastigheter. Ulempen dette gir er ved stadig ustabil tilkobling vil winxp stadig ligge på lav hastighet og vil aldri komme seg på beste signalnivå (selv om dette er tilgjengelig).

 

Vista har rettet opp i dette og er mer aggressiv ved utnyttelse av trådløst nett.

Endret av texaco
Lenke til kommentar
Det er et kjent fenomen i xp,

WinXp er forsiktig med å utnytte maks hastighet på et trådløst nettverk hvis det har svingninger (dårlig mottak, langt ifra router). Det som vil skje er at winxp vil legge seg på et nivå der det er garantert å få mottak (lavere hastighet) og vil gradvis bygge seg opp til bedre hastigheter. Ulempen dette gir er ved stadig ustabil tilkobling vil winxp stadig ligge på lav hastighet og vil aldri komme seg på beste signalnivå (selv om dette er tilgjengelig).

 

Vista har rettet opp i dette og er mer aggressiv ved utnyttelse av trådløst nett.

9586603[/snapback]

 

Ja, men opplevelsene mine rundt XP var at det koblet seg til med sterkt signal, og etter noen minutters surfing begynte signalindikatoren og synke, og tilslutt greide jeg ikke surfe(selv om jeg på styrkeindikator fortsatt var tilkoblet). Med å reparere tilkoblingen noen ganger så fikk jeg ofte koblet meg på igjen, og slik fortsatte det.

 

Men hvis det skulle ha sammenheng med det du nevner, er det noen innstillinger som kan endres for dette? :roll:

 

//macmaster

Lenke til kommentar
Det er et kjent fenomen i xp,

WinXp er forsiktig med å utnytte maks hastighet på et trådløst nettverk hvis det har svingninger (dårlig mottak, langt ifra router). Det som vil skje er at winxp vil legge seg på et nivå der det er garantert å få mottak (lavere hastighet) og vil gradvis bygge seg opp til bedre hastigheter. Ulempen dette gir er ved stadig ustabil tilkobling vil winxp stadig ligge på lav hastighet og vil aldri komme seg på beste signalnivå (selv om dette er tilgjengelig).

 

Vista har rettet opp i dette og er mer aggressiv ved utnyttelse av trådløst nett.

9586603[/snapback]

Hm. Her var det mye synsing ute og gikk. Har du noen dokumentasjon på dine påstander i form av konkrete endringer fra XP til Vista som skulle ha ført til bedre utnyttelse av nettforbindelser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...