Gå til innhold

Adslmodem, D-Link dir-635 og en haug med problemer


Anbefalte innlegg

G'dag!

 

Skal prøve å forklare så godt som er, hva som er problemet. Er temmelig blank og trenger hjelp.

 

Vi fikk adsl fra Telenor i påska i år, for første gang. Jeg kjøpte en D-Link Dir-635 router, for jeg tenkte det kunne være kjekt å ha innebygd brannmur, og i tillegg en trådløs tilkobling. Modemet er et Speedtouch 546T2 forresten.

 

Alt var fryd og gammen, til for en måned siden da adsl-linja forsvant. Både DSL og Internet-lysene forsvant. Flere naboer hadde også feil, og det ble etter hva jeg skjønner rettet opp av Telenor i sentralen. (Vet ikke hvor relevant dette er, men jeg hiver det med likevel).

 

Alt fungerte så en liten stund, men så begynte Internet-lyset igjen å svikte, og internett forsvant. Etter en samtale med Telenor, skulle jeg prøve å koble meg forbi router, og rett inn på modem i et døgn eller noe slikt. Dette så ut til å fungere, så jeg tenkte jeg skulle prøve det slik en stund. Ingen feil.

Så igår tenkte jeg å prøve router igjen, for jeg har kjøpt meg bærbar PC, og trenger da trådløst nett igjen. Det tar ikke lange tida, før modemet igjen faller av internett.

 

Så idag ringte jeg igjen Telenor, for å høre om jeg kunne bytte til et modem, med innebygd trådløs router. Det kunne jeg ikke, så fremt ikke modemet var beviselig ødelagt på en eller annen måte. Ergo har jeg et problem, for jeg vil jo gjerne ha trådløst nett.

 

En kamerat foreslo å sette det slik at kun modem sender ut IP-adresser, og la router bare "sende det videre". Dette har jeg ikke klart (som jeg vet). Om noen har forslag til dette er jeg veldig takknemlig.

Alle forslag til hvordan jeg kan sette opp router og modem som kanskje fungerer mottas også med takknemlighet.

 

Jeg har som sagt ingen anelse om hvordan jeg skal løse dette, utenom å bare kjøpe meg nytt adsl-modem selv, med innebygd trådløs router. Men det svir jo litt når jeg allerede har kjøpt en omtrent splitter ny router, som etter sigende skal være bra også.

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt om dette funker, men har smme routeren selv, og dette er hva jeg ville prøvd:

 

Gå til dette bildet og huk av (slik at det ikke er hake der) "Enable DHCP-server".

post-31177-1190666140_thumb.jpg

Deretter koble kabelen som kommer fra Speedtoutch på en av LAN portene (ikke WAN). Er ikke sikker på hvordan dett vil funke, men du kan gi det et forsøk.

 

 

Men de høres veldig merkelig ut den situsjonen du beskriver. Det høres ut som Speedtouch ikke takler d-linken, men har problemer med å skjønne hva som kan gjøre dette. Har du prøvd å sette en switch eller noe annet i mellom dem?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg en kamerat satt å fikla i omtrent hele går kveld, og det ser ut til å fungere nå. (Det har ihvertfall fungert til nå).

Skrudde av "Enable DNS Relay", men aner ikke om det var det som gjorde biffen.

Vi prøvde blant annet å skru av DHCP på router. Prøvde faktisk også å bare koble adsl-linja i router, siden den hadde noe slags oppsett for PPPoE og de greiene der, men det var lite vits...

 

Fikk forresten en småmorsom melding fra Telenor i dag også:

"Ingen feil funnet hos Telenor. Prøv å nullstille modem til fabrikkinnstillinger, og sette det opp på nytt."

 

At jeg ikke tenkte på det... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...