Gå til innhold

Dårlig med oppløsninger å velge blant i spill


Anbefalte innlegg

Har prøvd å installere diverse spill på det nye systemet nå, men er ikke helt fornøyd med utvalget oppløsninger jeg kan spill i. Skjermen min støtter 1680x1050 oppløsning, så da kunne jeg godt tenke meg å kjøre spillene i denne oppløsningen. Dessverre kan jeg bare velge 1600x1200 og det går jo ikke. Neste under der blir 1360x768 og det er jo også uaktuelt. Hvorfor kan jeg ikke velge 1440x900 eller 1680x1050 som jeg er vandt med fra andre PC-er? Kan det ha en sammenheng med at jeg bruker VGA-grensesnitt som tilkobling til skjermen?

(det samme går igjen i alle spillene jeg har testet på; FarCry, F.E.A.R, NFS Carbon etc.)

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde ikke at "1680x1050" er et sikkelig oppløysning når det gjelder perspektiv....mulig jeg tar feil.

 

Jeg lærte på et IT kurs at deler oppløysning tallene på hverandre og får 1.333333333 osv er dette korrekt perspektiv visuelt.

 

I det du sier så er "1680 delt på 1050" eller "1440 delt på 900" blir det 1.6, som er feil....

 

Lengesiden jeg hadde kurset, men tror det stemmer. For tester du de oppløysningene på desktopen din ser du at vinduene blir deformert.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg kjører 1680x1050 oppløsning på min 22" Widescreen skjerm. Det er ikke noen deformering av skjermbildet i det hele tatt.

 

Oppløsninger som 800x600, 1024x768, 1280x1024 og 1600x1200 brukes av vanlige monitorer med 4:3 format. 1440x900, 1680x1050 etc. brukes av widescreen monitorer med 16:9 format.

 

Jeg har kjørt NFS Carbon i 1680x1050 uten problemer. Er driverne til monitoren din installert korrekt slik at alle oppløsninger kommer opp. Det er viktig XP eller Vista velger riktig monitor slik at spillene kan bruke de oppløsningene monitoren støtter.

 

Når jeg skal sette oppløsning i spill ala NWN2, Civ4 etc. så har jeg en lang rekke oppløsninger å velge blant, inklusive den som er default for monitoren (1680x1050).

 

Din PC 1 har samme CPU og skjermkort som min PC. Jeg bruker de nyeste Nvidia driverne 163.69 og har ingen problemer med å velge 1680x1050 i nye spill. Enkelte gamle spill har kun støtte for oppløsninger som 1024x867 og 1280x1024.

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar
Er driverne til monitoren din installert korrekt slik at alle oppløsninger kommer opp. Det er viktig XP eller Vista velger riktig monitor slik at spillene kan bruke de oppløsningene monitoren støtter.

 

Når jeg skal sette oppløsning i spill ala NWN2, Civ4 etc. så har jeg en lang rekke oppløsninger å velge blant, inklusive den som er default for monitoren (1680x1050).

 

Din PC 1 har samme CPU og skjermkort som min PC. Jeg bruker de nyeste Nvidia driverne 163.69 og har ingen problemer med å velge 1680x1050 i nye spill. Enkelte gamle spill har kun støtte for oppløsninger som 1024x867 og 1280x1024.

Ja, nyeste drivere er installert. Tingen er at jeg har to PC-er tilkoblet samme skjermen og på den som er tilkoblet via DVI får jeg opp alle mulig oppløsninger som jeg ønsker, men med denne PC-en som er tilkoblet via VGA-inngangen på skjermen får jeg bare opp et skuffende anntall oppløsninger som valg. Jeg har forøvrig også en annen skjerm (HDTV) tilkoblet PC-en, men denne har stått deaktivert når jeg har prøvd spillene.

 

Du må bare finne hacks for hvert enkelt spill.

Dette har jeg aldri hatt behov for før, så nei, det er ikke nødvendig. :)

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Du må bare finne hacks for hvert enkelt spill.

Dette har jeg aldri hatt behov for før, så nei, det er ikke nødvendig. :)

9564093[/snapback]

 

Det er nødvendig på noen få spill, men heldigvis så er widescreenstøtte noe spillutviklere har blitt flinkere med de siste årene.

 

BF2 er ett eksempel hvor "hacking" er nødvendig, pluss en del andre EA spill som NFS osv.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Du må bare finne hacks for hvert enkelt spill.

Dette har jeg aldri hatt behov for før, så nei, det er ikke nødvendig. :)

9564093[/snapback]

 

Det er nødvendig på noen få spill, men heldigvis så er widescreenstøtte noe spillutviklere har blitt flinkere med de siste årene.

 

BF2 er ett eksempel hvor "hacking" er nødvendig, pluss en del andre EA spill som NFS osv.

9564404[/snapback]

Mulig det, men det har aldri vært noe problem med de spillene jeg har testet.

 

Noen flere innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...