Gå til innhold

trenger hjelp med RAID


erik_1991

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først vil jeg anbefale deg å tenke deg om - om du faktisk vil ha dem i RAID0. Husk at dersom en av diskene ryker, har du mista alt! Og 1TB med data er kjipt å miste. Du virker litt gira på dette, ettersom du har utropstegn etter alle setninger ;)

 

 

Som regel må du gå inn i BIOS og sette SATA-kontrolleren til RAID-mode. Dette vet jeg ikke om du må.

 

1. Det som imidlertid er vanlig, er at du under boot, etter den første boot-screenen, vil se "Press F6 to change RAID settings" eller noe lignende. Les også manualen for hovedkortet ditt, der står det garantert hvordan du setter opp RAID'et.

 

2. Når du har satt opp RAID'et, kan du installere Windows. Bruker du XP, må du trykke F6 helt i starten for å gi RAID-drivere til installasjonen. Dette skjer via floppy, så det er noe dritt. Vista har mye bedre mulighet for dette, mener du kan bruke alt av USB-minne til CD.

 

Du sier ikke noe om dette skal være OS-diskene dine, eller bare for lagring.

Skal du bruke dette til lagring, da særlig hvis dette er kritiske feriebilder osv, vil jeg anbefale deg å kjøre i RAID1, slik at du har redundans på diskene. Å kjøre 2x 75GB-disker (WD 10000rpm) i RAID0 for OS, er sykt raskt. Uansett spørs det hvor mye penger du har å bruke.

Lenke til kommentar

Nei, men du har samme innholdet på begge diskene, slik at en disk kan kræsje - uten at du mister noe som helst data.

 

Derfor det beste er å ha et RAID0 for OS, hvor du ikke lagrer noe kritisk, og at du har RAID1/RAID5 for lagring. Skaffer du enda en disk, kan du kjøre RAID5, og da vil du få ytelsen (veldig enkelt forklart) til RAID0, men ha sikkerheten til RAID1.

 

Er du kun ute etter ytelse, og gir beng i om du mister noe data, kjør RAID0.

Lenke til kommentar
Nei, men du har samme innholdet på begge diskene, slik at en disk kan kræsje  - uten at du mister noe som helst data.

 

Derfor det beste er å ha et RAID0 for OS, hvor du ikke lagrer noe kritisk, og at du har RAID1/RAID5 for lagring. Skaffer du enda en disk, kan du kjøre RAID5, og da vil du få ytelsen (veldig enkelt forklart) til RAID0, men ha sikkerheten til RAID1.

 

Er du kun ute etter ytelse, og gir beng i om du mister noe data, kjør RAID0.

9554311[/snapback]

Ja jeg går for Raid 0 ferdig med det!! Da må jeg finne ut hvordan jeg fikser det da :hrm:

Noen som vil hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...