Gå til innhold

USB eller PCI, Balansert eller ubalansert?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg et lydkort til å ta opp for hjemmebruk (ikke proff). Satser på å finne noe brukt. Og jeg har noen spørsmål:

 

1. Jeg er av den oppfatning at PCI kort har den beste ytelsen (altså PCI bussen vs USB/Firewire). Jeg er redd en USB overføring ikke klarer helt å henge med i svingene. USB og Firewire har vel sånn noenlunde samme teoretiske hastighet (480 og 400 Mbps), men at USB har større problemer med å oppfylle teoretisk hastighet.

En annen ting jeg tenker på er hvor mye støy PC-en kan lage når signalene skal helt inn til PC vs det å kople signalene til en ekstern enhet og la det gå digitalt inn i PC.

Er det noe problem med et USB lydkort? Regner ikke med det siden de selges, men hva mener dere tatt i betraktning det jeg nevner?

 

2. Når signalkablene ligger i nærheten av en PC kommer det vel en del støy. Da er det vel best med et eksternt kort eller balanserte innganger. Hvor mye har dette å si? Er det nok til at jeg ikke bør tenke på å kjøpe ubalansert, husk at mitt bruk er kun for privat bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du klarer å ta opp lyd som overgår overføringshastigheten på USB 2.0 så tror jeg du skal stå på.

 

Du har rett i at PCI-bussen har en del høyere overføringshastighet enn USB, og du kan jo fortsatt kjøre signalet inn via S/PDIF f.eks. på PCI.

 

Støy vet jeg dessverre ikke så mye om, men et bra lydkort er vel bra nok for hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Forsinkelse er problemet med usb, ikke båndbredde.

Du bør se på studiokort til slikt bruk - de er ikke nødvendigvis dyre, men de banker vanlige lydkort på forsinkelse, og man får gode drivere til proffbruk, ASIO osv.

Firewire går jo gjennom pci-bussen før det kommer fram uansett.

Selv har jeg ett ESI Juli@ som jeg bruker til hifibruk - ja, gode lydkort er verdt bryet :D

Støy bør ikke være ett problem hvis du bruker greie kabler.

Lenke til kommentar

Jeg ser selfølgelig på kort med zero-latency.

 

Det jeg tenker på med USB hastigheten er hvis man tar opp flere kanaler samtidig. Hvor går grensen for USB?

Regnet litt på det, det ser ikke ut til å bli noe problem (hvis jeg forstår og regner korrekt):

24bit/192kHz er vel lik 24bit 192 000 ganger i sekundet.

24 x 192 000 = 4 608 000 b/s

4 608 000 b/s / 8 = 576 000 B/s

576 000 b/s / 1024 = 562,5 kB/s

562,5 kB/s / 1024 = 0,549 MB/s

Dette betyr vel at hver kanal bruker ca. 0,5 MB/s, eller er jeg helt på jordet?

Ok så er ikke USB noe problem, selv om jeg fortsatt har litt tanker om stabiliteten (mine egne tvangstanker). USB kortene er jo dyrere, men er greier å flytte til annen PC. Liker fysiske potmeter og lignende, greit å kunne bruke XLR.

 

Når jeg tar opp nå via mitt standard lydkort, får jeg en "suselyd" som høres ut som samme frekvens som viftene. Det jeg er usikker på er om dette kommer etter at signalet har kommet inn i lydkortet (altså forsvinner når jeg får et bedre lydkort) eller om det fanges opp av kablene fra mikseren til PC, som ikke er balanserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...