Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

detected drives none - ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp bygd en pc til brodern, men sliter litt med oppstarten. Alle komponenter fungerer (såvidt jeg vet). Men når jeg skrur på PC-en kommer først feilmeldingen "detected drives none, no drives found" opp, og så forsvinner den fort igjen.

Men så kommer feilmeldingen "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Har satt opp boot rekkefølge i Bios, med harddisk først, så cd rom og så disablet jeg floppy disken (ettersom jeg ikke har det). Bios finner harddisken, men hvorfor vil det ikke fungere? Noen løsninger på problemet mitt?

komponenter:

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Chieftec Strømforsyning ATX 400W

Setter stor pris på alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du nevner ikke noe om det, så jeg må spørre: Har du installert noe å boote fra?

Den "reboot and select proper boot device" meldingen er jo helt naturlig hvis du ikke har installert OS enda.

"No drives found" kan være fra en ekstra diskkontroller, noe som er vanlig på mange hovedkort.

Bootrekkefølge pleier å være CD først og så harddisk. Med disk først får du jo ikke bootet CD når det trengs.

Skrevet
"No drives found" kan være fra en ekstra diskkontroller, noe som er vanlig på mange hovedkort.

9549071[/snapback]

hmm, har ikke installert Os nei... prøvde å bytte boot rekkefølge med cd først, fikk samme feilmelding.. men som du sier, har sikkert noe med at jeg ikke har installert OS. :blush: får prøve det, så håper jeg at det fungerer..

Takk for svar :D

Skrevet

yes, da satt vi fast igjen.. Har satt i windos cd og startet opp PC-en, men får samme 2 feilmeldinger igjen. Først "detected drives none, no drives found" og så "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

boot device rekkefølgen er 1. CD og 2 Harddrive. Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Ser det hovedkortet har 2 kontrollere til SATA, bruk en av "settet" på 4 som bruker Intel sin ICH8 - som eg tror er "native" (ikke trenger drivere når OS blir lagt inn).

Godt mulig kontrolleren til SATA portene må åpnes i Bios - det kan være problemet som gjør at "maskina" (Bios) ikke finner disk(er).

Neste problem kan være CD/DVD rom, er det en IDE eller SATA del?

Sleit litt med oppdatering av PC-en eg sitter med nå, med 3 disker tilkobla "hoved" SATA kontrolleren for raid5 og DVD brenneren den ekstra SATA kontrolleren fant ikke maskina operativsystemet eg ville ha inn :(

Brukte ei stund på funderinger :hmm: før løsninga blei og hente en CD rom med IDE tilkobling fra en gammal PC -> da fant den operativsystemet eg ville ha inn :w00t: Fikk inn XP som en lek, og bytta ut CD rom'en til min SATA brenner og har etter oppdateringer og drivere fungert "perfekt" :w00t:

Skrevet

da var hele problemet løst, å jeg sitter igjen med følelsen av å være den værste nybegynneren noen sinne.. Hele greia var at jeg hadde glemt å sette cd rom til master, den sto på slave :blush:

men men... Takker for supre svar, nok en gang har forumet reddet meg og mine problemer :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...