Gå til innhold

Skifte harddisk, korleis flytte data?


siDDis

Anbefalte innlegg

Eg har ein server med ein harddisk som bråker som ein vakuumrenser. Denne vil eg bytte ut med ein ny og meir stillegåandes harddisk.

 

Nå er det sånn at eg har lagt inn Ubuntu 7.04 på denne disken som bråker og håper å finne ein lausning der eg kan plugge til den nye disken, kopiere allt innhaldet over på den nye disken, fjerne den gamle disken og setje den nye disken som boot disk i bios.

 

Men korleis kan eg gjere dette? Eg må jo få med meg main boot partisjonen også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp (pass på syntaksen, og for all del rekkefølgen!), men hvis diskene ikke er like store får du partisjonstabellen med på kjøpet, da kan det kanskje være like greit med noe slikt i stedet:

sudo dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1

og så installere grub for boot.

Din opprinnelige kan heller se slik ut (ingen vits i å risikere å gå surr i pipen når den ikke trengs :)):

sudo dd if=/dev/hda of=/dev/hdb

Lenke til kommentar

Husker jeg testet det en gang, og den større disken bootet opp fint, men jeg hadde problemer med å resize den til reell størrelse. Jeg teste vel bare med qtparted fra en knoppix CD, kan hende nye versjoner/andre verktøy fikser det nå. Nå kan du jo ta dd på bootsektoren for seg også, så det er jo uansett ikke verre enn å partisjonere den andre disken og så et par dd linjer.

 

Jeg vil gjerne høre dine erfaringer siddis, så kan jeg jo flette inn noe om dd og ddrescue i filserver howto'en, stadig noen som trenger dette virker det som.

Lenke til kommentar

Skulle du ha tilgang på Ghost versjon 8(2003) sin fine MS-DOS kompanjong, har den en nydelig clone-funksjon. Flytta en windowspartisjon fra en 40GB-disk til en 160GB disk i går, og det fungerte nesten helt fint (måtte lage MBR på nytt). Så ble det plass til Ubuntu på den maskina også.

 

Koster selvfølgelig $, men den klarte å resize NTFSpartisjonen (noe som ikke var poenget) og har ikke opplevd noen problemer enda.

Lenke til kommentar

rsync gav meg følgande feilmelding: skipping non-regular file

 

Prøver å google fant ein conv=noerror,sync kommando som eg la til dd.

Er ikkje så sikker på kva den gjør, men det virker som den forsetter etter kvar 3.3GB

 

Kan det være ein blocksize? Eg skal klone data frå ein 80GB disk til ein 400GB disk.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Vil bare informere at

sudo dd if=/dev/hda of=/dev/hdb conv=noerror,sync

fikset dette.

conv=noerror,sync betyr at den ikkje stopper når det treffer på bad sectors og heller skriver inn 0 verdier i dei blokkene.

 

Alt fungerte heilt fint, utenom at eg måtte lage ein ekstra partisjon av den resterande plassen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...