Gå til innhold

Alt om Økonomiutdannelse tråden.


Squabble

Anbefalte innlegg

Det eneste almene jeg kan si om nivå, arbeidsmengde og annet ved NHH er at det varierer veldig, andre studiesteder vet jeg lite om. I løpet av fem år får en noen direkte håpløse forelesere, men også noen ytterst briljante. Tilsvarende finnes det studenter en ikke skjønner har klart å stille vekkerklokken sin, langt mindre fått poeng nok til å komme inn, mens andre jobber beinhardt i tillegg til at de er smarte.

 

Det jeg kanskje opplever som «verst» er obligatoriske innleveringsoppgaver i svadafag, som krever en hel del tid uten at en får noe ut av det. Mange har ingen store kvaler for dette, jeg foretrekker å lære meg ting selv i størst mulig grad. Det beste ved utdannelsen for min del er medstudentene og de foreleserne en får god kontakt med, i tillegg er friheten en får til å sette seg inn i det en ønsker og mulighetene etterpå mye verdt.

 

Lite vits i å si noe om antallet timet man vil ende opp med å bruke på å studere – har variert det mye selv også. Du blir ikke alene på lesesalen om du er der 70 timer i uken, men det finnes også de med snitt over B som kjøper bøker noen uker før eksamen, ikke går på forelesninger og stort sett tar de fleste fag på noen få dager ... Men, for å si det slik, mange av de som jobber mye sitter på en del mildt sagt attraktive jobbtilbud. Typisk «gode» jobber for siviløkonomer krever gjerne en del innsats, så hvis man ikke er villig til å legge din også når man studerer er det kanskje verdt å spørre seg selv hvorfor man studerer det man gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste almene jeg kan si om nivå, arbeidsmengde og annet ved NHH er at det varierer veldig, andre studiesteder vet jeg lite om. I løpet av fem år får en noen direkte håpløse forelesere, men også noen ytterst briljante. Tilsvarende finnes det studenter en ikke skjønner har klart å stille vekkerklokken sin, langt mindre fått poeng nok til å komme inn, mens andre jobber beinhardt i tillegg til at de er smarte.

 

Det jeg kanskje opplever som «verst» er obligatoriske innleveringsoppgaver i svadafag, som krever en hel del tid uten at en får noe ut av det. Mange har ingen store kvaler for dette, jeg foretrekker å lære meg ting selv i størst mulig grad. Det beste ved utdannelsen for min del er medstudentene og de foreleserne en får god kontakt med, i tillegg er friheten en får til å sette seg inn i det en ønsker og mulighetene etterpå mye verdt.

 

Lite vits i å si noe om antallet timet man vil ende opp med å bruke på å studere – har variert det mye selv også. Du blir ikke alene på lesesalen om du er der 70 timer i uken, men det finnes også de med snitt over B som kjøper bøker noen uker før eksamen, ikke går på forelesninger og stort sett tar de fleste fag på noen få dager ... Men, for å si det slik, mange av de som jobber mye sitter på en del mildt sagt attraktive jobbtilbud. Typisk «gode» jobber for siviløkonomer krever gjerne en del innsats, så hvis man ikke er villig til å legge din også når man studerer er det kanskje verdt å spørre seg selv hvorfor man studerer det man gjør.

 

Jeg synes dette var en balansert og god fremstilling av hvordan studiemiljøet er på NHH. Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av gruppene med hensyn til innsatsnivå hos studentene og enkelte innleveringsoppgaver.

 

Slik jeg ser det er det et par faktorer som avgjør hvor godt man gjør det mht det faglige:

- Intelligens og hvor raskt man lærer nytt/komplisert stoff

- Innsatsvilje og -mengde

 

Er man god på begge så går det som regel meget bra. Er man svak på den ene så må man kompensere tilsvarende mye på den andre. I tillegg vil man ha noen modifiserende faktorer som f.eks. hvor god man er i kvantitative/kvalitative fag.

 

Når det gjelder jobbsøking så er det også noen hovedfaktorer som avgjør:

- Karakterer

- Sosial intelligens

- Utenomfaglig engasjement

 

Også her kan faktorene kompenseres, men de beste har alt. Husk at det ikke er noe motsetningsforhold mellom faktorene, dvs at de intelligente med høy innsatsvilje ikke nødvendigvis er sosiale tapere osv.

 

Om man ikke jobber jevnt og heller satser på skippertak, bør man være både faglig flink og villig til å ta harde skippertak samt litt kalkulert risiko når det gjelder prioritert pensum. Man trenger ikke å skryte av skippertak, men det er verdt å vite at arbeidsgivere setter stor pris på de som ikke trenger fryktelig lang tid på å få dyp kunnskap innen et emne.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...